abitud värsked vanemad

Keegi jagas Facebookis Pere ja Kodu blogi linki. Kuna seal selgitust juures polnud, et millest juttu on, siis ma uudishimuliku inimesena ikka klikkisin peale, ehk on midagi huvitavat! No oli hoopis artikkel sellest, kuidas külastada vastsündinut. Ütlen ausalt, et kui mul endal last poleks, siis pärast seda artiklit ei julgeks ma küll mitte kunagi ühelegi lapse saanud sõbrale külla minna vähemalt nii kaua, kuni laps neljandasse klassi läheb. Jumal teab, muidu pannakse äkki külas kapitaalremonti tegema vms. Aga noh, natuke siis sellest geniaalsest artiklist lähemalt:

Esiteks, ma võin kaudselt nõustuda mõndade punktidega. No näiteks, et ei maksa koni näpus või keev vesi käes vastsündinut sülle haarata. Samas ei maksa üldse üheski vanuses last niimoodi hoida ja mina ei tea, kas autor Taneli sõbrad on kõik kuu pealt kukkunud ossid, või milles probleem, et sellist elementaarset asja üldse kuskile kirja panema peaks. Ja veel nii pahasel moel, nagu iga teine õõtsutaks küllatulles last supipoti kohal. Tanel ise kõlab ka nii, nagu tal oleks puhkust vaja. Palju puhkust. Ma soovitan sul üldse mitte külalisi kutsuda, hirmus oleks Sulle külla tulla.

Haigusega külla tulemine on muidugi kehv kõikidele lapsevanematele, sest haige laps ei ole meeldiv nähtus üheski vanuses, muidugi mitte ka beebidele. Samas mina ise värske vanemana ei taibanud küll kõikidelt üle küsida, et ou kuule, ega sa haige pole ja kõik külalised, kellel endal lastega kokkupuudet ei oma, ei taibanud ka öelda, et neil nohu/köha on. Seega jah, ok. nõustun selle punktiga, kuigi õnneks Mari vist niimoodi haigeks ei jäänud ja nohusele külalisele nagunii last sülle ei topiks.

Siis nõuab see Tanel, et ära kanna tugevaid parfüüme, ära anna meile nõu, ära võta mu last sülle, ära oota grammigi süüa, ära jumala eest vaata meetri raadiusesse, kus ema imetab. Selle koha peal ma pean korra seisma jääma, sest kui inimene ei taha, et teised vaataksid, kuidas ta imetab, siis ei maksa ehk külaliste nina all oma tissi paljaks tõmmata?

Ühesõnaga külas olles pead sa olema vait, loomulikult lõhnastamata, säilitama silmsidet, mitte tisse vahtima, nõu anda ei või ja süüa eeldada ei või. LISAKS oleks viisakas sinu poolt koristada ära nende inimeste kodu, kelle beebit sa vaatama lähed (!!!). Püha issa ristikene, ja loomulikult ära unusta kohale tulla kingiga, mida sa oled kindlasti eelnevalt sõbraliku pererahvaga kooskõlastanud, sest keegi ei taha ju su mõtetut sitta, mida sa kindlasti muidu kohale tariks. Lisaks kiida veel ema (SILMSIDE, ÄRA VAHI TISSE!) ja too üldse ise süüa.

Soovitatavalt midagi sellist, mis kõigile maitseb. Noh, nagu must kalamari või homaar.

crazy-talk-6847465

 Mina, vana pohhuist, ei nõudnud oma külalistelt küll essugi. Teil olid mingid reeglid või?

Mida sina arvad?

* Required fields are marked *

28 Comments
  • Liis
    February 19, 2015

    Lugesin ka selle artikli läbi ja minu meelest on teised punktid peale selle rindade vahtimise täitsa normaalsed. Mul ei ole veel lapsi, aga minu kodu territooriumil ma ka kellegil suitsetada ei luba, ma vihkan seda lõhna, mis kõigile ja kõigele külge jääb. Tugev parfüüm on ka väga ebameeldiv. Söögi toomine on küll normaalne. Külalised peaksid ise võtma kaasa koogi, mitte eeldama, et neile kõik ette kantakse.
    Kuigi jah, kui selline unevõlg on, siis ei maksa kõiki külalisi küll nii vara vastu võtta, piirduks ainult lähemate pereliikmetega. Vanasti oli küll nii, et esimene kuu värskeid vanemaid ei segatud. Katsikul hakati käima hiljem.

