epiduraal või pigem mitte?

Ma ei ole kunagi mõlenud, et ma tahaks sünnitusel epiduraali. St ma ei ole seda kunagi ENNE sünnitust mõelnud, sünnituse lõppfaasis olen ma vist seda mõlemal korral anunud, mille peale nenditi alati, et kle sõbrake me ei anna sulle siin 9 cm avatusega mitte kui midagi. No selge…

Olen sada korda juubeldanud ka selle üle, et tegelikult on mu sünnitused ju lihtsad olnud. Jah, mega rõve ja valus on, aga need paar tundi kannatan kenasti ära ja laps käes, ela ainult üle ja rahu maal. Nt mõlemal korral on olnud nii, et kohe kui 10 cm avatust käes, on ka laps tulnud. Alles nüüd, eraämmakaga kohtudes ta mainis, et tegelikult öeldakse nii, et kui 10 cm avatust on olemas, et siis sünnib laps nelja tunni jooksul. NELJA! Issand jumal, ma pole elu sees nii kaua kokku ka sünnitanud, mida seal veel neli tundi, auk ripakil valla teha? 😀 Miks nad siis juba välja ei tule kõigil?

Imelik värk!

Igatahes läks meil kohtumisel jutt ka epiduraalile ja kui aus olla, siis ma olen pigem alati mõelnud, et no kui juba olen ilma hakkama saanud, et ju siis pole vaja ka. Sünnitusi pildistades olen ka paar korda näinud, kuidas epikat saanud naiste sünnitus pikale venib ja nõnda ongi mulle jäänud arvamus, et seda kasutataksegi pigem pikkadel sünnitustel, et naine puhata saaks. Nüüd aga kinnitas mulle mu uus ämmakas, et tegelikult ta ei usu, et epiduraal minu sünnitust pikendaks, vaid vabalt võiks juhtuda üldse nii, et saan oma süsti kätte ja saan ehk lapse veel selle mõju allgi kätte. Ehk siis…. valuta? See tundub liiga hea, et olla tõsi, aga nüüd see mõte mulle pähe puges. Miks krt keegi mulle seda enne ei ölenud, et tee epiduraal ja vb saad ilma valudeta lapse kätte? Ma, nagu loll, olen siiani VALUDEGA sünnitanud.

Ma juba siin ühes postituses veits juubeldasin, et ülihea mõte, seekord peaks proovima ära, kui robinal hakkas tulema kommentaare, kus inimesed kurtsid, et epiduraal oli valus ja süstikoht valutas pikalt (aastaid!) edasi. Et epikas ei töötanud. Et epiduraal võib beebile halb olla? Ma lihtsalt EI TEA enam! Seega pliis kogemusi just neilt, kes on epiduraali saanud. Kas aitas? Kas soovitaksite lasta teha?

Muidugi see kõik eeldab, et ma jõuan haiglasse enne 5cm avatust, aga noh, seda vast ikka saab.

Mida sina arvad?

* Required fields are marked *

139 Comments
  • Triin
    September 18, 2018

    Kõik oleneb olukorrast. Mina valutasin enne sünnitust viis päeva, valude vahel oli suur.. 10-15 minutit. Öösel 20minutit aga pidevalt ja valu ise oli suur. Sellega seoses magamata ja füüsiliselt kui ka vaimselt väga läbi omadega.
    Kui lõpuks sünnitegevust hakkas toimuma siis jõud oli otsas ja täiesti magamata.
    Ainuke varjant puhkamiseks oli epiduraal ja siiani ei kahetse et lasin teha. Sain magada + boonuseks kiirendas sünnitegevust. Enne oli 2,5cm avatust aga peale mõju maksimum. Samas olen kuulnud, et võib ka vastupidi mõjuda ja aeglustab sünnitegevust.

  • Kadi
    September 18, 2018

    Minule oli epiduraal kui päästeröngas. Tuhud algasid hommikul 5 ajal, öhtul 8st sain haigalasse ja need valud, oi need valud olid jubedad. Esimene epiduraali annus pandi öösel kahe ajal, teine nelja ajal ja laps syndis 5:45. Ma ei tea kuidas ma oleksin ilma epiduraalita suutnud yldse olla. Ma oksendasin sellest valus, värisesin ja ei osanud kudagipidi olla, kujutan ette et se mitme tunni piin ilma systita oleks olnud ma ei tea… väga jube igatahes. Minule isiklikult epiduraalist mingeid järelmöjusid ei olnud, ei valutanud selg ega midagi. Ainuke negatiivne oli see et pressimise ajal ei saanud ise hästi aru millal tuleb tuhu, önneks ämmakas aitas sellega 🙂

  • Kai
    September 18, 2018

    Ma ei soovitaks. Lapsel on õigus sündida puhtasse ja naturaalsesse keskkonda. Epiduraal ei ole kindlasti see. Kui oled kaks sünnitust üle elanud ilma,suudad ka selle ?

  • Annili
    September 18, 2018

    Mulle tehti epiduraal peale 24h regulaarseid tuhusid, selleks, et magada saaks. Sünnitus oli päris talutav. Ei ütleks, et kõik täiesti tuim oli, ikka tundsin, kui tuhud tulid ja kui laps sündis.
    Laps sündis peale 38h regulaarsete tuhude algamisest.

  • Kärt
    September 18, 2018

    Lasin teha epiduraali ja peale seda tuli avatus väga kiiresti, ma lausa värisesin üle keha. Ämmakas enne epiduraali tegemist ütles, et läheb veel mitu tundi aega aga tuli nagu nipsti natuke aega peale süsti saamist. Mees kutsus ämmaka, et nüüd küll vist tuleb laps 😀 ja ämmakas polnud veel üldse valmiski , jooksis ruttu ja pani oma põlled ja värgid ette 😀
    Olen kuulnid, et võib aeglustada või ka kiirendada avanemisprotsessi.

  • Vici
    September 18, 2018

    Ei tea järelmõjudest midagi. Sain süsti,polnud valus vaid ebamugav-keeruline tuhude ajal paigal olla oli lihtsalt. Aitas võluväel mu piinad lõpetada. Valu ei tundnud,ainult tuhusid ja presse. Ämmakas imestas,et mismoodi ma presse tunnen aga valu 0 ka õmblemise hetkel.Sai kohe omal jalal vetsu mindud,mees igaksjuhuks toetas kätt.Ei veninud pikemaks ka,suht ruttu pressisin välja. Seega esimese asjana palun seda kui võimalus on. Minu jaoks imerohi ?

  • Evelin
    September 18, 2018

    Mina oma esimese lapse sünnituse ajal sain epiduraali. Arst ise soovitas, sest valud olid kestnud juba pikalt aga avatus oli väike. Sain natukene magada ja puhata. Aga jalad võttis ikka alt ära , ise voodist püsti ei saanud ja kõndides olid jalad pehmed. Süst valus ei olnud aga hästi paigal pidi olema, et läheks ikka õigesse kohta. 5aastat on möödas ja mingeid seljavalusid pole olnud. Kuna sünnitus oli pea 23 tundi pikk, siis väike puhkus kulus ära.

  • Reelika
    September 18, 2018

    Mulle tehti mõlemaga. Mitte mu enda soovil. Esimene oli enneaegne ja liiga kaua olin juba valudes ja kael ei avanenud kuidagi. Nii kui ära tehti läks pool tundi ja laps sündis. Viimasega tehti ka sest jälle ei avanenud,aga lapse näidud läksid viletsaks. Jama oli muidugi see,et kuigi valud kadusid täiesti siis ühtlasi ei tundnud ka presse ja ikka kasutati vaakumit. Kui avanemisega probleemi pole ja valulävi on kõrge,siis pole erilist mõtet. Kui aga sünnitus venib ja valu eriti ei kannata,siis lase käia. Minu ämmaemand otsustas mõlemad korrad minu eest,sest ise olin juba nii sassis.

  • Gerrr
    September 18, 2018

    Lasin epiduraali teha, tegemine ei olnud minu jaoks valus ega ebamugav, sain ”uue ja kangema” (ämmaka sõnad) epiduraalidoosi, niiet olin praktiliselt alakehast nagu halvatud, mitte midagi ei tundnud, ei valu ega presse ning kuna ma täpselt ei tundnud kuhu ja kunas ma pressima pean, siis läks lapse välja saamisega veidi aega. Lahkliha lõikamist ega õmblemist ei tundnud ka absoluutselt. Kui uuesti sünnitama peaks, siis laseksin kindlasti jälle epiduraali teha..ma lihtsalt ei kannata valu.

  • Minni
    September 18, 2018

    Minu esimene sünnitus venis pikaks, sain vanni, mis leevendas tõesti valusid. Lõpuks olin nii kurnatud et tehtigi epikas, see võttis kogu olemise valutuks ja jäin magama hoopis. Ärkasin , siis juba hakkas uus valulik tuhutamine, peale seda läks veel ca 2-3/h ennem, kui sündis.

  • Liisa
    September 18, 2018

    Wow. Vabandust, kuid mulle jättis see küll üsna ebapädeva mulje sellest ämmaemandast. Epiduraal ei ole mitte kunagi 100% ohutu, ei emale ega lapsele. Pooltel juhtudel see üldse ei mõjugi. Enamus epiduraaliga toimuvad sünnitused venivad kas väga pikale ehk presside ajal ema ei tunneta oma lihaseid ega suuda pressida ja see viib vaakumsünnituseni. Rääkimata veel sellest, et beebi võib vajada peale sünnitust lisahapnikku sest epiduraal mõjub ka temale. Minu meelest ei ole see väärt riskimist. Kahjuks vaikitakse maha kõik tüsistused ja kõrvalmõjud ning ülistatakse epiduraali nagu see oleks päästeingel

    • Krista
      September 18, 2018

      Ma arvan ka, et peaks võimalike kõrvalmõjude ja tüsistuste kohta põhjalikult lugema. Haiglas kohapeal, kus allkirja annad, olid need küll oma täies hiilguses välja toodud (ei kutsunud küll mõttele seda kasutada). Pooldaks, kui selleks on tõesti vajadus ja näidustused aga niisama küll ei kasutaks. Iga sellise asjaga kaasnevad riskid.

  • ann
    September 18, 2018

    Ma lasin omale teha ,24vastu25ndat hakkasid valud ja 27nov. 9.29 oli laps käes,kuidagi moodi ei tahtnud avatust tulla ja kui lõpuks 3cm oli siis ei suutnud enam ja lasin teha(nõela paigaldamine seljale) oli ebameeldiv aga õnneks mõjus see ja sain magada healjuhul paar tundi ja peale seda tuli avatus ka kohe ja valud olid nii hullud et kord tahtsin aknast väljahüppata ja mida kõike veel 😀 palatis oli vann ja see ei leevendanud valusi aga muidu on ok vist kõik aind maitea selg vahel valutab 🙂

  • K
    September 18, 2018

    Mina sain epiduraali kuna sünnitus venis pikale. Samas ma olin täpselt seda meelt, mida soovitan sullegi -“Kui vaja, siis vaja” ehk mis ämmakad soovitasid teha ja vaja oli, siis olin kõigega nõus. Enne sünnitust unistasin naerugaasist, kuid lõpuks oli see ning keisrilõige ainukesed asjad, mida ma ei saanud 😀 😀

  • Mari-Ly
    September 18, 2018

    Kui mina 3.5 Aastat tagasi sûnnitama läksin ( esilekutsumisele) siis 26 veebruar kell 10 hommikul olin haiglas ( soomes) ja anti mingisugune tablett. Et synnitus esile kutsuda. Ja nii päevotsa sain mingisuguseid tablette. Kell 22 hakkasid mul looteveed lekkima. Ja mind viidi sünnitusosakonda. Mul toonused olid jube valusad aga avatust ei olnud. Ma piinlesin umbes 3h kui sain valuvaigistis ( naerugaas oli mõtetu ) ja miski valuvaigistava systi. Kuid need aitasid heal juhul 30 min. Kella 03.00 olid mul valud nii suures et ma ei kannatanud enam ning paigaldati epiduraal. Siis ma sain 3h magada nii et miskeid valusid ei olnud ja 06.00 sain uue doosi sinna kanyyli sisse. Kella 09.00 pandi mulle käekanyyli tilk ey kiirendada emaka avanemist. Ja 27 veebruar kell 11.00 sündis mu tytar. Epiduraalist ytlen niipalju et siis sa ei tunne mitte mingeid valusid. Kuid siis ei tunne ka seda kui avatus on piisavalt suur ja et pressida saaks. Minul õnneks oli epiduraali valuvaigisti mõju kadunud selleks ajaks kui avatus oli piisav.
    Kui epiduraal paigaldati oli korra ebamugav tunne selgroo juures. Mõtlesin alguses et ei saa seljapeal pikali olla kui seal miski asi seljasees on aga ma isegi ei tundnud pärast midagi.

  • hedi
    September 18, 2018

    mina olen mõlemad lapsed epiga sünnitanud. sünnitused olid koos valutamisega kuskil 10 tundi pikad. epi mõjus täpselt kuni täisavatuseni ja sünnitada oli ikka räme valus. aga see, et sain päev otsa rahulikult ilma valudeta olla oli super. epi mingeid kõrvalmõjusid ei tekitanud ja lapsed ka terved

    • Elve
      September 18, 2018

      Mallukas, aga iga sünnitusega läheb asi lihtsamaks(ma pead muidugi ei anna).;) . Mul oli kolmas sünnitus nii kerge, et juba 2 tundi peale koridoris kanderaamil lamamist, tahtsin enne palatisse viimist pessu minna, sest kõikjal oli ju liga ja veri. Aga ma sünnitasin ka ürgajal. 😀 Kolmas sünnitus oli peaaegu 25 aastat tagasi. Siis ei olnud mingeid epiduraale. 😀

  • A
    September 18, 2018

    Ma pigem ei poolda seda kuna minule tehti ja nüüd olen hädas jubedate seljavaludega. Samas oli mul väga pikk esimene sünnitus ja teisiti ei saanud kui tuli teha süst, et ma natuke puhata saaks. Ausalt ei mäleta suurt oma sünnitusest midagi ( isegi mitte oma ämmaka nägu ) nii jube oli ja siiani arusaamatu miks lasti nii kaua piinelda.
    Ühesõnaga pigem ei soovita kui vähegi kannatab ilma.

