kas ma vaktsineerin koroona vastu?*

Üleeile õhtul ilmus Eesti Päevalehes arvamusartikkel, mis sisaldas niisugust üleskutset, et umbes mina käsikäes peapiiskopi ja Mart Helmega peaksime võtma vastutuse vaktsineerimisteavituse eest. Pidavat liidrite ja muul moel mõjuisikute ülesanne olema koguni. Vahi vahi…

Mu esimene mõte oli, et mida kuradit. Mis õigusega keegi minult mingit teavitustööd kukub nõudma. Olge omaette, ma jõuan endagi elu eest üsna napilt vajalikul määral vastutada, et kõik lapsed, kassid ja hamstrid elus püsiksid (igaks juhuks täpsustan, et see on siiani edukaks kujunenud).

Sõbrannade chatis jäi aga koroona- ja vaktsineerimisteemaline arutelu natuke pikemalt kestma. Meil on seal nii vaktsineerimise tugevaid toetajaid kui üsna vankumatuid vastaseid ning mina kusagil nende kahe vahel, nii siit- kui sealtpoolt nopetega nõustumas. Niisiis kuulasin, kõrvad kikkis.

Ma ei ole riikliku vaktsineerimiskava täies mahus oma laste puhul täitnud. Olen sel teemal kunagi väga uljalt sõna võtnud ning oma keretäied kommentaariumis juba kätte saanud, nii et pole põhjust kedagi otsast peale endast välja ajada. Aga see on kindlasti teema, millesse ma ei suhtu uisapäisa, kui kedagi lohutab.

Olen meile kõigile lasknud teha näiteks puugivaktsiinid, sest Männiku koduhoovis toimub suvi läbi üks puukide pillerkaar ning minu jaoks tundus see toona ning tundub siiani väga aktuaalne probleem. Täpselt nagu koroona praegu. Nii et kui seal samas puugiparvede kõrval on käeulatuses meditsiiniline lahendus, et mitte ajupõletikku surra, võtan vaktsiini avasüli vastu, uskumata, et keegi kusagil evil headquartersis võidurõõmsalt käsi kokku hõõrub, et jess, veel üks jupp pööblit sandistatud! Seda enam, et entsefaliiti pole meist keegi seal puugihordide vahel saanud, nii et hästi raske on selle koha peal vandenõudesse laskuda, isegi kui väga üritan. Niisiis ei saa kindlasti väita, et olen vaktsiinide vastane ja sellepärast usun, et soovitus koroonavaktsiini tegemist tõsiselt kaaluda ei kõla minu suust silmakirjalikult, kui seda isegi teen. Ei meeldi ajupõletik, ei meeldi ka kopsukoeta eluke, vist olen ikkagi saksapreili…

Koroona enda kohta olen ma aasta jooksul päris erinevaid arvamusi avaldanud ning selle koha pealt ka üsna erineval moel meelestatud olnud, laias laastus vastavalt tüdimuse astmele kogu teema suhtes. Täitsa alguses oli korraks enam-vähem paanika mõõtmetes hirm ka, aga sealtmaalt olen suutnud rahu säilitada. Pole salata, et ma ei armasta maailmas kõige rohkem maski kandmist, sest kellele see ikka jube meeldiv on. Kuid teen seda ometi, sest kui mõnigi viiruseosake vähem lendu läheb, on see olukorrale abiks. Käsi pesen ja deson nagu mõistlik inimene muiste, elan oma suhteliselt kodukeskset elukest ja ostukeskustesse turvameestega maskide teemal ärplema polnud samuti plaanis minna, sest milles nemad üldse süüdi on. Ja üldse – kui ma just Kanaaridel käisin ja seal lausa ka tänaval maski kandma pidi, siis tundus Eestisse naasedes ainult poes maskikandmise kohustus puhta lebo. Ma ei tea, kas see maskitamine aitab, aga kes olen mina, et vaielda?

Nii et lühidalt on lugu selline, et kuigi ma ei kavatse võtta vastutust ei riikliku teavitustöö ega vaktsineerimisplaani täitmise eest, siis ehk tõesti ei ole paha mõte kasutada enda platvormi ja kõlapinda, et inimesi põhjalikult järele mõtlema kutsuda. Suvi on kohe-kohe siin. Koroona on IKKA VEEL siin! Vaevalt see ainult mulle kõhe kombinatsioon tundub. Ma ei vääna kedagi maha ega lohista süsti saama, küll aga ma palun hetkeks peatuda ja järele mõelda. Mis meie suvest siis muidu saab? Kaua see pull veel kestab?!