    • Mallukas
      February 19, 2015

      Jah, aga sellisel juhul teavad su sõbrad ju ka muidu, et sa ei tolereeri kodus suitsetamist ja keegi ei tulekski konihaisusena su titte krabama 😀

    • Laura
      February 19, 2015

      Et siis teise inimese kodu koristamine on täitsa normaalne? 😀 Minu arust veidi imelik, eriti kui sa lihtsalt tolmuimeja välja otsid ja ise seal imema kukud.

    • Leevi
      February 20, 2015

      Hea öelda, et ei maksaks külalisi vastu võtta. Ma ka arvasin, et ei võta. Kui ikka iga päev juba helistatakse ja uuritakse, millal tulla võib, siis lõpuks korraldad selle asja ära, et ühele poole saaks 😀
      Toidu kohale toomine katsikutele on vana tava ja selles küll midagi imelikku pole. Me oleme ise ka alati katsikutele toidu kaasa võtnud.

      • H
        February 20, 2015

        Minu meelest oli väga mõistlik artikkel ja järgmiste laste puhul kavatsen selle nimekirja laiali saata, ilma naljata kohe.
        Pärast sünnitust ajasid mind parfüümipilved, vastsündinu süllerabajad ja ETTETEATAMATA küllasadajad nii närvi, et mingitel hetkedel istusin mina lapsega magamistoas ja nutsin ning mees viskas külalisi välja. Rohkem ennast niimoodi traumeerida ei kavatse.
        Minu ideaalne nägemus oleks selline, et kui soovitakse midagi kangesti tuua, siis mingit tervislikku ja kodust toitu (kõikidel ei ole megarahulikud beebid, mina tassisin last konkreetselt tundide kaupa süles, sest muidu ta lihtsalt röökis) ning külas võiks olla 30 minutit – 1 tund, mitte istuda ja üritada lobiseda mitu tundi, kui lapsevanemad on väsinud ja hommikust saadik söömata.
        Kui teil oli rahulik laps ja meeldivad külalised, siis suurepärane ju, aga kõikidel nii ei ole, nii et palun mitte irvitada nende üle.

  • mina
    February 19, 2015

    Kui vanasti oli see pühalehm noor ja kogenematu ema, siis nüüd on juba isa ka. Olgu on tõesti palju arusaadavaid punkte, aga lõpp läks üle piiri. Viska praad ukse taha ja kao minema. No olgu aga kui sina tahad mulle järgmine aasta külla tulla, siis mina ka ei soovi. Ma ei taha kuulata sitarohelisest kakast ja seda, et su laps sai veel ühe hamba suhu. Jäta külakost uksetaha ja kao, kuhu tahad oma piimaokse juttudega+selle väikse inimesehakatisega, kes kõik su kodu sassi keerab.
    Ehk olin liiga karm, aga kuidas küla koerale nõnda koer külale, eksole?!

  • Mari
    February 19, 2015

    Minule see artikkel meeldis. Selge see, et üle võlli veits kirjutatud, aga see ju sinu cup of tea kah. Mul ka kodus väike beebi ja no ma olin pärast sünnitust megaläbi. Olin üliõnnelik, et ema mulle kaks nädalat sooja sööki tõi jne. Pluss ma olin ikka nii segaduses ja mures oma uue rolli pärast, et mulle oleks ka kõik pealetükkivad soovitused närvidele käinud. Ma ei olegi muide nn ametlikku katsikut teinud, sest ma lihtsalt ei viitsi. Pere ja bestikad on nagunii näinud ja last ja teised näevad kuna näevad.

    • Mallukas
      February 19, 2015

      no vot, kui ei taha, siis ei maksagi teha 😀

  • Pirts
    February 19, 2015

    Ma ütlen ausalt, et ei viitsinud seda blogi läbi lugeda ja lasin ainult silmadega üle, aga see koristamise punkt oli küll päris naljakas. 😀 Ma võtaksin seda kui solvangut, kui keegi küsiks kus tolmuimeja on ja hakkaks mu põrandaid üle tõmbama.

  • reet
    February 19, 2015

    Ilmselt on sellel mehel väga imelikud külalised ja sõbrad 😀 Ja tundub, et ta ise on ka imelik, kui ta eelab, et sõbrad ta pesu või nõusid pesema peak külla minemas.
    Muud ei oska kosta selle kirjatüki peale.