    • Mallukas
      September 18, 2018

      Kle ma ei mäleta kummagi oma ämmaka nägu ja ma sünnitasin vaid paar tundi 😀

  • Maris
    September 18, 2018

    Minu jaoks oli epiduraal nagu taevane õnnistus. See tehti kui oli 6cm avatust ja valud kadusid neljaks tunniks täielikult. Süsti tegemine ei olnud absoluutselt valus. Ma isegi ei saanud aru kui seda tehti, muudkui nõudsin, et tehke juba ära, kui öeldi, et kuule ammu tehtud juba 😀 . Lihtsalt see võttis 10-15 minutit aega, et mõjuma hakata. Pikali olles alguses läks ainult ühelt keha poolelt valu ära, aga siis tõusin püsti ja see valgus ka teise kehapoolde. Neli tundi oli niiiiiiiii hea olla, ma olin rõõmus, tantsisin ja liigutasin puusi, et avanemisele kaasa aidata. Terve aja olin teadlikult püsti. Süstist viie tunni pärast oli laps käes. Kuna mul veed ise ei tulnud ära, siis viimasel hetkel need avati ja siis hakkasid valud ka jälle, aga arvan, et mitte nii tugevad. Kolme pressiga oli laps käes. Ma ei tea kas see oli epiduraali mõju tõttu, aga lapse väljumise valu ma ei tundnud. Olid ainult pressi valud. Samas lapse tulekut füüsiliselt tuntsin ja see oli nii äge kogemus 🙂 . Mina kartsin sünnitust tohutult, kuna kõik ümberringi muudkui korrutasid, et oiiiii see on nii rõve-vastik-valus jne. Aga minul on hoopis ainult positiivsed tunded ja usun, et epiduraal oli üheks suureks abiks. Väga äge oli ja võimas kogemus üks pisike ime siia ilma tuua 🙂 . Sünnitus kestis kokku 14h ja 10 minutit, millest 5 tundi olin kodus. Ei usu, et see mul midagi pikendas, pigem lõdvestas ja aitas avanemisele kaasa.

  • Kat
    September 18, 2018

    Minul oli täisavatus üle 3h enne kui laps ilmale tuli. Kuni täisavatuseni suutsin valud ilusti üle hingata, aga peale seda flippisin küll ära. Üle 3h põrgupiinu 🙁 Laps lihtsalt ei olnud piisavalt madalale nö laskunud, et oleks pressida saanud.

  • Kadi-Liis
    September 18, 2018

    Esimese lapse ajal sünnitasin ka ilma epiduraalita kuigi lõpus täiega nõudsin seda juba. Teise lapse ajal pakuti mulle ise kuna mul olid ikka korralikud valud. Valus süsti ajal ei olnud ja mingeid tüsistusi ka polnud, täielikult see ikkagi valu ära ei võtnud aga puhata sain küll. 😀

  • Riin
    September 18, 2018

    Mu valud olid sellised, et iga tuhu järgi kettisin. Kuna avatus tuli teosammul, siis hakkasin epikast varakult juttu tegema, et mine tea, pärast ei saa teha ?. Terve aeg liikusin ja olin püsti, et avatus kiiremini tuleks. Sain epika kuskil 10h pärast valude algamist (avatus 4cm), olin selleks ajaks pikalt magamata olnud. Epika mõjumise ajal suutsin natuke magada ja inimene olla. Sünnitus venis lõpuks 26h peale. Hiljem küsisin, et kas epikas võis sünnitegevust aeglustada, ämmakate ja arstide hinnangul mitte. Mingisuguseid hädasid mul epikaga ei kaasnenud.

    Vaatamata epika tegemisest olid valud ikka. Kui sa suudad paari tunniga sünnitada, siis ma ei näe mõtet.

  • K
    September 18, 2018

    Minul oli 16h olnud valusid, kui arst avatust tuli kontrollima. Olin ikka sama kaugel, kui sünnitustuppa jõudes. Telliti anestesioloog ja tema tulekuni sain naerugaasi, mille suutsin katki hingata (oiii, kui valus oli). Lõpuks võttis ta mu vahele, sest anusin juba tuttavat ämmakat haiglasse, et keisrile saaksin. Paigaldamine polnud valus. Ainus, mis häiris, oli see, et paigaldamise ajal pidin suutma kägaras paigal olla (selliste valudega oli see katsumus). Toimis väga hästi, ainult vasak jalg muutus süldiks :D. Valusid oli tunda, kui annuste vaheline aeg hakkas läbi saama, aga need olid ilusti üle hingatavad. Kohe peale uut annust suutsin isegi magada (olin 4 ööd haiglas olnud, seega ka kehvasti maganud). Mingi hetk tuli kari arste, kes last sudisid (oli kinni jäänid), aga avatus oli tublisti kasvanud. 6h peale epikat, sain hakata lõpuks sünnitama. Mees pidi vaid vasakut jalga minu eest hoidma 😀

  • Karmen
    September 18, 2018

    Mina lasin omale lõpuks teha, sest naerugaas ei aidanud, tahtsin lihtsalt, et see jube valu juba läbi saaks (ma valutasin 13h). Kui nii pikk sünnitus oleks veel kunagi, siis laseksin iga kell uuesti teha. Kui saab kiiresti hakkama, siis ma kindlasti ei teeks seda, sest pärast selg andis tunda. Praeguseks 7,5 kuud hiljem enam pole seljavalu tundnud.

  • Inge
    September 18, 2018

    Mina näiteks sain epiduraali sünnitus kestis 15 h ja 30 min. Päris nii ei Ole et üldse tuhusid ei tunne Ikka tunned midagi aga hea asi on see et kui pärast midagi õmmelda vaja siis ei tunne Mitte ühtegi pistet ja alt ka midagi ei valuta ja Saad puhata

  • Britt
    September 18, 2018

    Mul venis sünnitus niikaua kuni sain epiduraali…1cm avatusega tulin haiglasse…valutasin 7 tundi, sain epiduraali 5cm avatusega…ja järgneva pooleteise tunniga tuli ülejäänud 5cm ja sain ma lapse kätte. Niiet ma olin väga rahul et epiduraali kasutasin. 🙂

  • Lotte
    September 18, 2018

    Mina epiduraali algul ei tahtnud. Olin ainult nõus naerugaasiga. AGA kuna sünnitus väga pikale venis ning ma üle 30h maganud polnud, siis arsti soovitusel lasin teha (kokku sünnitus oli valudest sünnini 26h). Mul läks esimene süst mööda ja ei töödanud. Tehti teine ja see töötas ilusti. Kahjuks sain ka väikse tüsistuse (epiduraalruumi tuli valest nõelatorkest auk ning püsti tõustes olid hirmsad peavalud kuna peas hakkas rõhk tõusma). Sellest aga muudmoodi lahti ei saanud, kui pandi selga enda verest nn vereplomm. See aitas ilusti. Kuna mul torgiti selga 3x, siis kuskil 1-2k andis süstikoht tunda. Rohkem pole sellega probleemi olnud.
    Epiduraali kohta aga…. ma ei kahetse, et selle reha lasin, kuna ilma selleta oleks vist tõesti keiser olnud, kuna nii pikaks venis ja ma väga väsinud olin. AGA lihtsalt valu leevendamiseks ma seda ei teeks, kuna peale epiduraali toime lõppu oli mul 9cm avatust ja peale seda võttis sünnini aega veel 3h. Ma järgmised lapsed sünnitaksid parema meelega üldse ilma valuvaigistiteta.

  • Sirts
    September 18, 2018

    Esimene sünnitus kestis 45 tundi ja sain ka epiduraali ja kõikvõimalikud muud valuvaigistid mida pakuti ja ausalt MITTE MISKI ei aitand. Epiduraal tegi valusid just 100 x hullemaks! Lõppes kõik erakorralise keisriga, sest laps ei näitand mingeid märke et tahaks välja tulla ja avatust ei tekkinudki üle 6 cm.

    Teine sünnitus kestis 33 tundi ja samamoodi mitte ükski valuvaigisti ei mõjunud. Sain lausa kolm korda epiduraali ja jällegi nagu esimesel korral, tegi see valusid kordades hullemaks. Teine sünnitus lõppes loomulikul teel sünnitamisega.
    Ausalt ma imestan siiani kuidas ma need sünnitused üle elasin ega ei minestanud valude kätte. Ja ma olen piisavalt segane et lähen detsembris kolmandat korda sünnitama. Kardan täiega, sest eelnevad kogemused on üle mõistuse kohutavad olnud. Epiduraali paigaldamine valus ei olnud, aga minu jaoks valu ei leevendanud mitte grammigi vaid just suurendas neid.

  • Mairi
    September 18, 2018

    Võtan kokku lühidalt oma poja sündimise loo..
    Kell 23.00 tulid veed osaliselt, käisime haiglas kontrollis avatus olematu 1 vms. lubati koju tagasi.
    Terve öö olid kerged valud aga ebaregulaarsed, kella 6 hommikul oli valude vahe regulaarne u 4min.
    Kobisime haiglasse tagasi, avatus oli 1,5 😀
    Aga see kord jäin haiglasse, valutasin siis seal edasi.
    Lõunal u kella 12-13 oli avatus 3.
    Olin magamata väsinud..ja siis ütles ämmakas, et nüüd pole enam palju jäänud.. avatus peaks edasi minema tunnis 1, et siis u 7h pärast hakkad sünnitama ja siis pikem sünnitus ka (poiss oli suur 4150g ja 57cm)
    Minu ainuke küsimus oli, et kes selle lapse sünnitab, kui ma siin veel 7 tundi valutan 😀 ma tundsin, et lihtsalt ei jaksaks seda.
    Ja nii pakutigi epituraal, et saan puhata jne.
    u kell 14 tehti süst. Lootsin, et saan magada vms. Aga ei kus sa sellega!
    Tänu süstile, hoopis sünnitegevus kiirenes ala tunniga oli täis avatus. Ja kell 16.02 oli poiss käes.
    Pärast öeldigi, et mõnele mõjub nii, et hoopis kiirendab kogu protsessi.
    Miinus oli see, et pidin terve selle aja pikali olema, ktg oli ümber, sain tilka, ei tohtinud käia. (peaks ju pm pool keha tuimaks tegema 😀 )

    Arvestades, et minul see valusi ära ei võtnud, vaid hoopis kiirendas kogu janti, siis valu vaigistava mõju pärast ma seda omale teha enam ei laseks. (süst on suhteliselt ebamugav/valus)
    Kui siis ainult, selleks et beebi kiiremini kätte saada 😀

    Aga seda muret sul pole 😉 (eelmised on suhteliselt kiirelt sündinud.

    Edu sulle valikul, loodan, et jutust oli kasu ka 😀

  • Anu
    September 18, 2018

    Ma lasin sünnitusel epiduraali teha. Olen otsusega rahul. Olin hommikust saati ûsna ebamugavate valudega ringi kâinud- súnnitegevus algas u kell 6 hommikul ja kell 11 otsustasime haiglasse minna~70km sôitu. Haiglasse jôudes, peale ûlevaatust teatati, et- ei võite koju tagasi minna , tána ei súnni veel keegi. Olin ónnetu ja nôutu, sest valud ju olid olemas ja ktg nâitas samuti kokkutómbeid. Lõpuks siiski suutsin arsti veenda ja saadeti mind súnnituseelsesse osakonda. Pãev otsa trampisin seal edasi-tagasi lootes, et ikka tegevus edasi kâiks. Lâks hästi… kell 19 saadeti mind lôpuks súnnitustuppa- avatust siiski vaid 2cm. Lubati vanni, ss läksid valud tugevamaks, úsna vâsitavaks ja lôpuks úsna vâljakannatamatuks. Ja avatust ainult 4cm. Arst pakkus vâlja epiduraali, et saaksin enne suurt tööd korra puhata. Ega ma kaua ei mõeld. Lasin teha. Pidi 3h mójuma. Siis saab uue teha, kui laps veel súndinud pole. Kordan- avatust vaid 4-5 cm. Need valutud 45min olid tâielik õndsus. Ja siis see enam ei môjunud. Valu liikus eest taha- ja endalegi mãrkamatult olin úsna pea jôudnud juba pressideni. Laps sai vãlja 3-4 pressiga.
    Elu ilusaim hetk..Niiet ma ei kahetse sugugi, et epiduraaliga nôustusin. See andis mulle tâpselt aega puhata ja keskenduda sellele kôige raskemale- laps endale rinnale saada. ?

  • evelin s
    September 18, 2018

    Mina esimese lapsega lasin epi teha..teisega ei…kui peaks veel kunagi sünnitama sis ilmselt laseks teha…

  • Infoks
    September 18, 2018

    Olen ise meditsiinitöötaja (arsti haridusega) ning praeguseks sünnitanud 2 last. Olen üldiselt kõigis asjades pigem selle poolt, et soovin ka võimalikult vähe ravimite abi, ei võta kergekäeliselt ka nt pravalu vastu ravimit. Õnneks on mul muidugi ka kõrge valulävi, isegi hambaarstil tihti pigem tuimestust ei taha.
    Esimest last sünnitama minnes ma tegelikult nende valuvastaste variantide peale eriti ei mõelnud, kuna laias laastus olin nendest teadlik ja pigem läksin ikka sünnitama mõttega, et saan ise hakkama. Õnneks oli sünnitus suht kiire ja tugevaid valusid oli 2h. Selle jooksul sai muidugi nõutud arstilt ikkagi midagi ka valu vastu, aga ilmselgelt öeldi ka mulle, et juba on liiga hilja. 2 päeva pärast sünnitust mõtlesin ma juba, et no tegelikult ei olnud ju NIII hull. Oleks too hetk teadnud, et valud kestavadki kokku nii vähe, siis ei oleks ehk midagi nõudma hakanud ka.
    Paar aastat hiljem teist last sünnitama minnes mõtlesin ma ka, et no mis see siis ära pole. Valu kestab ju nii vähe ja esimene sünnitus läks nii kiiresti, et elan ilusti üle. Eriti kuna sünnituste vahe nii väike, siis kõik (ka med personal) pigem kinnitas, et mul peaks kõik kiirelt minema.
    Reaalsus oli siis see, et üleüldised valud kestsid tõesti väga vähe aega (esimesel sünnitusel oli tuhusid kokku 24h ja teisel 12h). AGA kohe olid valud VÄGA tugevad ja väga tihedate vahedega. Mõne tunniga oli see valu sama tugev kui esimesel sünnitusel haiglasse minnes (kui mul 2h hiljem oli juba beebi süles). See kord selliste valudega haiglasse minnes ütles ämmakas, et avatsut on 3cm. Sa võid ette kujutada mu suuri silmi. Ja ilmselgelt nõudsin ma kohe ka epiduraali. Selle saamiseni läks muidugi aega, kuna esialgu pakkus ämmakas siiski, et prooviksin naerugaasiga (see ei aidanud midagi). Ja reaalsus on see, et pärast epiduraali ei kadunud mul samuti valud täiesti ära, kuid olid veide nõrgemad ja harvemad, nii et sain siiski natuke puhata enne lõpuspurti. Minu meelest pole epiduraali panek ÜLDSE valus. Kõige valusam on sellele eelnev tuimestussüst naha alla ja seda saab võrrelda hambaarsti tuimestusega. Ning samuti ei olnud mul hiljem nt süstekoht valus. Aga eks see tõenäoliselt ole natuke seotud epiduraali tegijaga ning samuti patsiendi valulävega. Ning olen üsna kindel, et minul samuti selle tõttu sünnitus ei veninud!
    Igal juhul olles sünnitanud kahel moel, siis olen arvamusel, et kõik võimalik, siis võiks muidugi üritada ilma hakkama saada. SAMAS kui sa ikka saad sünnituse käigus aru, et see kord on teistmoodi ja saab hullem olema, siis igal juhul ei pea nii kannatama, et kaoks soov tulevikus sünnitada. Õnneks sa tunned oma keha hästi ja arvan, et saad sünnituse käigus hästi eru, et mis sulle kõige parem on. Karta küll epiduraali ei tasu.