Me usaldame teadust absoluutselt kõigis valdkondades oma elus. Konkreetsemalt meditsiinilise abi osas usaldame ju tegelikult täiesti pikemalt mõtlemata alati neid, kel on selleks vajalikud teadmised. Inimesi, kes tegutsevad võtete ja vahenditega, millel on teaduse toetus ja noh, mis pärinevad teadusest. Võtame sisse rohtu, mida apteegist ulatatakse. Kui hammas valutab, läheme arstile ega kriiska, et “kes on selle firma omanik ja kuidas on ta seotud hambaaukude tekkega? Mitut kommifirmat ta omab, ahhh??”. Kui miski vajab opereerimist, heidame kõhklemata operatsioonilauale, skeptiliselt juurdlemata, et äkki keegi meie teadvuseta oleku ajal äkki terve sületäie kiipe meile sisikonda kühveldab. Me ei tea, aga usaldame sellegipoolest.

Mu hästi tagasihoidlik palve on, et olge head, kaaluge muude variantide hulgas ka seda, et äkki see kõik ikkagi pole globaalne tüss, vaid ongi hulk teadlasi jõudnud vahendini, mis aitab meid tagasi normaalsuse juurde. Vahet pole, kust kogu see pull alguse sai, oluline on, et see lõppeb. Või vähemalt põhjalikult maha rahuneb. Palun jeesus, kas see võiks ükskord juhtuda!?

Samamoodi nagu mina ei tahtnud olla silmakirjalik, tulles siia vaktsineerimist kinda propageerima, samal ajal kui mu lastele ega mulle endale pole tehtud kõiki maailmas olemasolevaid vaktsiine, palun ärge teie ka olge silmakirjalikud. Kui tõesti ei taha teha, okei, aga vähemalt mõelge sellele enne hästi süvitsi. Esiteks et kust teie usaldamatus tuleb ja kas see on mingil põhjusel valikuline ja kallutatud. No et muud osa teadusest ja meditsiinist tarbite pikemalt mõtlemata, aga vot siin tõmbate joone, sest…miks? Ma esitasin endale samasuguse küsimuse.

Mina ise praegu pole vaktsiini saamisele absull lähedal, sest meditsiinis ma ei tööta ja vanur päris ka ei ole, aga ma päriselt olen mõelnud, et kui näiteks tehtaks reegel, et ilma selleta reisida ei saa, siis teeksin ta ära küll, vastu vaidlema ei hakkaks, sest… Mis mõte sellel ikka oleks. Tahaks lihtsalt “normaalset” elu tagasi, aga kuidas ja kas üldse see enam tagasi tuleb?

Selle postitusega on nii, et agressiivseid ega lahmivaid kommentaare ma läbi ei lase, hüsteerilistesse vaidlustesse ei lasku. Ei ole mõtet koroonateemalist viha avalikku ruumi juurde toota. Nii et kes suudab mõistuse säilitada, rääkige, mis seis teil selle vaktsiiniga on. Kas olete juba teinud? Plaanite teha? Kindlalt ei tee? Miks?

*Postitus ei ole mitte mingil moel tasustatud ega sponsoreeritud.

Mida sina arvad?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

199 Comments
  • Piiks
    March 5, 2021

    Ma pole absoluutselt vaktsiinivastane aga.. korionavaktsiiniga ootaks võibolla pool aastat-aasta, et see korralikult läbi töödatakse. See on lihtsalt liiga uus ja tehti valmis ka väga kiiresti.
    Samas tean et ma ise enam ei nakatu sestvterve veebruari olin peaaegu suremas koroonasse 😀

    • Mallu
      March 5, 2021

      Tead, ega ma ka kohe täna tegema ei tormaks, ma loodaks, et selleks ajaks, kui need reeglid tulevad, et ala reisida ei saa ilma vms, on juba neid piisavalt kaua testitud 😀

      • Diana
        March 5, 2021

        Pole enam ju testperiood 🙂 Täitsa kasutamises juba need vaktsiinid. 2 a kogutakse küll veel andmeid kõrvaltoimete jms kohta ja vb siis analüüsitakse ja muudetakse miskit vms. Reisimise piiramine mittevaktsineeritutele tuleb ilmselt niikuinii 🙂

      • Eva
        March 5, 2021

        Mina olen kaks süsti kätte saanud, kuna olen nn eesliinitöötaja. Kahtlesin tõsiselt enne kui esimest süsti läksin saama. Panin enne + ja – kirja. + kaalusid – üle. Minu soovitus olekski mõelge enne rahulikult läbi ja siis otsustage. Mõttetööga võib juba praegu tegeleda, enne kui süstima kutsutakse.

        • Mallu
          March 5, 2021

          Jaga siis teistele ka, ehk kellelegi veel abiks need plussid ja miinused :)?

    • P.
      March 5, 2021

      Aga ei ole ju kiiresti, seda tehnoloogiat on aastaid arendatud. Suurimad tegijad selles valdkonnas ongi olnud väikesed tegijad nagu Moderna ja Biotech. Nüüd saadi valitsustelt suured rahasummad, mis tootmisprotsessi oluliselt kiirendasid. Tõsi on muidugi see, et esimene valmistoode on nüüd koroonavaktsiin.