  • mari
    February 19, 2015

    No ma ei tea küll, et me mehega nii nõudlikud ja abitud olime. Jõudsime süüa ikka küll ja keegi koormaautoga ei pidanud meile külla tulema 😀

  • Britt
    February 19, 2015

    Kusjuures ma ühe punktiga pean nõustuma.. 😀

    Mul oli peale sünnitust nii halb olla, et kui paar külalist tulid palatisse nii, et parfüümipilved jõudsid 2 minutit enne neid, siis ma küll peaaegu kõõksusin, et no miks ometi 😀

    Samas okei, saan aru, et inimesed teatud ajaga kaotavad ise selle taju ära oma lõhnade suhtes, et kui palju on liiga palju ja eks mul see nina toimis ka väga teravalt, aga ma arvan, et mingit piiri võiks ikka pidada. Aga see kehtib muidugi iga situatsiooni kohta, mitte ainult sünnitusmaja külastamise puhul.

    • Mallukas
      February 19, 2015

      Seal on vist ikka mõeldud kodus külastamist. Tõesti, kui nii suur vastumeelsus on parfüümidele, siis võib tõesti enne mainida, aga no kogu see artikkel kokku tundus mulle nii kummaline 😀

  • Pärdik
    February 19, 2015

    Nii et lapse imm.süsteem pole välja arenenud? Appikene küll. Vastsündinu võib magada ka lahtise akna all alasti, sest ta elujõud on nii suur. Seega ei tee nohune külaline talle midagi, pigem haigestuvad need magamata vanemad ja tital on siis halvem olla.

    Mul küll pole lapsi, aga….kurat, saa hakkama, Tanel.

    • Karin
      February 19, 2015

      “mul pole küll lapsi, aga…” kommenteerijad on need kõige suuremad teadjad alati 😀
      Vastsündinul tõepoolest pole immuunsüsteem muide välja arenenud veel pool aastat peale sündi.
      Mikrofloora väljaarenemiseks läheb u kaks nädalat ja seepärast ei ole soovitav teda anda inimeste sülle, kelle bakterid talle võõrad on. Oma ema-isa-koduloomad on ok, need bakterid saab ta juba kõhus olles.
      Ja haigete vanemate eest kaitseb last 100% rinnapiima läbi antikehad. Kui ema jääb haigeks, on isegi hea, sest siis on kindel, et vastsündinu ei jää , kuna saab piima kaudu antikehad.
      Nohune külaline võib palju kurja teha, sest imikud ei oska läbi suu hingata ja nohu võrdub talle raske haigusega. Ei maksa rääkida asju, mis tõele ei vasta.

      • Karin
        February 19, 2015

        Ja mis elujõudu puutub, siis vastsündinute elujõud vastupidi on habras asi, kui neid ei toida, siis nad jäävadki magama ja ei pruugi kunagi ärgata. Hällisurmad on samuti näide sellest, kus imiku elujõud lihtsalt ei vea välja, need on sagedasemad, kui oskame karta. Ma väga loodan, et nii väheste teadmistega inimene harib ennast ikka enne lapse soetamist veidi.

  • L
    February 19, 2015

    Mõned punktid on arusaadavad nagu suitsetamise keelamine. Beebit ma äratada ka vast ei laseks või sülle ei haaraks ilma küsimata. Samuti on normaalne, et külla ei minda haigena ja ei pressita peale, kui vanematele ei sobi jnejne. Aga mõned punktid ja lõpp kiskus kuidagi väga veidraks tõesti. Ma ei julgeks neile külla minnes ei astuda ega rääkidagi. Veel vähem tunneks ma end oodatuna. Noo tõesti oodata, et keegi tuleks koristama või tooks hunnikute viisi süüa. Ja siis ei kõlba veel kingid ka 😀 Väga ebameeldiva ja saamatu mulje jättis. Tundub selline noor ema on püha lehm teema jälle.

  • Leevi
    February 20, 2015

    Kahju, et see artikkel varem ei ilmunud. Ma oleks selle FB seinal jaganud, et külalised arvestada teaksid. Ei leia absoluutselt, et see kuidagi vinguv oleks olnud.
    Just vanem põlvkond meie puhul on kippunud kõikidest neist reeglitest üle astuma. Noored on üldiselt meeldivad külalised.