  • G
    September 18, 2018

    Olin kindlal veendumusel, et mina epiduraali ei taha, liiga õõvastav oli selle protseduuri peale mõelda. Aga selleks hetkeks kui olin juba valutanud ja pmst magamata ligi neli päeva ja esile kutsumise tilk peale pandi oli mul täiesti savi kui õõvastavaid protseduure tegema peab selleks, et valu enam poleks. Ja ausalt öeldes võrreldes valudega oli see epiduraali paigaldus lebo. Hiljem tuli välja, et õige otsuse tegin, sest esilekutsumine ei õnnestunud ja läksin erakorralisele keisrile.
    Kõrval mõjudest nii palju, et mul pärast nahk sügeles ja epiduraali koht valutas ka veidi paar nädalat. Aga see valu seljas oli pigem kuna tõstsin last ja tundlikule kohale pinget rakendades võibki vähe valu teha. Kolm kuud hiljem pole mingeid järelmõjusid ja kiidan taevani epiduraali ?

  • Käts
    September 18, 2018

    Mina sain naerukaasi Tartu Ülikooli Kliinikumis. Ja minul aitas see . Kui tõmmasid gaasi sisse ja olid nagu pilves. 😀 Võibolla natuke naljakalt kõlab aga ma ei mõelnud nagu hetkeksgi et nii valus on. Mind aitas see sünnitusel. Iga natukese ajatagant tõmmasid endale gaasi ja valu nagu ei tundndki. Midugi naerugaas aga naerma küll ei ajanud:D

  • Evy
    September 18, 2018

    Ma ei mäleta palju mul avatust oli kui esimese lapsega epiduraali sain aga see oli kui jumala õnnistus. Sünnitus kestis niigi kokkub 14h ja see süsti mõju lasi vähemalt mõned tunnid puhata. Olin eelnevalt ööl nagunii magamata ja siis veel 14h valutamist. Huh. Igatahes kiiremaks see midagi ei teinud aga puhata vähemalt lasi.
    Teise lapsega seda rõõmu polnud. Sünnitus kestis 8h aga hullu polnud sest egas ma kuni oksendamiseni uskusin et ma lähen veel täna koju sest tähtajani oli ju veel 2 kuud aega aga läks teisiti.

    Fak. Ma vihkan seda kus peab tõestama et ma pole robot ?

    • Mallukas
      September 18, 2018

      Sry ma pidin laskma selle tõestuse peale panna, sest enne tuli megalt viiruseid peale muidu 🙁

  • Krissu
    September 18, 2018

    Esimesel sünnitusel võtsin epiduraali, aga kahjuks see ei mõjunud üldse. Ka avatuse tekkele ei aidanud kaasa. Asi lõppes erakorralise keisriga. Teisel sünnitusel ei lasknud teha, avatus tuli kiiremini, aga ikka oli lõpuks erakorraline keiser. Esimene oli esilekutsumisega, teine algas ise. Aga ei ütleks, et mul sellest mingeid seljaprobleeme vms oleks. Pigem selle suure kõhu kandmisest on selg nõgusaks läinud..

  • Jaanika
    September 18, 2018

    Ma usun, et su kolmas laps tuleb veel kiiremini välja ja epikal pole lihtsalt mõtet. Esimese lapsega kestis sünnitus 15h ja poole peal palusin epiduraali, mis mõjus poolele kehale, st mingi osa kehast tundis ikka valusid edasi ja kui pressid väidetavalt tulid, siis ma ei tundnud neid ja pidin kuidagi siis punnitama hakkama ning kambaga saime lapse välja surutud. Teise lapsega kestis 6 h ja tänu veede avamisele tuli laps alla tunniga välja, aga olin meeletutes valudes sel ajal. Kui valida nende kahe vahel, siis viimane sünnitus.

  • Mari
    September 18, 2018

    Hommikul 11 tulid veed ära, kell 18 oli 1, 5cm avatust, 20.00 oli 2 cm ja verenäidud halvemaks läinud minul. Selleks ajaks oli proovitud tilgaga, tabletiga, geeliga kiirendada aga miski ei mõjunud, olid vaid valud iga 1 minuti tagant.
    Lõpuks uus vahetus pakkus epituraali ja andis 4 tundi aega, et asjad liikuma hakkaks. 00.00 oli avatus 5 cm ja üteldi, et sama kaua läheb veel aega kui kulunud oli, üteldi, et kaksikud aidatakse ilmale ja siis lähen keisrile, et enam ei kauem ootata minu tervise pärast. Kell 1.20 palusin, et saaksin wc kuna kaka häda tekkis, õde kutsus vaatama arsti ja tuli välja et 9 cm avatus juba ja pressid peal. Äkki läks jube kiireks kõigil kutsuti kohale, arst, 2 ämmakat, lastearst, op meeskond ja lõpuks oli palatis 9 inimest peale minu ja lapse isa. 1.55 oli esimene press mida pressida lubati ja laps oli kõhul 2.03 3 pressiga.
    Minu puhul aitas epituraali kehal lõdvestus, sain 3 doosi. Laps oli valmis 35 nädalal sündima aga keha polnud veel selleks valmis.
    Sain tüsistused seljavalud ja kumera koha selgroos aga ei kahetse kuna sain lapse ise sünnitada, keisriga oleks tehtud ju samamoodi epituraali aga paljupalju suurema doosiga.
    Samas kui oleks valud aga avatus tuleks 5 või 6 tunniga pidevalt ei laseks teha kuna tean juhtumeid kus epituraal on hoopis vastupidise toimega olnud ja avatust rohken pole tulnud ja asi on hakkanud rohkem venima.

  • Anny
    September 18, 2018

    Ma esimese lapse sünnitamise ajal sain ka epiduraali 2x. Seda sp eelkõige, et läksin haiglasse öösel 2ks ja laps sündis päeval 2 min enne 1t. Selle aja jooksul olin tglt juba kella 5ks täiesti läbi ja magamata ja pidin pikali valusid kannatama, sest öine vahetus ei lubanud beebile paigaldatud anduriga ringi liikuda.
    Olin täielik epiduraali vastane, valude ajal röökisin mehele et kirjuta juba alla, mul on nii valus. Peale mõlemat süsti magasin rohkem kui tunni. Kuid pressid kestsid 2h (ehk see väljutus). Lihased ei allunud justkui. Samas ei tajunud ma 2h nagu tegelikult 2h vaid mingi 20min tundus. Ehk siis sünnitus kestis u 12h kokku.
    Teisel sünnitusel ma küsisin epidruaali, sest tundsin mega und 11-12 vahel öösel, aga siis ei antud sest tundus et juba läheb. Ainuke mida sain oli naerugaas. Ajas pigem veits südant pahaks, kuid mulle mõjus. Beebi sündis poole 3ks. Ma tundsin megalt presse juba enne 10 cm. Lõpuks oli beebi nii suur et ilmselt sellest see lõpp siiski venis. Aja taju 1-2h jooksul lõpus oli jälle hoopiski teine.
    Ma olen see kellele ravimid pigem mõjuvad ükskõik, millist valuvaigistit vms võtta.
    Epiduraali esimene kord ei tahtnud, sest see võib mõjuda halvasti beebile, samuti võib tekkida mis iganes närvikahjustus süsti tegemisel, see info on kõik paberil olemas kui selle valid ja allkirjastad et oled riskidega kursis. Seega ma ei sünnitanud kumbagi last valudeta.
    Epiduraali mõjude kirjeldus on ka ITK sünnitusplaanis kirjas, mis on mingi trükis nende poolt sulle, kus on basic küsimused linnuta ja kirjuta mida soovid ja nendega võimalusel arvestatakse. Sain ämmakalt selle (veebruaris).

  • Rebeka
    September 18, 2018

    Ma valutasin 48h ja sûnnitus veel 12h otsa. Esimene laps ja avanemise protsess aeglane ? Ausaltöeldes ei tulnud mul kordagi pähe naerugaasi küsida ? epiduraali ammugi mitte, sest seda põlvas ei tehta.
    Kui tulevikus uuesti sünnitama peaksin, siis samuti ilma valuvaigistiteta. On beebile ka parem ?

  • Liina
    September 18, 2018

    Mul esimedes kaks sünnitust (poisid) kestsid umbes 17h kumbki. Esimene tuli täiesti ilma mingisuguste valuvaigustite ja muu säärase kraamita. Kohati on paar mäluauku ja kohe ei saanud kõndida, pilt läks taskusse. Teine spndis epiduuraliga. Asi toimis ja ei teinud sugugi aeglasemaks. Mul siis samamoodi nagu Sul, kui 10cm avatud siis pressidega läheb kiiresti. Kolmas laps on tüdruk, tal oli eriti kiire- 4h valusid (jubedaid) ja läks nii kiiresti et ei jõudnud mingeid valuvaigisteid ega midagi. Kasutasin natuke naerugaasi. Pressid ülikiired ja kohe laps käes- lootekott tehti katki, läks 2min täis avatus ja pressid, veel 2min ja laps käes ?

  • TRiinu
    September 18, 2018

    Minul oli esilekutsumine ja selletõttu nii väljakannatamtud valud, et ma ei suutnud mingist hetkest enam muud teha kui voodist kinni hoida ja röökida. (Igaksjuhuks mainin, et esimene sünnitus oli loomulik ja siis ei olnud lõpus ka nii talumatud valud kui nüüd juba 4cm) . Tehti epiduraal, et saaksin väheke puhata vahepeal. Mina olin ka kuulnud, et epiduraal aeglustab sünnitegevust, aga mul hoopis kiirendas. Sünnitustegevus läks selle mõjul väga kiireks, kuigi alles enne seda oli olnud pikalt 4cm avatust ja laps oligi varsti käes. Nii et mul oli epikast hoopis abi ja ma ei kahetse, et lasin seda teha. Endal seljavalud natuke paar nädalat kohati olid, aga hiljem pole enam midagi tunda andnud ja ei midagi väljakannatamatut. Ahjaa, ja üks asi veel epiduraaliga, ma ei ise ei tundnud presse, ämmakas juhendas millal vaja pressida.

  • Katrin
    September 18, 2018

    Ma käisin vannis, sain seal gaasi ja lõpuks ikka epiduraal. Ilmselgelt inimeste valulävi on erinev.
    Ma ei tea kas see epiduraal aitas, sest selleks ajaks kui anestesioloog tuli süsti tegema ei suutnud ma vastata ka lihtsale jah küsimusele. Peale süsti vist mõne sõna sain räägitud, aga arvamus et see epiduraal valu ära võtab on küll vale :D. Aga noh ma ülitundlik ka valu suhtes nii et jah, midagi valusamat siin elus pole kui üks lapsele ilmaletoomine. “Hinga valust üle”.. hahahaa naljakoht

    Aga inimesed ongi erinevad ja mõni sünnitab nagu möödaminnes ja ei saa aru, et teistel mis see siis ära ei ole. 😀

  • Mrs
    September 18, 2018

    Minul sündis 1. laps epiduraalita, 2. epiduraaliga.
    Teist last sünnitama minnes olin 100% kindel, et sünnitan ka siis epiduraalita.
    Murdepunktiks oli, kui pärast megavalusat 2 tundi tuldi avatust kontrollima ja selgus, et seda oli juurde tekkinud… 0. Selleks ajaks olin korralikult haiglas valutanud juba üle 10 tunni, avatust oli vist 3 cm, valud olid talumatult valusad.
    Epiduraali saamisest lapse sünnini läks 3 tundi. Aga sünnitegevust kiirendati günekoloogi otsusel (st epiduraal sünnitegevust ei aeglustanud, see oli niigi aeglane. Pärast epiduraali panemist otsustas arst, et kui juba meditsiiniliselt on sekkutud epiduraali näol, sekkuvad ka kiirendamise näol).

    Lisan veel, et epiduraali jaoks oli mul nupp, kust sain juurde vajutada, kui jälle valu tundma hakkasin. Kui oli u 9 cm avatust, siis juurde vajutada ei lubatud vältimaks seda, et ma presse ei tunne. Presside ajaks oli epiduraali mõju üsna lahtunud juba ja sain kohe pärast lapse sündi ka ringi kõndida.

    Mina epiduraali kergekäeliselt ei soovita. Epiduraaliga kaasnevad riskid (nt jäädav põiepidamatus pärast sünnitust, kerge alakeha halvatus jne). Epiduraali tehes võib kas arst teha vea või võib midagi lihtsalt valesti minna. Samuti pole teada, kuidas epiduraal lapsele ikkagi mõjub.

    Kui ma kunagi veel sünnitama peaks (plaanis pole), siis planeeriksin esialgu ikkagi ilma epiduraalita hakkama saada.

  • kersti
    September 18, 2018

    epiduraali pole keegi pakkunud,ei ammakas ega synnitamas olles,4 last,iga laps syndis loomulikult ja 3 tundi valusi umbkaudu yhe iga lapsega,

  • Kristi
    September 18, 2018

    Minul ei tahtnud avatus kuidagi tulla – vaid 2 cm oli juba tundide viisi olnud. Küsisin siis epikat, mille tegemist ma ei tundnudki, sest mul oli muid valusid mille peale keskenduda ? Peale süsti sain lausa magada kaks tundi ja ärgates oli mul täisavatus! Ja mina olen üks nendest, kes peale täisavatuse saamist sünnitas veel 3 tundi ? Mina olen ka kuulnud erinevaid lugusid sellest, kuidas epiduraal mõjub, aga minul oli väga positiivne kogemus ?

  • Kadi
    September 18, 2018

    Olen kaks last sünnitanud. Esimene sünnitus kestis 17h ja sünnitasin ise.Teine sünnitus kestis 16h ja lõppes keisriga, 5h enne keisrit sain selle seljasüsti, see oli kõige valusam asi mis ma elus kogenud olen 🙁 4x lükati nõel selga sest ei leitud õiget kohta.
    Kui valude ja esimese sünnituse ajal ei teinud ma piiksugi siis süsti ajal röökisin niiet haigla kajas.

  • Grete
    September 18, 2018

    Esimese lapsega sain epiduraali siis, kui avatust oli 3,5cm. Sünnitegevus muutus kiitemaks ja laps sündis mõne tunni pärast. Epiduraali ja lapse sünni vahel sain magada tunnikese.