    • Elis
      March 5, 2021

      Jep, minagi maandun siia punti, et ma tahaks natuke oodata, et seda vaktsiini jms jõutaks rohkem uurida-puurida..

    • Kadi
      March 5, 2021

      Meil pakutakse praegu mitmeid erinevaid vaktsiine erinevatelt tootjatelt. Kui on kartus, et vaktsiinid ei ole ei ole piisavalt uuritud või piisavalt kaua testitud, siis on AstraZeneca vaktsiin kõige ohutum valik. Kuna sellist tehnoloogiat nagu nemad kasutavad, ehk viivad antikehade tootmiseks vajalikud juhised organismi adenoviiruse abil, on vana tehnoloogia. Adenoviiruse abil loodud vaktsiine on kasutatud 1990ndatest aastatest alates, ning sel viisil toimivad nii entsefaliidivaktsiin, kui ka polümeliidi ehk lastehalvatuse vaktsiin, mida me oleme kasutanud viimased ligi 30 aastat, seega peaks olema juba üsna katsetatud ja mitte üldse uus uurimata tehnoloogiaga vaktsiin.

      Tänapäeval on teadus niivõrd arenenud ja tehnika arenenud, et seniste teadmiste abil on võimalik üsna kiiresti panna uus asi tööle kui teadusele eraldada vastavad ressursid ja panna bürokraatiarattad veidi kiiremini käima 🙂

      Ise soovin kindlasti vaktsineerida, et end ja oma lähedasi paremini viiruse eest kaitsta ning loodan, et kui on palju vaktsineerituid stabiliseerub olukord ja saab lõpuks normaalse elu juurde tagasi.

    • Monika
      March 5, 2021

      Tehtud. Läbi mitte nii õnneliku juhuse kuulun riskigruppi ja no kasutasin võimaluse kohe ära! Ok, minul kui suhteliselt noorel ja enam-vähem tervel tulid ka kõrvalmõjud (nii nagu ennustati), palavik ja lihasvalu. Samas leian, et paar päeva seda kannatada on ikka köömes haiguse endaga võrreldes ja karantiinivabastus antikehade näol on ka äge! Ja noh, paneks sellele jamale ükskord piiri.

    • Laura
      March 5, 2021

      Soovitan lugeda artiklit: https://www.facebook.com/groups/183530349763958/permalink/433288764788114/
      Lause sellest postitusest: “Inimestele, kes ütlevad, et vaktsiinidega tegeleti ainult mõned kuud ning need on liiga uued, ütleks Maimets vastuargumendiks, et neid vaktsiine on arendatud juba pikka aega, küll aga näiteks Ebola, SARSi või Zika viiruse vastu. Ka tehnoloogia, kuidas teha mRna vaktsiine, ei ole uus. ”See väide, et mõne kuuga tehti vaktsiin ja ei tea, mis asi see on, see ei ole lihtsalt õige väide,” lisas ta.”

  • meow
    March 5, 2021

    Aitäh selle postituse eest! Hetkel on meie kõigi ülesanne püüda olukorda normaliseerida. Mina olen enda süsti kätte saanud, loodan nüüd vaid, et koroona enne kätte ei saa, kui kord teise doosini jõuab.

  • P.
    March 5, 2021

    Olen lapsega kodune meditsiinitöötaja ja kindlasti lasen ennast vaktsineerida. Hetkel ei soostunud tööandja tegema, kuna imetan. Samas, ma ei näe, kuidas imetamine vaktsineerimist segab, aga kui nii, siis nii. Eks siis ootan, kui laps suurem või tulevad uued juhised imetavate emade kohta. Väga paljud tuttavad ja ka pereliikmed on juba süsti saanud, kõik terved. See hüsteeria on väga kummaline, inimesed peaksid lugema natuke basic geneetikat, kuidas DNA ja RNA toimivad, mis on nende ülesanne meie kehas ja kuidas ei ole võimalik, et RNA meie DNA-d saaks hakata muutma.

  • Mari
    March 5, 2021

    Olen teinud, kuna olen eesliinitöötaja. Kõrvalnähte ei olnud. Vanaema samuti nüüdseks kõrvalnähtudeta vaktsineeritud – saan tal rahuliku südamega külas käia. Arvan, et noored peaksidki kasvõi selleks ennast vaktsineerima, et mitte oma kalleid vanavanemaid nakatada.