    • kuubik
      February 20, 2015

      täiesti nõus. Jubelahe kui näiteks kallis kaug sugulane arvab, et tema külaskäik on niivõrd suur sündmus, et hakkab titvankri kõrval suitsetama. Või vanavanaema tahab oma õele last näidata ja jutu peale, et ma praegu proovin titte magama panna ta VEEL ei maga otsustatakse, et me siis kohe tuleme. Jumalaeest, et see niigi üleväsinud titt veel tunni üleval oleks. JNE..

    • Kail
      February 20, 2015

      See on äkki seetõttu, et vanem põlvkond ei hoidnud oma järeltulijaid nii “vati sees”, nagu tänapäeval kombeks? Nende ajal läks elu samamoodi edasi, nagu seni oli läinud, sest see oli ellujäämiseks vajalik. Ei loetud ka riiulite viisi mingit sünnituse- ja väikelasteeteemalist kirjandust, sest seda lihtsalt ei olnud. Seoti laps selga ja mindi heina tegema, sest elu vajas elamist.

  • Maire
    February 20, 2015

    Mulle see artikkel päris meeldis. Koristamise osa oli küll nii ja naa, kuna tean vanemaid, kes elavad niisamagi tolmurullide keskel, ja keegi ei eelda koristama minemist.
    Muud aga, suitsetamist ei talu meiegi. Issi meil selline, et ta ei luba autossegi istuda, kui kaassõitja on just suitsu teinud ja koni enne autosse istumist maha visanud. Suitsuhais käib inimesega veel kaasas tükk aega.
    Samuti need, kes tulid värskeid ilmakodanikke vaatama, istusid vabatahtlikult lahtise akna all.
    Meie külalised on üldse väga mõistlikud olnud. Terve suguvõsa selline, et külla tulles helistatakse ette, uuritakse kas kõik kodus ja kas tohib tulla, kaasa võetakse külakostiks süüa, pisile ja tema õdedele vendadele kinke. Tavaliselt riideid ja just suuremaid, kuna neid kulub alati ära 🙂
    last ei hakanud minagi üles ajama, keegi ei eeldanudki. Sülle võttis see, kes soovis. Kuid kuna enamjaolt laps magas, käidi vaikselt vaatamas, silitati käekest ja sosinal räägiti kui tore ja vahva ikka on.
    Pisikutest niipalju, et esimesel eluaastal jah vaatasin et nohu köhane inimene külla ei tuleks. Hiljem enam mitte.

    Mallukas, sa tundud vaest kole kriitiline olevat selles suhtes, mis teised arvavad. Arvan et iga artiklit lugedes tuleb endale selgeks teha “toon” millega loed. Kui loed nagu vihast sõimukirja, siis loomulikult tundub kõik paha ja kuri.
    Igaühel oma soovid ja nõudmised ja kõik ei pea neid elementaarseteks….

  • TP
    February 20, 2015

    Mul isiklikult lapsi ei ole, seega selle koha pealt otseselt end artikliga samastada ei saa. Küll aga leidsin, et tulevase emana olen alati üsna sarnaselt mõelnud. See osa, et peaks tulema külla ja koristama hakkama ning meeletult süüa kaasa tassima, oli minu jaoks ka veider aga, et käed peavad pestud olema, tervis peab korras olema, suitsuhais on rõve ja liigselt parfüümi paneb isegi mul pea valutama, küll. Ka külalise koha pealt tundsin ma end mõne punkti alt ära, sest kuigi ma pean end haritud ja viisakaks inimeseks (külaliseks), siis endal mul lapsi pole, lastega sõbrannasid on ka ainult paar tk, nii, et kust peaksin mina neid titemammade kirjutamata reegleid teadma? Nt kui ma teist korda oma parima sõbranna mõne kuust last vaatama läksin ja ta terve aeg magas, mõtlesin küll, et sõbranna võiks ta nüüd üles äratada. Ma saan aru, et see on ebanormaalne aga ma ju niiii tahtsin teda nunnutada. Samamoodi tahtsin ma teda koguaeg suvalt sülle krabada ja jõllitasin, kui sõbranna minu ees oma tissi paljaks võttis, sest me oleme selle koha pealt erineval arvamusel. Aga ma arvan ka, et kuna tegemist on nii hea sõbrannaga, siis ta tunneb mind piisavalt ja ei tee neist asjust suurt numbrit. Lisaks, kui ta paluks mind end väikeste kodutöödega aidata, ei oleks ka see mu jaoks probleemiks. Eks see olenebki omavahelistest suhetest nende külalistega. Tavaliselt ma endale selliseid külla ei kutsugi, kes käituda ei oska ja lähedased ei ole, sest mulle üleüldiselt ei meeldi külalised 😀