    Teise lapsega küsisin epiduraali kohe, kui avatust oli 3cm, sest ei tahtnud neid valusid tunda. Algul arvati, et see ei toiminud, kuna valud olid edasi. Avatust aga ei kontrollitud. Siis sain uue süsti ja süsti ajal juba hakkasid pressid. Laps oli 10minutit hiljem käes. Hea oli see, et presside ajal epiduraal toimis ja ei pidanud seda valu kannatama.

  • Ingrid
    September 18, 2018

    Mina enne sünnitust lugesin palju ja olin täiesti kindel, et ei lase epikat teha ehk vabatahtlikult omale ja lapsele fentanüüli ehk valget hiinlast sisse süstida ?. Tegin sünnitusplaani ja käisin sajas eri joogas, kus õpetati uutama ja aatama. Õpetati, et tuleb säilitada rahu, muidu “lilleõis” ei avane. Reaalsus oli see, et haiglasse jõudes oli mu vererõhk nii laes, et aparaat andis errorit. Mingi aeg olid valud juba nii talumatud, et kontrollitud uutamine oli rohkem nagu möirgamine ja kui peale 8 tundi piinasid ikka 4-5cm avatust oli, siis tegin ikkagi epika. Võttis valud vähemaks ja kulus umbes tund, kui pisike sündis pmst valudeta. Ühesõnaga sel hetkel oli mul oma põhimõtetest täiesti ükskõik ja mõtlesin, et suva kõik, peaasi, et ellu jään ? Aga kui oled siiski suutnud sünnitada nii ruttu ja ilma epikata, siis soovitaksin teoorias seda mitte teha. ? *ps! See oli mu teine sünnitus

  • Marge
    September 18, 2018

    Epiduraal ehk süst selja ajju – ei soovita. Minul tegi see süst selja haigeks. Terve raseduse aeg ei olnud seljaga probleeme, tugev maatüdruk ja peale seda on selg nõrk. Teise rasedusega sain veeni valuvaigistit ja naerugaasi, see ajas asja ära. Lisaks veel et epiduraaliga esimene sünnitus kestis 12h teine ilma 2h.
    Epiduraal tegi minul ainult jalad nõrgaks see ka kõik. Leevendas aga ei enamat. Sünnitasin ilma rebenditeta, mõned iluõmblused

    • F
      September 19, 2018

      Otse seljaajju ei süsti sul küll keegi midagi. Lihtsalt infoks, kui keegi veel ei tea ja ära ehmatab, et arstidel plaanis tema seljaaju rünnata. Seljaaju ümber on epiduraalruum, kuhu süstitakse.

  • merx
    September 18, 2018

    Mina ei soovita… Valud hakkasid mul laupäeva õhtul ning pühapäeva lõunaks polnud ma üldse maganud. Kuna ämmakas arvas, et ma ei sünnita ära magamatusest jm siis tehti mulle epiduraal. Valusid päris ära ei võtnud, kuid ometigi sain 13.00-17.00 puhata. Siis tehti veed lahti, epiduraal mõju ka kadunud. Laps sündis enne 9. Siis tehti viimane laks. Aga siis kui nõel seljast välja võeti…mu selg reaalselt oli samast kohast veel pool aastat valus ja valutas, ei saanud normaalselt istuda ega astuda. Käisin ja rääkisin ämmale ja naistearstidele…ei saanudki abi. Aga lõpuks see valu kadus iseenesest.

  • Maili
    September 18, 2018

    Mina sain mingid 4 ime süsti selga. Need olid väga väga valusad. Aga peale seda oli mul nii hea olla. Ennem süste ma ikka uutasin ja vahepeal röökisin ka vihast, et see nii kuradima valus peab olema??? pärast veel 100 korda ütlesin, et issand kui lihtne sünnitus, nii võib veel palju sünnitada. ?? kahjuks ma ei mäleta mis nende süstide nimi oli aga tasub uurida nende kohta. Ei pidanud kõrvaltoimeid olema. Ämmakas ütles, et vähemalt tema pole kuulnud, et oleks.

  • Evelin
    September 18, 2018

    Mina sünnitasin Soomes. Jõudsin haiglasse 00.45 ja vaadati avatuseks 6cm. Pakuti kohe epiduraali.. Keeldusin, sest ei tundnud et mul väga valus oleks 😀 kella 4 ajal pakuti uuesti. Siis juba nõustusin ning mingit avatust ei kontrollitud. Peale süsti sain 20min rahulikult valudeta lamada kui tundsin, et veed ära tulid ning ämmakas kontrollis, et mul täisavatus ja hakkame nüüd presse ootama 😀 kella 5 ajal hakkasid pressid ja laps sündis 6.11 😀 järgmisel sünnitusel võtaksin kindlasti epiduraali süsti pakkumise varem vastu, et saaksin rohkem puhata 😀 süst valus polnud ning hiljem pole ka kunagi tundnud seda süstikohta 🙂

  • Hille
    September 18, 2018

    Panen oma sünnitamise loo ka kirja. Minul oli rasedusega natuke raskusi. Laps oli väike ja ei kasvanud kõhus. 39+6 läksin haiglasse esilekutsumisele. See oli esmaspäev. Hakkasin saama mingit jooki ja terve päeva trampisin mööda haiglat ringi, et asja kiirendada (täielik loll ikka). Õhtul enne magama minekut käisin KTGs ja naersin et vajan midagikangemat. Kell 00.00 läksin magama ja 00.30 tõusin mingi megaimeliku tundega üles. Hakkasin tuhud ja nii iga 2 minuti tagant. Natukese aja pärast tahtsin pooleks minna, sest nii tugevad valud ja KTG näitas vahedks ikka ainult kaks minutit. Mingi aeg tuli arst, vaatas üle, et 1 cm avatust (vms see mõõtühik on). Kell kolm öösel saadeti mind pesema, et vesi lõõgastab. Ma pidin seda üksi kõike taluma, sest olin sünnituseelses. Siis öeldi et kell 8 tuleb uus vahetus. Ootasin ja piinlesin ja kell 8 võeti kõik teised ette ja minu kord tuli kell 11. Siis oli avatust 3. Öeldi, Et vett lahti ei hakata tegema, et las tuleb loomulikult. Saadeti sünnitustuppa, kell 13.00 tuli mees ja mul oli ikka avatust 3 ja ikka 2 min tuhude vahe. Ämmakas saatis mind voodile, et KTG teha, natukese aja pärast tuli arstiga ja tegi veed lahti, sest midagi oli imelikku (süda lööb aga ei liiguta absoluutselt). Veed tehti lahti ja need olid mustapruunirohelise segu. Lapsele pandi andurid külge, mina pidin ühel küljel olema ja sealt maalt läks eriti hulluks. Mul ei olnudki tuhud vaid pidev valu, ma ainult röökisin. Mees küsis ämmakalt, et kas saab midagi teha, et valu vähendada. Ämmakas soovitad epikat, et kui see ei kiirenda, siis läheb keisriks. Kell 15.00 tehti epikas, avatust oli 3, 16.00 oli 8-9 ja tehti tiba peale epikat. 16.33 oli täis avatus ja 16.57 oli laps käes. 5 pressi ja täiesti valutut pressi. Pääsesin keisrist ja poja sain ka ilusti kätte tervena. Teist korda kui peaks minema sünnitama, siis küsin kohe valuvaigistit, sest keegi mingit auhinda ei anna selle eest, kes kauem ja rohkem valu kannatab. Laps oli 2,9 kg ja platsenta oli üle küpsenud ehk kui poleks esile kutsutud, siis oleks asi kehvasti läinud. Imelik oli see, et mitu päeva käisin KTGs ja kogu aeg käidi last läbi kõhu raputamas, et ta liigutaks. Üks noor ämmakas ütles et see pole ok aga valvearst lubad koju minna. Haiglas olles ka raputati kõhtu aga ämmakas kes sünnitusevastu võttis, ütles et see ei ole ok, et laps üldse ei liiguta. Edaspidi oleksin ma palju kangem. Aga lõpp hea, kõikhea!!! Poja täna 2,4 ja imeline nunnupall,

    • F
      September 19, 2018

      Kus haiglas see oli? Väga hirmus – ja tore, et kõik hästi läks lõpuks!

  • Lissu
    September 18, 2018

    Mina olen küll 2 käega epika poolt.
    Esmasûnnitus oli 6 kuud tagasi,teadsin kohe enne sünnitust ja kui loengutes käisin et tahan epiduraali nii ka tegingi. Mina ei tea ei oleks elanud üle seda valu kui epiduraali poleks teha lasnud. 8 tundi olin epiduraali mõju all ja ei tundnud mitte kui midagi, kuigi masin näitas tugevaid kokkutõmbeid. Ei ole see seljasüst üldse valus. Muidugi kui hakkas täisavatus tulema siis lihtsalt ei lisatud enam seda ainet selga, ning valuga tuli ikka sünnitada 🙂 aga järgmise lapsega ka kindel epiduraal:)

  • Marian
    September 18, 2018

    Mina algul mõtlesin ka et sünnitan ise ja mingeid valu leevendavaid asju ei kasuta aga kui juba paar tundi oli ikka 4 cm avatust ja valud juba nii tugevad siis mul oli täiesti poogen juba kõigest ja nõudsin epiduraali. Selle tegemine valus ei olnud võrreldes nende tuhu valudega ? Nagu suur sääsk hammustaks. Aga ma ei oskagi täpselt öelda kas mulle see epiduraal väga ei mõjunud või olid need valud tõesti nii tugevad sest mina küll epiduraali all “puhata” ei saanud. Ei kujutaks ette millised need valud siis veel oleks võinud olla kui poleks lasknud epiduraali teha. Ja 30 min peale epiduraali tegemist tundsin presse juba ja varsti peale seda oligi beebi käes. Ja nüüd kus sünnitusest möödas natuke üle 2 kuu ei ole selg valutanud ega see koht tunda andnud.

  • Liis
    September 18, 2018

    Ma ei kujuta ette ,et ma oleks ilma epiduraalita sünnitanud. Võttis valud ära ja suutsin taas kontakti võimeline olla. Sünnitus oli ok ja ka pärast sünnitust väga hea olla ei mingeid selja valusid jne.

  • Natali
    September 18, 2018

    Ei soovita. Sain kui avatus oli 7cm . Peale süsti 8 tunni jooksul rohkem avatust ei toimunud. Kui valud olid tagasi, siis sain uue süsti. Lõppuks kutsuti sünnituse esile. Olen sinuga nõus, et pigem puhkamiseks, kuid aeglustab sünnituse ta kindlasti. Pärast olid mul pikkalt seljavalud.

  • Liisi
    September 18, 2018

    Mul oli epi ja ma ei kujuta kûll ette et ilma oleks sünnitanud, maha oleks surnud vist.
    Iga kord kui uue annuse sain siis sai natukenegi hingata. Sûnnitus kestis 12h ja hullud valud sellest olid vist 3h. Epiduraali kohe pakuti ja olin nõus. See ei oleks üldse pakkumisel kui ta oleks nii ohtlik ju! Mind veeretati kohe peale sûnnitust opile ja siis sain vingemat kraami sinna selja sisse, see niitis kohe jalad maha ? narkoosi ei tehtud kuna olin söönud sûnnituse ajal veidi. Aga taastumine oli kena ja ma absoluutselt ei kahetse seda sûsti. Sünnitada ma enam ei taha kuna minu jaoks oli ikkagi liiga räme see värk, laps oli mega suur ja no ei, ei see epi ka väga päästnud. Aga parem oli kindlasti tänu sellele

  • J
    September 18, 2018

    Ma sain epiduraali 4cm avastusega valusid ära ei võtnud. Need muutusid vb veits lühemaks vaid. Aga 20minutiga oli 4cm mul juba muutunud täisavatuseks ja saingi beebi kätte.
    Süst ei olnud valus kuidagi moodi. Ise pead suutma lõdvestuda ja suhtlus arstiga-kohe ütled, kui uus valu tuleb, siis ta oskab arvestada ja sel ajal ei tegutse. Nüüd sünnitusest möödas kuu ja endiselt süstikoht ei valuta.
    Kõige valusam selle süsti puhul oli hiljem plaastrite ära võtmine kuna need olid nii hea liimiga ja seljanahk ju selline õhuke ?
    Sünnitasin ITKs

  • Kristin
    September 18, 2018

    Mina piinlesin meeletute valude käes ja ei tahtnud epiduraali (ikkagi olin ju lugenud, et ei pruugi aidata ja vb teeb veel hullemaks). Kui aga enam ei suutnud taluda, lasin süsti ära teha. Nagu võluväel suutsin end lõdvaks lasta, tuli täisavatus ja ei tundnud enam mitte midagi. Laps sai kiirelt sünnitatud ja mingeid kõrvalnähtusid ei olnud. Ise sain ilusti sünnitusjärgsesse tuppa ka kõnnitud. 🙂

  • Kats
    September 18, 2018

    Minul ka hea kogemus epiduraaliga, ausalt ma ei kujutaks ettegi sünnitamist ilma selleta? Aga Minu lugu siis selline, et kuna mul kutsuti sünnitus esile, ja see viis meeletult kaua aega ja tehti kõik võimalikud protseduurid Minu peal seega olin sellest juba nii kurnatud ja kui lõpuks avanema hakkasin siis 3,5cm pealt ei läinud enam edasi, sain epiduraali ja olin nagu taevas sõna otseses mõttes, lihtsalt niiiii hea oli olla, Minul epiduraal kiirendas avanemist ja 2 tunni pärast oli poja käes? Süsti tegemist ei tundnud, sest tehti valuhoo ajal ja eks oma osa mängis ka see et mulle sattus haigla parim anestesioloog( ämmakas vähemalt nii väitis?) ja õigust rääkis sest tóesti polnud valus ja samamoodi ei olnud pärast valus see süsti koht ega midagi …. seega Minul ainult hea kogemus jagada?

  • Laura A
    September 18, 2018

    Mind aitas epiduraal päris palju, võttis seda valu ikka korralikult vähemaks. Teise sünnitusega oleks ka tahtnud, aga kuna sünnitus kestis vaid tund aega ja haiglasse jõudsin täisavatusega, siis kahjuks ei jõudnud. Anti naerugaasi, korra proovisin, rõve pilves ja uimane tunne tuli, rohkem seda ei tahtnud 😀

  • K
    September 18, 2018

    Mul see väga ei aidanud, sünnitus kestis kokku pea 12 tundi. Aga on tõesti inimesi kellel see aitab, näiteks saavad magada ja puhata. See on nii individuaalne. Proovida võid ju ikka ära. Halba see midagi ei tee, endal pärast süda rahul. Mina näiteks ei tundnud kui epiduraal välja võeti. Nädalad hiljem küll selg valutas kuid ma arvan, et see oli sellest, et lapsel olid meeletud gaasivalud.. see kiigutamine ja kussutamine jne .

  • Mm
    September 18, 2018

    Mina ei tea, mis süsti ma selga sain, aga midagi nad mulle manustadid 😀 Olin juba nii pikalt magamata ja valud olid kohutavad ja oksendasin. Lõpuks ämmakas ise ütles, et mida teeme, ütlesin, et mul ükskõik, aga tehke midagi. Niisiis sain ühekordse süsti selga ja ütlen ausalt, et olin vist mingi aeg pilves 😀 Mul hakkas nii hea, et ma hakkasin lihtsalt naerma. Ühtegi tuhu enam ei tundnud, keha surises ja nahka oli nii kõdi puudutada. See oli kui taeva kingitus, sest mul oli vaja enne presse puhata. Süst muutis avatuse kohe 10 peale ja seega oli lõpp lähedal. Presse ka väga ei tundnud, kuid saime hakkama. Pressides valu absoluutselt ei olnud, ju mõjus süst endiselt 😀

  • Liisa
    September 18, 2018

    Epiduraali kohta on palju jutte , et beebile halb. Pigem ma soovitaks ilma. 1 lapsega tegin küll aga see tekitas mega seljavalu. Pm mu tuhud olid nohu seljavalu kõrval.

    Teisega oli nii, et kui haiglasse sain oli avatus ala 2-3 cm. Taheti koju saata (35 km sòitu). Ütlesim et ma väga Stroomis/Koplis ei viitsiks sünnitada. Mangumise peale vòeti sisse. Tuhude vahed läksid 1-2 min peale ja avatus tuli ca 1 h 10 cm…mine pekki.. lõpus nõudsin epikat aga kui tuldi kontrollima oli hoopis oi oi pea paistab. Jeeesus ! 2 pressi ja käes.
    Ja nad tahtsid mu koju saata ?? .
    BTW kuulsin terve sünnituse teise inimese oigeid, karjumisi, röökimisi. Need olid lõputud !!! Peale tibu kättesaamist ollakse 2-3 h sünnituspalatis…see ei lõppenud ka siis.
    Vot see oli karm.
    Aga sulle ütlen, et suuretõenäosusega tuleb 3s rutem kui esimesed. Seega vältimaks võimaloke tüsistusi siis proovi ilma ?

  • Mariann
    September 18, 2018

    Olen küll vaid korra sünnitanud, seega eriline ekspert pole, kuid mina lasin epiduraali teha ega saa aru, miks mõned eelistavad valudes piinelda kui võiks valudeta (piinelda :D). Kui kunagi peaks veel sünnitama, siis kindlasti lasen uuesti teha.
    Veed tulid kl 1, sünnitusmajja jõudsin kl 2, epiduraal tehti ehk kolme ajal ja kl 5 oli laps käes. Selg hiljem pikalt ei valutanud, laps oli normaalne ja kõik läks hästi. Jah, kindlasti on neid, kellel ei lähe hästi, aga seda enne ei tea. Seega kui tahad proovida, siis ega sind keegi ei keela ja lase käia!

  • L
    September 18, 2018

    Kuna ma ei ole never ever sünnitanud, siis misasi on avatus? Kas see tähendab seda, et tilbendad jalad harkis, sest midagi on laiemaks jalgevahel tõmmanud? 😀 palun harige idiooti

    • Mallukas
      September 18, 2018

      Noh, sul see auk peab 10cm avanema jah, jalgu harki ajama ei pea 😀

      • K.
        September 18, 2018

        Auk ( või noh, auk as you know it – tupeava) ei avane iseenesest midagi 10cm 😀 See, mille avatust kontrollitakse, on emakakael ikka ja selle avatus ei paista väljaspoole kuidagi välja. Tupeava venib hiljem alles, selle avatust ei kontrollita 😀

  • Tr
    September 18, 2018

    Mina sain teise lapsega epiduraali ja võin öelda, et see muutis sünnituse väga talutavaks.
    Kui mingi hetk enne epiduraali hakkas väsimusest pilt taskusse minema siis peale epiduraali oli väga inimlik olla, viskasin nalja, lobisesin mehe ja ämmakaga jne.
    Osadel pidi olema see, et peale sünnitust natuke aega ei proogu jalgele saada sest tuim veel aga mul seda polnud, ilmselt mõju oli kadunud sest suht peale sünnitust ja platsenta eemaldamist olin kraps püsti.

    Igatahes minul on küll hea kogemus epiduraaliga. Tegemine ka polnud üldse valus, lihtsalt see hetk korraks kui pidid liikumatult olema, oli raske kuna oli valuhoog.

  • Malle
    September 18, 2018

    Mul olid valud põhimõtteliselt 20h ja epiduraal oli parim kokteil mida oma elu jooksul valude puhul saanud olen. Sain puhata ja magada. Aga kuna avatust ikkagi piisavalt ei olnud läksin keisrile ja sellega sai manustada ka seda alakeha tuimestust aga kuna ma lõike ajal hakkasin karjuma, et ma oksendan kohe opisaali täis siis selle kaudu pandi mind ka narkoosi. Soovitan soojalt. Sellist kokteili sa mujalt ei saa 😀 ja kuna ma 23 aastane noor neiu siis seljaga sellepärast probleeme ka ei ole. Pigem on see,et peab täiesti paigal olema, et närvid pihta ei saaks ja kui on hakkaja arst siis oled või sees. Ma arvan, et selle kokteili nimel oleksin valmis veel ühe lapse tegema mitte, et ma narkar oleks ???

  • Alice
    September 18, 2018

    Mina sünnitasin u 5a tagasi epiga millele ma pool sünnitust raudselt vastu raiusin. Sünnitus kutsuti esile, kõigepealt 4 päeva tablette mis ei teinud midagi, siis pühapäeva hommikul u 8 ajal tehti lihtsalt veed lahti ja saadeti vaikselt sünnituspalatisse ära. Kõik oli siis veel ilus kena tore. Kuskil maalt hakkasin valutama avatust oli vaevu 2cm ja nii see püsis tunde, siis sain tilka et asi kiiremini liiguks. Seda ma päris täpselt ei mäleta mis kell mulle epi tehti, midagi seitsmega on meeles nii et ei tea kas oli 17 midagi või lihtsalt õhtul kell 7, selleks ajaks oli ämmaemand suutnud mind pehmeks rääkida et see on ikkagi hea ja vajalik. Süstitegemine oli paras piin, valu ajal kägaras olla ja täiesti paigal et midagi kuhugi valesti ei läheks, mõju oli ka poolik, peale süsti u 20 min sain puhata ja siis oli kõik tagasi, aga nahk oli tuim, nii et seda ma õnneks ei tundnud kui ämmaemand käärid välja võttis et lapsele ruumi teha. Presse ma ka ei tundnud absoluutselt, käsu peale pressisin kui aparaat näitas et nüüd õige aeg. Ühtegi kõrvalmõju hiljem ei olnud, laps on terve ja seljas ka mingit muutust ei tunne. Sünnitegevust ei aeglustanud sest kuskiltmaalt lõpetati tilk ära kuna kõik toimis ise. Sünnitus kestis 18h. Väga pika jutu lõpuks mina leian et lühikese sünnituse puhul ei ole sellel väga mõtet. Jaaa noh sa ju oled edukalt juba sünnitanud ilma ?

  • Laura
    September 18, 2018

    Minul aitas epiduraal väga hästi. Sünnitus venis pikale, veed tulid aga avatust ei tekkinud. Lõpuks kadusid ka valud. Otsustati, et kutsuvad esile, siis hakkas ikka väga valus ?olin valutanud umbes 8h ja kontrolliti, ikka ei olnud avatust. Peale seda küsisin epiduraali ja kohe sain leevendust ja natuke puhata. Lõpuks tekkis ka avatus ja ämmakas arvas, et ju see lõdvestas lihaseid. Mitu korda manustati juurde rohtu, aga lõpus enam ei pandud, et ma ise ikka presse tunneksin.
    Selg ei valuta, see koht ei valuta. Nii kui mõju ära kadus pole mingeid probleeme sellega olnud.
    Mina olin algul arvamusel,et valuvaigisteid ei taha, aga olin juba nii kurnatud, et lihtsalt enam ei suutnud. Otsused võivad ikka muutuda kui oled selle olukorra sees.

  • A.
    September 18, 2018

    Epiduraali teemal kaasa rääkida ei oska, olen nii jänes nende igasuguste süstide ja torkimiste koha pealt, et enne kannatan valu 😀 (loll, aga järjekindel, eks). Enne oma teist sünnitust olin ka ebaleval seisukohal, et mida ikkagi teha, mälestused esimesest pikast ja vaevarikkast sünnitusest polnud just kõige meeldivamad. Aga jõudsin oma mõtetega sinnani, et ka lapsel ei ole üldse kerge ja valutu siia ilma sündida läbi kitsaid kanaleid ja lausa nii, et pea lapik. Kes tema valu vaigistab :(? Otsustasin puhtast solidaarsusest ise ka veelkord valusid kogeda. Ning teen seda ilmselt kunagi veel. Tundub kuidagi aus värk 🙁

  • Ella
    September 18, 2018

    Epiduraali paigaldamisel oli kõige hullem kägaras olek. Mingist eeltuimestusest ma ei tea midagi. Ma isegi ei tea mis sellel paberil kirjas oli kuhu ma eelnevalt allkirja andsin. Võinuks kõik oma vara koos organitega neile loovutada. Minule mõjus minutitega. Selg süstekohast valutas ca pool aastat. Midagi tõsta tuli oli sihuke tunne, et läheb pooleks. Arstid laiutasid käsi ja andsid mõista et nüüd nii ongi, halvasti läheb siis aastateks. Õnneks möödus ise. Aga, üsna lühidalt peale süsti öeldi et lapse südametoonid on langenud. Mina oma pisikeses peas näen seost, aga ma annan endale aru, et ega seal häid lahendusi ei olnudki ja kõik lõppes ju hästi. Zirco on neist tüsistustest täpsemalt kirjutanud. Lampi niisama saadaksin selle ämmaka igaveseks seenele.

  • Katre
    September 18, 2018

    Minu sünnitus kestis 12 tundi, selle jooksul sain 2 korda epikat ja mina olen küll väga õnnelik, et selline võimalus oli ja selle ära kasutasin. Võttis tuhude valu ära ja sai jälle natuke vaheppeal inimese moodi olla, mitte looma moodi karjuda. Süst ei olnud valus ja mingeid tüsistusi ka ei tekkinud. Kui arstid kartsid, et epikas aeglusrab protsessi, siis minul hoopis kiirendas – pärast teist doosi avatus läks 4 pealt täisavatuks vaid poole tunniga ( ilma eelnevalt 4 peale siis 10 tunniga) ja sain selle mõju all ka pressitud. Ei teagi, kas muidu ka on pressid valuvabad või oli see mul nii epikast?

  • Nimi
    September 18, 2018

    Sünnitus kestis 21tundi, tehti epiduraal ja see lasi mul küll tund-2(?) kergemalt hingata, aga samas lapse südamelöögid läksid alla, mistõttu tuli talle minu kõhus olles pea peale mingi andur paigaldada ja siiamaani on lapsel seal arm, juuste sees küll, aga siiski.

  • Mairi
    September 18, 2018

    Mina lasin ka endale teha, aga minu arust ei aidanud see mulle midagi. Ma peale süsti vist natuke ehk 10 minutit sain rahus olla, siis hakkasid pressid ja sellest süstist ei olnud mingit kasu. Samas ei oska ka võrrelda, kuna esimene sünnitus ?

  • H
    September 18, 2018

    Olin sünnitama minnes TÄIESTI kindel, et ma ei soovi ühtegi valuvaigistit ega naerugaasi. Haiglasse ma jalutasin omal jalal, valud olid kuid täiesti üle elatavad. Ülevaatusel selgus, et avatust on 8cm ja olen sünnitaja, seega toimetati mind sünnitustuppa. Kuna sünnitus oli väga kiire ja intensiivne, kokkutõmbed minimaalsete valupausidega siis palusin nii naerugaasi kui ka epiduraali. Kahetsen seda otsust väga, kuna naerugaas ajas vaid süda pahaks ja epiduraal tehti praktiliselt enne presse siis sellest ei olnud mingit kasu, see süst oli nii valus, valusam kui sünnitus ise!
    See oli minu kogemus, kindlasti on neid, kellel on see sünnitust kergendanud.
    Teise lapse puhul kindlasti loobun mõttest midagi kasutada.

  • Greta
    September 18, 2018

    Minule arst sûnnitusel soovitas epiduraali, kuna avatust oli vähe, aga oli väga valus. Just seljavalu oli kohutav ja pidev koos vahelduva tuhude valuga. Pärast süsti läks paremaks ning sain keskenduda tuhude valudele, mitte lihtsalt koguaeg surra

  • Ann
    September 18, 2018

    Mina ei tahtnud epiduraali aga kuna mul olid jubedad valud, oksendasin jms, siis ämmakas ütles, et teeme ikka, et muidu ainult piinlen ja et niikuinii laps õhtu jooksul ei sünni.
    Läks teisiti, epiduraal kiirendas sünnitustegevust. 18.30 sain selga süsti ja 20.50 sündis laps.

  • M
    September 18, 2018

    Mina olen sünnitanud 2 last epiduraaliga ja ausalt – ilma ei kujuta ettegi!
    Paigaldamine küll valus ei olnud. Ainus veider osa oli see kui anestesioloog palus selja küüru tõmmata – no mismoodi, kui mul selline suur kõht ees on?! Igatahes oli paigaldamine nagu naksti ja edasi oli 1-1,5 tundi tõesti valuvaba. Tundsin ainult kokkutõmbeid.
    Esimene sünnitus oli pikk küll (18,5 h), aga ilma epiduraalita ma ei kujuta küll ette sellega hakkama saamist. Valud olid algusest peale 2 minutise vahega ju…epiduraal tuli mängu umbes poole sünnituse pealt ja arst toona ütles, et see võib aidata avanemisele hoopis kaasa. Et saan puhata ja ei ole pinges.
    Teine sünnitus oli lühike – 3h45min esimesest valust. Epiduraali sain ühe doosi ja mitte midagi see ei muutnud pikemaks.
    Torkekoht oli peale esimest sünnitust valus küll, nii 2-3 päeva. Palju valusam oli sabakont, mis 2 kuud tulivalus oli 😀
    Teise sünnituse järgselt ei valutanud ei süstekoht ega sabakont.

  • Mirru
    September 18, 2018

    Minu sünnitus oli keskmine (15 tundi). Minu jaoks see tundus niiiiiii pikk aeg ja valus oli loomulikult ka. Mingi hetk anusin ise epiduraali ja saingi. Süst oli niiiiii valus ja mõjus ainult vasakule jalale, st seda, et valus oli edasi aga ma ei tundud enam oma vasakut jalga. Sain teise süsti veel ja ikka ei midagi ja seegi oli mega valus. Kaks aastat hiljem valutab süstikoht ikka veel. Kui peaksin kunagi veel sünnitama, siis epiduraali enam kasutada ei julge. ?