  • mai
    February 20, 2015

    mallukas, see, et sinul oli kukununnu beebi, kes alskis sul katsikulisi ilusti vastu võtta, ei tähend, et teistel sama oleks.
    igaühel erinev laps, erinevad kombed, erinevad sõbrad-tuttavad.
    ma olen viimase 2 a jooksul 2 lapse peale kokku julgelt 30 katsikupidu pidanud, mitte kedagi ei ole ma ise kutsunud – kõik on ise soovi avaldanud. viimastele olen ka öelnud, mida lapsele võiks kinkida. ja siiralt rõõmus olen nende üle, kes juba külaskäiku kooskõlastades ette ütlevad, et ärgu ma toiduga vaeva nähku, neil asjad kaasas. kohvi-teed olen teinud. päris raske on nutva beebi kõrvalt kooki küpsetada. või siis õues katkendikku lõunauinakut magava lapse kõrvalt….
    katsikulkäimise erinevad kombed olid minu jaoks peale esimest last üks kõige suurem üllatus, et kui erinevad kombed inimestel on.
    ise püüan nüüd katsikul käies olla ideaalne külaline 😀 viin ise koogi, loomulikulult ei vahi tisse, ei suitseta, ei haise, ei kahma beebit sülle, ei õpeta, viin kingikese ka emale, mitte beebile. avaldan ise külaskäigusoovi (sest mulle endale tegelikult meeldib, kui külalisi käib), aga aja lasen beebiemmel öelda loomulikult.
    kokkuvõttes hea artikkel, et mõtteid tekitab!

  • Egoist
    February 20, 2015

    Tasuta süüa ja koristamist. Andke andeks, aga väheke naljakas tõesti, et selliseid asju juba oodatakse. Samas eks igaüks teab ise mis teeb, sest nii palju kui on inimesi, on ka erinevaid arvamusi ja selliste postitustega jätab Mallukas kohati ründava ja teiste arvamust mitte aktsepteeriva inimese mulje. Rohkem empaatiavõimet ja sallivust tuleks kasuks. Ainult sinu arvamused ja vaated pole ainuõiged, Mallukakene.

  • Heli Kopter
    February 21, 2015

    Mu esimene mõte selle Taneli kohta oli: “Debiil oled v?” :D:D jumal tänatud et mul selliseid VÄRSKEID vanemaid tutvusringkonnas pole :D:D:D

  • Karmen
    February 23, 2015

    Hoolimata postituse sisust on tegelikult ju väga teretulnud, et üks noor isa on oma uude rolli sisse elamisest nii vaimustunud. Inimene teeb, loeb ja uurib, et kõike ideaalselt teha.
    Kõrvaltvaatajale võib see kohati pentsik tunduda, aga kokkuvõttes on ju noot positiivne 🙂

  • snell
    March 4, 2015

    Mallukas, nagu sa ise varem rääkinud oled, siis sinu beebi oli tõeline imelaps ja rahulikkuse etalon. Kõigil (enamikel) paraku nii ei joppa. Oma lapse elu esimesed 3 kuud veetsin ka kõndides mööda maja, laps kätel. St kui ta oli ärkvel siis ma ei söönud-istunud-käinud wcs (you name it). Kui laps magas ( 30 minutit) oli mul aega täpselt nii palju et käia vetsus, korra istuda ja süüa üks võiku või seda jäledat salvesti makaronirooga (mis ongi JÄLE aga reaalselt oli ainuke soe toit mille valmistamiseks mul aega oli). Kui keegi oleks mulle sooja kodutoiduga külla tulnud, siis ausalt ma oleks suurest rõõmust nutma hakanud. Või kui keegi oleks last hoidnud, seni kuni ma pesus oleks käinud. Või kui keegi oleks mind ükskõik kuidas aidanud. Selle blogi autoril on ilmselt üsna sama masti laps kui mulgi.
    No offence, mallukas, aga sellise suhtumise pärast sind nii palju heiditaksegi.

    • Mallukas
      March 4, 2015

      Kle ma saan aru, et on ka teistsuguseid lapsi, aga abi saab kenasti ka paluda, mitte teha post, et krt jätke mulle toitu, koristage tuba ära ja laske nahui 😀