  • Maarja
    September 18, 2018

    Oii,mina lasin ka epiduraali teha. Ämmakas küll ei soovitanud,aga enam ei suutnud valusid taluda. Natuke pärast epiduraali panemist kadusid valud täiesti. Sain puhata ning minul epiduraal aitas avanemisel kõvasti kaasa. Peagi oli 10 cm ja pressid tulid peale,sünnitus läks tänu sellele valutult. Hiljem ainult paari õmblust tundsin. Aga olen väga rahul,et tegin
    Tean,et kõigile see nii ei mõju,aga ju siis mul vedas.

  • netz
    September 18, 2018

    Mina lasin teha epiduraali, aga ilmselgelt liiga hilja. Ma isegi ei tea kuidas arstid nõus olid, aga minu mäletamist mööda oli avatus juba päris suur. Ei mäleta, et süst oleks valus olnud või hiljem mingid tüsistused sellepärast. Ma mäletan vaid kui faking valus oli kõik muu ja kuidas ma röökisin nii, et järgmised 2-3 päeva oli hääl ära ja kurk põles valust. AGA epiduraal igal juhul tookord EI mõjunud, valus oli edasi. Minu arust see just kiirendas sünnitustegevust, sest mul meeles, et praktiliselt kohe pärast süsti läks pressimiseks ka. Tookord oli igal juhul täiesti kasutu värk. Kuna ma aga taaskord rase olen, siis tahan ikkagi epiduraali, kuid seekord paluks seda varem, et kasu ka oleks. Valutut sünnitamist kõigile 😀

  • Triin
    September 18, 2018

    Minu sünnitus oli 22 tundi pikk ja lõppes erakorralise keisriga, kuid kui mulle tehti vahepeal epiduraal, siis see oli nagu taevamanna. Minul mõjus epiduraal hästi, süstikoht ei ole kuidagi tunda andnud. Samuti ei olnud süsti tegemine valus.

  • 1 ema
    September 18, 2018

    Nagu vastustest näha, môjub epiduraal inimestele väga erinevalt. Sa ei tea kuidas see sulle môjub. Kuna sa oled siiani olnud nii tubli sünnitaja, siis ma ei soovitaks. Ise olen 2 last epiduraaliga sünnitanud. Esimesega lasin nö igaks juhuks, et lebom sünnitada. Tulemuseks erakorraline keiser. Lapsel hakkas halb. Teisega soovitati seetôttu, et esimesega keiser ja ei avanenud üle 4 cm. Lebom hakkas jah, aga avatust juurde ei tulnud. Keiser. Nii et mis sa ikka riskid-katsetad. Tee see asi parem ise ilma keemiata ära 🙂

  • Õde
    September 18, 2018

    Ei soovita…. Olen nüüd ka ise õde ja EI soovita. Minul lõppes see tüsistusega, õhu sattumisegs epiduraalruumi, üle nädala olin kohutavates peavaludes, lapsega tegeleda ei saanud, kartsin juba, et sain meningiidi. Üle nädala hiljem läksin tagasi lauale. Võeti minu verd ja süstiti epiduraalruumi, sest seal oli tekitatud õhuleke. ÕUDNE aeg oli. Parem kannatada need valud, mis mööduvad lapse sündides kui riskida tüsistustega. Õigeid otsuseid.

  • Liisa
    September 18, 2018

    Mina ei tea mis minul selle epiduraaliga oli, aga see ei aitan mitte muffigi. Tundsin jalgu, tundsin valu , valud olid meeletud. Ma usun et minule see ei toiminudki. Igatahes sünnitus läks kirja 15h 45min aga valutasin haiglas 2ööpäeva. Samas, mulle ei aitand naerugaas ka .

  • e
    September 18, 2018

    Kuna minu eelmine sünnitus kestis 27tundi ja ma ei olnud suuteline midagi tol korral küsima siis pidin kannatama. Siiani surmahirm uue sünnituse ees. Aga kuna meil suguvõsas juba pikad sünnitused ja olematud pressid kombeks plaanin sewkord küsida. Mu õel kutsuti esile ja tehti see tundus hea abimees…. Aga jah esimese sünnituse ajal olin napilt täisealiseks saanud ning laps oli selline tubli üle 4 kilo pontsakas. Pärast kuulsin et mul oli ka 17õmblust…. Kus kohas….. sellest pole siiani aru saanud. Taastumine oli ka mega hull. 2-3nädalat peale sünnitust ei saanud veel pikalt seista ega ka istuda. Pärast sain istuda pehmetel patjadel vaid ja alles poolteist kuud hiljem suutsin nii paar km kõndida. Muidugi kohe kui laps oli sündinud vajusin kokku/jäin magama ei tea isegi. Igaljuhul väga väga hirmus kogemus…..

  • Pisi
    September 18, 2018

    Mul olnud kolm sünnitust. Esimesega sain epiduraali. Kuna kuskile seda ei kirjutatud, siis ma sain kohe kaks süsti. Mul nimelt olid valud olnud juba 6 h väga tugevad ja ainult 2cm avatust. Aga ega see ei aidanud mind. Mul pigem tuli jama juurde. Nimelt mul oli võimatu ise liikuda. Vasakule jalale toetuda ei saanud. Valu oli küll nõrgem aga selline jõuetuse tunne oli. Mul oli väga paha ja ma lihtsalt ootasin, et laps välja tuleks. Mingi hetk ma kisasin, kuna oli lõikav valu. Nimelt laps hakkas tulema nii, et ma ei tundnud presse. Oli kui imelik oli pressida, kui sa ise ei tundnud, et peas pressima. Sain ka mõnusalt rebendeid. Tulemus see, et mul sünnitusest peagi 10 a möödas ja ma ei saa nt pikalt istuda ja kui lastega oli vaja tegeleda, siis ainult istukil. Jii kui end ettepoole kallutan käib alaseljast suur valu läbi ja vasak jalg tundetu. Olen käinud füsioteraapias ja massööril ja pole muud, kui leppida sellega, et kui midagi nt tõstan või võtan kuskilt, siis pean olema väga ettevaatlik. Teine laps sündis mul jii, et soojakott oli abiks. Ma nt ei saanud voodile toetada, kuna vasak jalg ei kandnud. Olin kas põrandal või voodis. Kolmas sündis nii, et mu alaselga masseeriti. Oli kui hea see oli. 24h ja 30 min valutasin aga see masseerimine aitas nii hästi, et ma sain valude vahel magada.
    Mina soovitaksin sulle soojakotti ja masseerimist.

  • Evalyna
    September 18, 2018

    Mina jätaks tegemata. Aga see vaid minu arvamus. Arvamus põhineb mu enda sünnituse kogemusel. Taastumine võttis kordades kauem aega.

  • Helena
    September 18, 2018

    Ära jama, kolmas tuleb nagu püssikuul. Paar h kannatust ja käes. Epika riskid on palju suuremad, pärast lõpetad veel keisriga kui südamelöögid nõrgaks lähevad jms jama võib juhtuda ja seljavalud, rääkimata sellest et laps saab ka sealt ju oma osa.
    Miks sa eraämmaka võtad? Ta ju reaalselt tuleb alles pressideks kohale e kui sul ühe pushiga tuleb, siis miks raha raisata? ?
    Ma sünnitasin esimese lapse ilma valuvaigistiteta samuti kiiresti 4h valusid ja mul oli eraämmakas, kes kohale ei jõudnud. Olin õnnelik, raha jäi alles ja teda poleks mul küll sinna vaja läinud nii ükstaskõik oli presside ajal.

    See lihtsalt minu arvamus, igatahes elan Sulle kaasa ja ära hakka end vabatahtlikult sonkima. Ahjaa, mul tuttav oli peale epikat 24h intensiivis st ta alakeha oli halvatud. Kui epikat vaja on teevad arstid seda nagunii.

    Ole tugev you can do it!

  • Xx
    September 18, 2018

    Mina sünnitasin 2 nädalat tagasi epiduraaliga. Nöudsin seda juba 4cm juures ehk siis enne tösisemaid valusid.
    Süst tehti nii, et seljale määriti tuimestavat geeli, sinna tehti omakorda tuimestav süst ja diis pandi epiduraal. Peale tuimestava geeli panekut ei tundnud enam mingeid süste seljas.
    15min hiljem hakkas epiduraal möjuma.
    1,5h hiljem oli avatus 10cm ja algasid pressid. Ämmakas ütles, et epiduraal kiirendas avanemist, kuna magasin see 1,5h ja ei olnud pinges.
    Sulle antakse nupp, millega saad iga 30min tagant uue doosi valuvaigistit lasta.
    Presse ma ei tundnud, pressisin siis kui ämmakas käskis.
    Pressimise ajal ja lapse väljudes ei tundnud mitte midagi. Ei saanud ka ühtegi ömblust.
    Ehk siis epiduraalist lapse väljumiseni null valu, null tunnet. Ainult soov selliselt null valuga veel 10tk sünnitada.
    Süstikohta ei ole kordagi tundnud ja ühtegi körvalmöju ei ole.

    • Mina
      September 19, 2018

      Kus sünnitasid kui tohib uurida? 🙂 Väga pro tundub selgituse järgi.

  • MP
    September 18, 2018

    Mina olen esimese sünnituse ajal saanud epiduraali ja see ei aitanud mitte üldse! Ma isiklikult soovitan sul seekord ka ilma hakkama saada. Olete mõlemad titaga peale sünnitust selged, mitte ravimi mõju all.

  • Marie
    September 18, 2018

    Sünnitusel ei tea kunagi kuidas asjad toimuva hakkavad ja kõigi kogemus on erinev. Eelarvamusi pole mõtet hoida. Mis ühele hea see ei pruugi teisele olla jne. Ise arvasin et ei taha ühtegi sekkumist, ravimeid ega epiduraali. Aga läks teisiti ja epiduraal osutus parimaks asjaks maailmas, elupäästjaks. Olin üks nendest kes valu pärast pidi otsad andma ja see ei aidanud sünnitusele kuidagi kaasa, epiduraal lõdvestas mind ja kõik sujus.

    See küll isiklik otsus kuid mõtlen, et kui kaks kiiret sünnitust valuga on ees, siis juba kogemus olemas, vaevalt et kolmas nüüd kaua võtab, epiga või ilma, tulemata ta ei jää. Miks mitte proovida ka üks kord valuvabalt? Kõik siin elus on kogemus ja kui pole parem siis pole. Aga kui on, on ju tore ja samamoodi võib ju ilma jälle proovida ja pärast mõelda, et oleks ikka võinud teha. Lihtne on ka vastupidi, et kui midagi ei meeldi epikaga, et oleks võinud ju ilma. Kui ei proovi, ei saa teada.

    • Mallukas
      September 18, 2018

      Ma ise mõtlesin sama :D!

  • Karin
    September 18, 2018

    Minul on olnud mõlema lapsega epiduraal.
    Esimese lapsega sünnitegevus ei hakanud pihta ca 14 h piinlesin siis tehti epiduraal.
    Võin öelda et aitas palju sain vahepeal 1-2 h isegi ilma valudeta magada.,kuid lõpuks kui viimane doos anti siis sünnituse hetkeks ei tundud oma jalgu 😀
    Aga laps sünnitatud sai.
    Aga sellist asja et hiljem ming koht valutaks vms kohe kindlasti mitte.
    Pigem on see et see epiduraali tegemine ebamugav osadel ka pisut valus aga see hetkeline 🙂

  • L
    September 18, 2018

    Mina sain pärast u 10h sünnitustoas olemist kiirendavat tilka, kuna avatus oli endiselt väike ning pärast seda läks kõik nii hulluks, et palusin süsti. Midagi hullu see paigaldus polnud, tavaline süst. Praegu 2 kuud hiljem ei anna ka kuidagi tunda ning tänu sellele tuli mõne tunniga täisavatus (ega sealt edasi ka murevabalt ei läinud, aga ei tea, kas siin on seos süstiga). Igatahes mina jäin rahule, aga samas sinu olukorras vist ei teeks seda – kiired ja loomulikud sünnitused, pigem ei sekkuks sellesse mingite ravimitega. Kõrvalmõjud võivad hullud olla, mul lihtsalt vedas.

  • Kristel
    September 18, 2018

    Olen mõlemad lapsed sünnitanud epiduraaliga. Kuna mõlemad sünnitused kestsid päris kaua (21h ja 14h), vajasin lõpus seljasüsti, muidu poleks jaksanud lõpus ilmselt pressidagi. Mõlemal korral kiirendas epiduraal sünnitustegevust. Kui asi pikale venib, siis julgeksin soovitada küll.

  • Kairi
    September 18, 2018

    Hei! Minule tehti teist last sünnitades epiduraal, sest emakakael avanes väga visalt ja olin valutamisest väga väsinud. Öeldi, et sünnitegevust see ei aeglusta ja tõepoolest ei aeglustanud ka. Kui tuimestuse mõju kaduma hakkas, oligi avatust 9cm, niiet uut süsti mulle ei tehtud. Süsti tegemise valu ma ei mäleta (ilmselgelt ei olnud see sünnitusvaludest valusam, muidu mäletaksin seda☺) ning mingeid hilisemaid süstiga kaasnevaid hädasid/valusid mul ei esinenud. Olen seda meelt, et minu puhul oli sellest tuimestusest palju abi ning midagi negatiivset sellega ei kaasnenud. Sinul ma seda ikkagi teha ei soovitaks, sest su sünnitused on kõik niiii kiirelt läinud, et selle aja elad ilusti üle. Mõtlen just seda, et tuimestuse ajal pressida võib tõepoolest halb olla. Kuna sul sünnitegevus ülikiirelt toimub, siis tõenäoliselt ei jõua presside ajaks tuimestus kaduda. Elad selle kolmanda korra ka ilusti üle ?

  • Triinu
    September 18, 2018

    Esimene sünnitus ja haiglasse jõudes oli 3cm avatust, saadeti sunnitustuppa ja ootasin mingi 7-8h vist. Pärast seda oli avatust 4.5cm ja juba suht valus. Kuna nii vähe oli nii pika aja jooksul avanenud, no ikka päris väga valus oli ja ämmakas ütles, et osadel epiduraal ikkagi kiirendab sünnitustegevust ka, siis otsustasin proovida. Tulemus – epiduraali mõju all ( 1.5h) sain täisavatuse ja pmst suht kohe hakkasin pressima ja sündis ka laps. Seega olin ülimalt õnnelik ja tänulik, et ämmakas üldse üritas mulle selgeks teha, et sellest võib päriselt abi olla jne. Seega – mul väga positiivne kogemus 🙂

  • Kaisa
    September 18, 2018

    Hei! Mina sünnitasin 2013 a,oli esilekutsumine. Kella poole viie ajal 01.04 tulid veed ja läksin sünnitustuppa… Peale seda valutasin… Oii kuidas valutasin. Avatust oli1 cm(lõpunivälja). Kell 6:15 02.04 hommikul tehti epiduraal ja ausalt thank god for that! Ma enam ei jõudnud. Epiduraali kõige nõmedam osa minuarust oli see et pead olema nagu “kassipoeg” keras, põlved lõuaall kuni nad seda teevad… No for fuck sake ole ise kui sul megavalud on eksole. Aga peale seda sain rahus pikutada kuni siis 9:15 sündis erakorralise keisriga laps. Aga mitte epiduraali pärast vaid sellepärast, et minu sünnitusteed pidid liiga kitsad olema 😀 niiet noh kui vägahull on ja lootust pole siis proovi ära aga kui vajadust pole siis nooh… Pole vaja eksole,:D. A no minu 17, 5 h kestnud sünnitusel oli seda hullult vaja :D. Aga vägapalju edu sulle Mallu!

  • M.R.
    September 18, 2018

    Minule ütles arst, et epiduraali võib teha vajadusel ka nö täisavatusel, kui naine seda soovib, st tegelikult piirangut ei ole. Tavaliselt vist ämmaemandad ütlevad, et alates teatud avatusest epiduraali ei tehta, aga see pidavat paljugi sõltuma valves olevast arstist. Minule tehti kahe sünnituse ajal, esimesel korral aitas hästi, teisel sünnitusel ei mõjunud absoluutselt, arvatavasti pani anestesioloog õigest kohast mööda. Mõlemal korral lõppes sünnitus siiski erakorralise keisrilõikega, kuid selle põhjuseks polnud mitte epiduraal, vaid muud probleemid. Mul üks sõbranna sünnitas epiduraaliga ja oli väga rahul.

  • Pirx
    September 18, 2018

    Esimese lapse sünnitasin epiduraaliga, lausa nõudsin seda, sest nii valus oli. Valusid ära ei võtnud, tegi lihtsalt paremini ülehingatavaks. Sünnituse kulgu tõenäoliselt pikendas, avatust ei tulnud ega tulnud juurde pikka aega. Sain vist kokku 4 doosi epiduraali. Kui täisavatus oli ja pressida oli vaja, kestis ikka veel viimase epiduraali mõju ja seega presse ei tundnud. Vot see oli kohutav, keha ei saanud oma tööd teha nii nagu vaja ja tegi pressimise kordi raskemaks. Teise lapse sünnitasin ilma epiduraalita (ja väga kiirelt) ja kolmanda plaanin ka nii. Ei ütle, et epiduraal mingi koll on, aga ise enam ei tahaks kui vähegi võimalik, eriti arvestades seda, et erilist kasu tast ei olnud. Süst muidu valus ei olnud ja süstikoht ei valutanud.

  • Kaia
    September 18, 2018

    Ma arvan, et see kolmas laps sünnib sul nii kiiresti, et sa ei saa arugi 🙂 Ja vaevalt hakatakse kolmanda lapse sünnitajale epiduraali tegema, isegi siis kui on avatust alla 5 cm. Ma läksin ka haiglasse kui valud olid käinud ca tund aega ja avatust oli 4 cm, valveämmakas uuris ja mõtles, küsisin, et kas ei hakkagi sünnitama, ämmakas vastas, et ma ei julge rohkem venitada, venitan muidu täisavatuseni ja saatis üles sünnitustuppa, telefoni teel ülakorrusele kommenteerides, et kolmas tuleb. 45 minuti pärast oli laps käes, vaevu-vaevu jõudsin vanni, mis oli minu eritingimus, kuna ka teised kaks olid vannis sündinud. P:S. vannisünnituse ajal epiduraali nagunii ei tehta.

  • merily
    September 18, 2018

    mina sain liiga hilja ! kolm arsti pidid mind kinni hoidma kuna seda tehti tujude ajal juba . hirm oli kohutav kuna yks vale liigutus ja sa ei tunne oma jalgu elu lõpuni ! see läheb ju seljaaiiju . mina arvan , et kui sa seda enne pole saanud sul ei lahe seda vaja ! mina kavatsen teise lapsega raudseltvkeelduda kuna valusid see mul ära ei võtnud !

  • Elle
    September 18, 2018

    Jah, tõenäoliselt sa sünnitad selle mõju ajal. Jah, sa ei tunne valu, aga seejuures ei tunne sa ka presse. Küsimus on selles, kas tahad sünnitada oma instinkti või ÄE juhendamise järgi? Tulevad kohe meelde inglismaa sünnitusvideod, kus naised lebavad sellili voodis, naeratus näol, teevad, mida härra arst ütleb, ja voilaa. Kui lähed seda teed pidi, siis kindlasti kaalu k-vitamiini tegemist.

  • Siki
    September 18, 2018

    Mina lasin ka epiduraali teha. Olin juba üle 12 tunni valutanud, avatus oli 4 cm selle ajaga. Ma ausaltöeldes ei mäleta, kas selle tuimestava süsti tegemine oli valus ? selle nö juhtme selgroogu lükkamine polnud, aga oli selline vastik krudisev tunne. Aga enne seda protseduuri ma hakkasin täiega nutma ja ülekere värisema, nii õudne hakkas kuidagi, aga toredad arstid rahustasid maha ? Epiduraal hakkas mõjuma ja ma sain mingi pooleks tunniks silma kinni panna – ma olin nii mega väsinud. Kahe tunniga tuli siis laksti 9 cm, kohe põhimõtteliselt 10 otsa ja hakkasin pressima. Minu arust ei olnud pressid ka nii valusad, tuhud olid nagu enne valusamad. Ja pressisin poolteist tundi poja sünnini. Ma ikka soovitaks epit ?

  • stella
    September 18, 2018

    Ma olen mõlemad lapsed sünnitanud epiduraaliga ja ei kahetse. Esimesel sünnitusel ootasin viimase hetkeni kuni enam valusid ei talunud ja 8cm pealt tehti epiduraal ära. Peale tunde piinlemist see oli nagu jumala õnnistus, suutsin ainult suurest mõnust (noh sest sel hetkel 0 valu on keha jaoks erakordne ekstaas hehe) naerda ja muheleda. Pressimine oli küll raske ja pikk, kuid valusid sealjuures polnud. Ei tundnud ei pea lõikumist ega hilist õmblemist. Jalul olin ma kohe peale sünnitust, sünnitustoas veel käisin pesemas ja vahetasin riided. Süstikoht ei ole valutanud. Teise sünnitusega olin targem ja küsisn kohe epiduraali kui sünnitusmajja jõudsin. Olid regulaarsed õrnad valud ja 4cm avatust, peale seda oli jällegi 0 valu. Vaatasime mehega sarju ja viskasime niisama nalja kuni üks hetk tuli ämmakas ülevaatust tegema ja ütles, et on aeg pressida. Kahe pressiga laps käes ja no seda ma pean ma küll imesünnituseks haha. Et nohh, soovitan. 😀

  • Jutulind
    September 18, 2018

    Epi võib mõjuda halvasti. 60% naistest sünnitavad ilma ravimiteta. Kui sa tahad kõik ära proovida mis menüüs on siis arvesta sellega et epi võib sul väljutuse persse keerata ja ikka jääb okas hinge. Sünnituse lõpus on endorfiini ekstaas nii suur, ma mitte iialgi ei laseks seda vaimset laksu ära solkida mingi arstide sebimise ja käsklustega. Epi-NO!

  • Birgit
    September 18, 2018

    Mis tundeid senised kommentaarid sinus tekitavad? Kas valjemini kõlavad positiivsed või negatiivsed lood? Mul endal küll epiduraaliga kogemus puudub, seega selles osas kaasa ei oska rääkida, kuid minule on alati rohkem meelde jäänud pigem need lood, kus epiduraalist kasu polnud või kui olukord muutus lausa hullemaks! Seetõttu otsustasin epiduraali mitte kasutada, kuid samas ei välistanud seda täielikult, sest kunagi ju ei tea, kuidas sünnitus kulgeb ning tegin endaga varakult rahu ja ei ajanud seda oma jonni, et olen kõva mutt ja sünnitan valuvaigisiteta. Usaldasin eelkõige iseennast, kuid igaks juhuks olin avatud variandile, et äkki siiski peab abivahendid kasutusele võtma (õnneks ei pidanud).
    Mind hirmutasid järgmised stsenaariumid: süsti tegemine/sunnitud paigalolek/valesti süstimine/kuude- või aastatepikkused seljavalud süstikohas, sünnitegevuse aeglustumine, suurem tõenäosus keisrilõikele, oht beebile… Samuti veel arvasin, et kui valu kaobki mingiks ajaks ära ning siis tagasi tuleb kui tuhud palju intensiivsemad, ei tule ma sellega üldse toime, kuna muutusin selle valutu ajaga liiga mugavaks ja siis kaon ära oma valu kätte ja ikkagi keiser vajalik. Lisaks käis vastukarva idee alakeha halvatusest. Sellised mõtted minul siis…
    Usun ja loodan, et kolmas sünnitus saab sul olema parajalt kiire ja jõukohane, et epiduraali vaja ei lähe. Ma pole epiduraali vastane ja loomulikult usun, et teatud juhtudel on see väga vajalik ja mõistlik, aga arvan, et enne sünnituse kulgu nägemata/kogemata ei ole mõtet kindlat otsust vastu võtta, et teha epiduraal. Sünnituse käik annab õige otsuse 🙂 Sa oled suurepäraselt hakkama saanud ning saad ka seekord! 🙂

  • Kristi
    September 19, 2018

    Esimesel sünnitusel hoidsin hinge kinni ja olin ise rumal väga. Pilt tahtis taskusse minna sellest suurest vastutööst oma kehale. Sain epiduraali ja oli parem olla aga pressida ei saanud tänu sellele kuidagi normaalselt. Keha oli.. tundetu. Teisel sünnitusel loobusin sellest ja olen väga rahul oma otsusega. Teadsin muidugi paremini ka ju, mida oodata aga kogu kogemus oli ilus ja armas. Valu oli väike.

    Muidu epiduraaliga seoses mul mingeid muid vaevusi ei tekkinud – valu seljas vms.

  • Hiireekspert
    September 19, 2018

    Sünnita pigem vette, see pidi kõige loomulikum ja lõõgastavam olla. Isegi pelgulinna sünnitusmajas on vannid olemas.

  • PreiliA
    September 19, 2018

    Ma sain esimese korraga 4 doosi epiduraalie. Sünnitus kokku oli alates vete tulekust 26h 21min. Esimesed 2 doosi aitasid puhata, sest olin juba üle 12h valutanud ja sellega oli ajnult 1cm avatust tulnud juurde. Lisaks olin olnud üleval üle 24h. Mul oli see jama, et emakas ei hakanud avanema. Lõpuks sain kiirendavat tilka. Algul ei aidanud ka see, sest pandi liiga väike doos. Lõpuks kui seda ka suurendati veel, siis hakkas alles avanemine toimuma. Viimase doosi sain umbes 30 min enne kui järsku pressid tulid ja oli küll valus aga mitte midagi hullu.

    Teise lapsega ei saanud midagi. Pakuti naerugaasi, aga see ajas aind südame pahaks ja pea uimaseks. Pmst kasutasin naerugaasi maski selleks, et karjuda sinna sisse. Esimesel sünnitusel olin vait kui sukk, teisega röökisin nagu metslane. Anusin epiduraali aga öeldi et enam ei saa. Kuigi küsisin ka üsna alguse poole seda. Teine sünnitus oli vete tulekust 19h ja 32min. Kirja läks mingi 5h 32min. Kuigi olin mega hulludes valudes, siis nende öeldu järgi ktg sünnitegevust ei tuvastanud.
    Seljavalj kohta ei oska öelda, sest mul selg valutab nkn igapäevasel(sellega muud mured). Mingit erinevust valus tähele ei ole pannud. Epiduraal ise valus ei olnud, see paigaldus oli ebamugav lihtsalt.
    Kui ma valudest suht surnud olin ja nutsin seal, siis epiduraali pakkudes oli mu esimene küsimus, et kas see on valus 😀
    Daaaaaah, mul palju hullemad valud, mis see väike torge siis ikka teeb eks 😀
    Seega olen mõlemad variandid ära proovinud, epiduraaliga ja ilma. Ja kui ma arvasin, et mul esimene sünnitus oli hull…eeemh siis peale teist sünnitust on mul trauma 😀

  • Gäthlyn
    September 19, 2018

    Lasin teha, häda polnud hiljem midagi, hullemaks ka kuskilt ei teinud. Seega otsustama pead ikka ise.

  • Mann
    September 19, 2018

    Mina sain mõlema sünnituse ajal epiduraali, nii et “loomuliku” sünnitusega võrrelda ei saa.

    Mina sain mõlemal juhul epiduraali selle TÕTTU, et sünnitused hakkasid pikale venima. Kui kaua nad ilma epiduraalita oleks läinud, ei tea, sest võrrelda ei saa ju, aga minul tehti 1) esimesel korral siis, kui oli näha, et on vaja kasutada ravimeid avatuse suurendamiseks ning hakkas tõenäoliseks muutuma, et keisrilõige tuleb (lõpuks tuligi). 2) Teisel korral tehti siis, kui ma röökisin mitu tundi, et enam ei jaksa, enam ei jaksa, aga avatus oli 6. Neil vist hakkas kahju must lõpuks…

    Kummalgi korral ei kõrvalnähtusid ega mingeid muid probleeme ei olnud.

  • Helena
    September 19, 2018

    Sul on olnud 2 kiiret sünnitust. Arvata on, et kolmas veel kiirem. Ilmselt ei ole mõtet ei ennast ega last täiendavalt uimastada:) Pole epiduraali saanud. Kõik kolm on tulnud ise. Esimese kahega sain haiglas olla 3h, kolmandaga sõitsime linnast läbi öösel 100’ga, läbi punaste tulede. Sest esimesest märgist kuni haiglas laps kätel, kulus 1h. Kodust ei saanud ka kohe minema, pidin ju öösel lastele hoidja ära ootama, nii ma 10 min enne haiglasse jõudsin. Seega….on oht, et su kiired sünnitused jätkuvad ja muutuvad veel kiiremateks. Kolmas sündis 23.50 ja peale 8h und haiglas, olime me hommikuks kodus:)

  • K
    September 19, 2018

    Ma olen mõlemad sünnitused saanud epiduraali, esimene kord ootasin 21h ja piinlesin siis sain epiduraali ja laps käes tunni jooksul, tead ega selle valu juures ei tundnud ma küll et valus oleks seljal olnud vms ja midagi ei valuta ka siiamaani. Teisel korral läksin haiglasse esilekutsumisele aga hommikul hakkasid tuhud pihta enne minekut juba ja kohapeal palusin siiski need veed avada no ja kuna need olid rohelised sain anduri lapse pea külge ja pandi ka tilguti esilekutsuva staffiga kuna teine laps oli oma veekottiga veel seal ja seda ei teadnud kuidas tal need veedvälja näevad. Siis hakkasid kohe hullud valud ja küsisin naerugaasi ja kuna sellest palju kasu polnud siis küsisin kohe epiduraali ka, valude algusest sünnituseni oligi vaid neli tundi, minu keha on see epiduraal nii ära lõdvestanud et emakas on kohe avanenud ja lapsed sündinud. Ausalt nq selle piinlemise asemel valin iga kell epiduraali, väiksemates haiglates ehk ei julgeks aga ma olen tartus ja tallinnas sünnitanud ja seal treb epiduraale tegev arst neid hommikust õhtuni ning on oma ala proff. Mina usaldan ja teeks iga kell uuesti.

    • K
      September 19, 2018

      MIna näiteks tundsin presse, ei saaks väita et nii tundetu oleksin olnud, katki rebenesin mõlema sünnituse ajal sama palju sel ka erinevust polnud, kusjuures seda et pressid tulid ütlesin ka ise arstidele ja nad kontrollisid ja olid nagu “oii on ja pressid juba”. Rebenemist veidi ikka tundsin aga tuhud olid iga minuti tagant ja see oli hullem kui rebenemis tunne niiet iga vahepealne aeg täiega pressisin. Ma olen alati öelnud kõigile et tuhude aegsed valud on miljon korda hullemad, mis see lõpupress-rebenemine-pea välja tulek ikka on, pole üldse nii hull. Esimene sünnitus julgesin veel vette ka ronida ja see oligi see hetk kui mu valud hullumeelseks läksid, seal oli nii vastik, ma hakkasin koguaeg nagu vee peal ulpima nagu oleks õhku täis ja liuglesin vanni äärtest eemale, ma vajan siiski sünnitamiseks seda olekut et olen normaalselt maa peal mitte ei pea koguaeg elu eest pingutama et vanni ääre küljes püsida. 😀 aga selles suhtes et tegelikult olen ma alati epiduraali vastane olnud ja suur austus nende naiste vastu kes saavad ilma selleta hakkama, nii et kui sa arvad et tuled toime siis ma ei soovitaks seda teha kuna riskid on suured siiski. No ja sünnitusteed pidid mingi äkki? 5 aastat peale viimast sünnitust veel avatud olema, see sünnitus tuleb ehk veel kiirem ja võib-olla sa peaks end hoopis õppima õigesti lõdvestama. Mina ei julgenud raseduse ajal neid sünnitus raamatuid kätte võtta sest muidu oleksin vist eneka kasuks otsustanud aga ma soovitan kellegi heal soovitusel mingi raamat lugeda selle lõdvestamise kohta. Mäletan et teise sünnituse ajal iga valu ajal hakksin ette kujutama et ma hingan seda valu endasse ja iga hingamise ajal lõdvestasin end uuesti ja uuesti ja uuesti ja kui väga hullud valud olid siis laulsin samal ajal mõnda laulu hästi aeglaselt ja lõpupoole laulsin hambad risti juba ja ise naersin sest ka ajasin arste ka naerma, vaevu vaevu seal valude vahel jaksasin silmi avada. Muidu oleks vist pool roomates laulnud ja naernud aga no kaksikuid sünnitades anduritega ja värki sunnitakse pikali olema.

  • Karina
    September 19, 2018

    Mina olen see, kellel epiduraal on sünnitust kiirendanud. Kippus pikale venima, vann võttis üldse tuhud maha. Sünnitusvalu oli seljas ja nii valus, et ma ei suutnud välismaailmaga enam kontakti hoida ja kaotasin enesevalitsuse, väänlesin ja anusin surma põhimõtteliselt. Epiduraal siis tookord valu ära ei võtnud, aga peale esimest doosi sain lapse paari tunniga kätte. Presse tundsin hästi ja laps väljus sisuliselt ise.
    Teist last läksin esile kutsuma ja olin vaimselt rohkem valmis valusid taluma. Lõin endale pildi pimedast sügisööst, torm vastu aknaid pekslemas, tegin pleilisti headest lugudest ja lisasin isegi sünnituse kontekstis naljakaid lugusid, nagu “I will survive”, “Burning ring of fire” jne.
    Eilekutsumine aga on nagu on, jube kiiresti läks jube valusaks ja kuulsin ämmaemandate vestlust pealt, et anestesioloog jõuab kohe korrusele. Mõtlesin, et kui nüüd küsin, siis saan, muidu enam ei jõua, seega tegin otsuse, et tahan seda oktoobrikuu tormi nautida ja lasin teha. Valu võttis ära ühelt poolt, teisel pool oli nõrk valu (mul on alaselg kõver, äkki see mõjutas). Algul kukkus vererõhk liiga alla ja ajas iiveldama, oksendasin. Tilguti mõjus natuke aega ja siis hakkas hea. Rääkisime mehega juttu ja tundsin ainult survet ja nõrka valu. Kuulasime muusikat, nautisime tormi, unistasime, naljatasime, kallistasime küünlavalgel. Kui valud tugevamaks muutusid, lasin uue doosi panna, ämmakas pani rõõmuga. Nautisime edasi ja siis hakkasid pressid, ämmakas kontrollis avatust, ütles, et võiks veel üle hingata, et natuke on emakakael veel ees, aga pressid oli nii tugevad, et paari min pärast ulgusin ämmakale, et enam ei suuda tagasi hoida ning sain loa pressida. Jällegi olid pressid tugevad ja laps väljus nö ise. Sünnituse kestvuseks läks 4h. Seekord ei suutnud ma ise pissida ja sain korraks kateetri, mis ei olnud valus ega ebamugav, vaid hea tunne oli, et sai põie tühjaks.
    Mõlemal korral vajasin paar pistet, mida ma ei tundnud pea üldse ning jalad sain suhtkohe alla.

    Kui ma peaks mingi ime läbi veel lapsi tahtma, siis sünnitan epiduraaliga.

  • Maria
    September 19, 2018

    Mina noore ämmaemandana epiduraali sulle pigem ei soovitaks. Seda enam, et sul on ees juba 3. sünnitus ja tõsi on see, et kolmandad beebid kipuvad päris kiiresti tulema, kuna tee on juba ilusti teiste beebide poolt ette tehtud. Ma oma praktikas pole veel ühtegi 3. sünnitust näinud, mis kaua veniks. Seega epiduraal tunduks sinu praeguse sünnituste ajaloo põhjal ebavajalik ja epikaga on alati see võimalus, et see võib sünnitust aeglustada. Epikat kaalu pigem siis, kui sul 3. sünnitus peaks tõesti pikale venima ja siis arst ja ämmakas seda soovitavad (mida ma küll ei usu, aga never know.) Epikat “ette ära planeerida” küll ei tasu ega saagi. Kui soovid Marta võimalikult kiiresti ja loomulikult ära sünnitada nagu oma eelmisedki lapsed, võid kindlasti Ina May Gaskini raamatut “Loomuliku sünnituse teejuht” sirvida, seal on ka epiduraalist ja erinevatest teistest valuvaigistavatest meetoditest juttu, mis on nende plussid ja miinused jne, aitab kindlasti otsustada ja üldse on see väga hea raamat 🙂 Oma praktikas olen epiduraalist näinud rohkem kahju kui kasu, aga nagu öeldud, sünnitused on väga erinevad ja mõnel tõesti see aitab naisel nö puhata, lõõgastuda ja emakakaelal kiiremini avaneda. Aga sama töö saab teha ära ka loomulikemate vahenditega (jällegi on seal raamatus palju häid nippe). Epiduraali puhul mõtle ka sellele, et oleksid sellega aheldatud voodi külge ja ei saaks vabalt ringi liikuda, seega oleks su asendite valik piiratud. Ning tegemist on siiski narkootilise ainega, see sisaldab fentanüüli ja öeldakse küll, et see on lootele ohutu, aga eks sellega sündivad beebid kipuvad alguses uimasemad olema küll, kuna ka neid ikkagi see natuke mõjutab nagu ka sind ennast. Statistika näitab ka seda, et epika kasutamisel on tõusnud ka vaakumpumba ja keisrilõigete sagedus. Epikaga pandaks sulle ka kanüül ja tilk, kuna epikas võib tunduvat langetada vererõhku ja vajadusel süsitakse sulle skiiresti ravimeid veeni. Samamoodi kui sünnitustegevus aeglustub, süstitakse sulle sünteetilist hormooni oksütotsiini veeni, et sünnitustegevust kiirendada ning ka sellel võib omakorda olla igasugu kõrvalmõjusid. Olen ka näinud neid naisi, kellel on seljakanüüli valesti paigaldamisest/ selle käigus närvide vigastamisest tekkinud suured peavalud. Seega mina kasutaks epikat tõesti ainult siis, kui on vaja ja naine muudmoodi ei saa või muu ei aita. Aga muidugi maitse asi, mõni ämmakas on väga epi usku . Lisaks, kuna sa oled juba 2 korda sünnitanud, siis su keha teab väga hästi, mis ta teeb ja ära karda valu. Valul on sünnituse käigus oma tähtis roll, nagu öeldakse, et sünnitusvalu on ainus mõtestatud valu 🙂 Epikaga sa kaotaks ära selle sideme enda ja lapse vahel, sa ei tunne enam, mis sul seal all toimub ja nii on raske oma keha usaldada. Ma soovitan tõesti proovi teisi meetodeid, kui sul selleks aega peaks olema, sooja dušši, vanni jne, kujuta ette avanemist, nagu sul enne on aidanud ja enne kui sa jõuad epika peale mõeldagi, on sul juba Marta käes. Soovin sulle lihtsat sünnitust ja usalda oma keha:)

    • mercca
      September 24, 2018

      Mõned meditsiinilised faktid vajavad kontrollimist- kas ikka läheb fentanyyl sinna epiduraali? Enamasti ikka lidokaiin ehk siis u sama aine mis hamba arsti juures antakse. Lisaks epiduraali järgne peavalu pole mingist närvihakjustusest ja pealegi seda saab lihtsa protseduuriga ravida.
      Ämmaemand ega keegi ei tohi hakata synnitavale naisele mingit jahu ajama, kui meditsiinilist vastunäidustust pole, siis peaks epiduraal võimaldatama soovijale kohe!

  • Kadri
    September 19, 2018

    Soovitan vaadata filmi Orgasmic Birth: The Best – Kept Secret ( https://www.orgasmicbirth.com/products/films-soundtrack/ )
    Sain sealt enne sünnitust päris head infot.

  • Kersti
    September 19, 2018

    Minul esimese lapse sùnniga tuli kasutada jah epiduraali aga mul tegi see veel hullemaks.
    Valutanud olin 12h kui haiglasse làksin. Avatust oli 1cm ainult. 5h hiljem juba iga valu ajal ròòkisin,lòpuks lasin teha apituraali. Valud ei làinud àra vaid hullemaks
    Lòpuks öeldi,et seljavaludega ei aitagi….nii et iga puhul see ei ole hea?

  • Siki
    September 19, 2018

    Esimese lapsega lasin epiduraali teha,milline õnnis tunne oli korraks ilma valudeta olla ? teine laps tuli ilma. Kui ma esimesega mõtlesin lõpu poole,et pole sellest epist mingit kasu,siis nüüd peale teise lapse sündi saan öelda,et oli ikka abi küll. Epiga ei tundnud ma seal augu ümber midagi,ilma oli kõik tunda ? mul ei olnud epiduraali tegemine valus ja peale sünnitust ei olnud süsti koht ka valus,niiet mul oli ikka väga kasu sellest. Teise lapse sünnitus läks nii kiiresti,et epit poleks jõudnud teha ja ega ma tahtnud ka.

  • Kzz
    September 20, 2018

    Minu naistearst rääkis, et on tehtud uuringuid välja selgitamaks epiduraali mõju lapsele. Epiduraal on tugev valualandava toimega, pärast selle manustamist naise enda naturaalsed valuvaigistid (endorfiinid) nii usinalt organismi ei vallandu. Sündimine on väga valus ka lapsele! Ja kui endorfiinid vähenevad, väheneb ka nende mõju lapsele ehk et lapsel puudub loomulik valuvaigisti ja ta tunneb rohkem valu sündimise käigus. Võib tunda.
    Sul nii kenad sünnitused ju olnud… meditsiin on võimas ja arenenud, aga asjad muuutuvad ja teadmisi tuleb juurdr ning ehk juba 5a pärast leitakse et epiduraali kasutada ainult väga erandkorras? Ma sünnitaks sinu asemel naturaalselt 🙂 nagu ma enda kõik neliblast sünnitanud olen.

    • K.
      September 22, 2018

      Ma ei kujuta ette kuidas sellist uuringut tehti. Mina võin omalt poolt öelda, et see laps kes sündis epiduraaliga oli parem magaja ja üldse rahulikum juba esimesel ööl.

      Mina olen jälle lugenud, et epiduraal mõjub ka lapsele rahustavalt.

  • murumutt
    September 21, 2018

    Kas jaksasid need tuhat “oma lugu” läbi mäluda? Sellest sigri-migrist ei saa ju mingit vastust oma pealkirjale…(Ma töötan sünnitusmajas. Muig.)

    • Mallukas
      September 21, 2018

      Läbi lugesin, aga olen veel rohkem kahevahel 😀

  • K.
    September 22, 2018

    Kuna mu mülemad sünnitused venisid pikale. Esimene üle 40 valusid, peale 24h vajutamist avatust kaks, siis elukas aitas kehal lõdvestuda, tänu millele sai puhanud keha avaneda.
    Esimese sünnituse puhul võeti elukas maha avatus 7 peal. Kohe jäi ka kiire avanemine kinni peale seda. Pressis tulid ka peale kui elukas kinni pandi. Aga avatus vaid 7 ja pidin siia presse kinni hoidma. Kõige jubedam tunne maailmas.
    Ehk et sain sünnitada siiski valuvaigistite vabalt. Tunda kuidas laps sünnikanalis sisse ja välja liigub.
    Epikas ei mõjunud nagu peaks, sest sain veel rahus kõndida ja vetsus ka käia.

    Teose sünnituse ajal mõjus ühele poole, ehk üks jalg oli nii tuim, et ma ei suutnud seda tõsta. Tundsin valusid, mõtlesin et puusaluu läheb pooleks iga valuhoo aeg. See valu oli räme. Aga last sünnikanalis ei tundnud edasi ja tagasi liikumas.

    Avatus 10 peal ei pruugi kohe sünnitama hakata, sest laps pole veel nii alla vajunud kui peaks.

    Oh memories?

    • Berit
      September 22, 2018

      Elukas?

  • mercca
    September 24, 2018

    Sain epiduraali, protseduur ei häirinud ja mingeid kõrvalmõjusid polnud. Laps sündis kiirelt ning epiduraal mõjus lõpuni välja:p Kokku läks üks 8h ja 1.laps. Iga kell teeks uuesti nii, muidu oleksin seal röökinud ja teabmis..