  • Kristiina
    March 5, 2021

    Mina töötan hambakliinikus administraatorina. Enamus meie arstidest ja assistentidest on esimese vaktsiini juba saanud. Nii mõnigi on ka teise juba ära teinud. Mina olin algul suhteliselt skeptiline ja tegema ei hakanud. See oli tingitud sellest, et alates koroona tulekust olen ma koguaeg tööl käinud (kliinik osutas esmaabi) ja ma ei ole siiani kordagi tundnud, et ma haige oleks. Ei näinud mõtet lihtsalt tegema hakata. Nüüd aga mõtlen, et miks ka mitte. Saaksin tihemini vanematel külas käia, ilma et koguaeg põeks sellepärast. Töökaaslased kõik elus ja terved. Kõrvalmõjusid oli nii mõnelgi. Palavik, lihasvalu, peavalu ja süstikoht valutas. Kõik kes on teinud näiteks gripivaktsiini, teavad väga hästi et sellised kõrvalmõjud vaktsiini puhul on täiesti tavaline nähtus. Igal juhul panin kirja ennast ja ootan nüüd kõnet. Ei tea kas ka tuleb. Nädal aega oodanud juba 😀

  • Siiri
    March 5, 2021

    Mina pelgan just neid tüsistusi, otsene vastane pole ja nt lastel kõik vaktsiinid riikliku kava järgi tehtud. Mul endal ka. Aga just koroonavaktsiini veits kardan, sest tavaliselt kirjutatakse teadlaste ja meedikute poolt, et igat vaktsiini jälgitakse, testitakse ja kontrollitakse aastakümneid, enne kui massidesse lastakse, aga antud juhul pole seda võimalik teha, sest aega pole. Abikaasa ootab mul pikisilmi, millal teha saaks, aga keegi meist pole ei meedik, õpetaja ega vanur, et lähiajal see võimalus tuleks. Seega jah… Otseselt EI ei ütle, aga kartus on. No ja sellise tempoga nagu meil neid vaktsiine tehakse, ei jõua see meieni (veits üle 30a inimesed) veel väga kaua aega…

  • Kristi
    March 5, 2021

    Panin just ennast kirja ning lähen teisipäeval esimest süsti tegema. Kuna koroonateemast on juba nii siiber ja töötan lasteaias, kus puutun paljudega kokku, siis otsustasin vaktsiini kasuks. Natukene hirm on muidugi ja ega kogu see meediakära kaasa ei aita…

  • mari
    March 5, 2021

    Ahjaa, selle kohta, et pole piisavalt uuritud: tegelikult on vägagi korralikult uuritud neid vaktsiine. Lihsalt kuna koroonahaigeid on NII palju, siis saavad uuringud ka kiiremini valmis. Pikaajalise immuunsuse kohta tõesti ei ole infot, kuna vaktsiin on uus. AGA – ei ole mingit põhjust arvata, et vaktsiinil oleksid pikaajalised negatiivsed mõjud tervisele.
    Nt uue leetrivaktsiiniga läheks tunduvalt kauem, kuna leetreid lihtsalt on vähem.

  • Kristi
    March 5, 2021

    Mina tegin esimese vaktsiini ära. Kõrvaltoimed olid, kuid nagu ikka see iga ravimiga nii. Parem tekitan omale vaktsiiniga antikehi kui põen Covid-19 viirust ,mis reaalselt hävitab kopsukudet. Viirusega ei tea kunagi kuidas mu keha seda vastu võtab ja kas üldse immuunsüsteem võitleb sellega. Ei hakanud riskima ja sain vaktsiini.

  • Lisete
    March 5, 2021

    Mul on vaktsiin tehtud ja kaks doosi juba saanud. Kõrvaltoimetest oli ainult käsi valus. Aga ütleks niipalju, et ilmselt ei kujuta tavainimene ettegi, kui palju uuringuid on sellele vaktsiinile tehtud, rääkimata kõikidest seadustest, millest peavad vaktsiinitootjad kinni pidama. Ja muideks selle vaktsiini tehnoloogia oli juba ammu enne koroonat väljamõeldud, nüüd lihtsalt lisati koroonaviiruse RNA sinna. Ehk siis: kui sul on jalgratast vaja, sa ei hakka seda nullist leiutama. Sama ka koroonavaktsiiniga. Praeguseks hetkeks on miljonid inimesed seda vaktsiini saanud ja kõrvaltoimed on kordades kergemad, kui koroona ise ja selle tüsistused. Kõigile kainet mõistust ja kriitilist mõtlemist! 🙂

  • Merle
    March 5, 2021

    Olen kõrgriski rühmas ja töötan eesliinil. Vaktsiin loomulikult tehtud!
    Kellel võimalik, siis võiks anda oma panuse normaalse elu taastumiseks.

    • Sandra
      March 5, 2021

      Ma pole juba 10 aastat ühtegi vaktsiini teinud, pole nende vastu ega ka poolt, või tähendab ma pole asjasse väga süvenenud. Kuna aga meil on tõsine ülemaailmne probleem, covid-19 on väga nakkav, siis selle esimene vaktsiinisüst (AstraZeneca) on mul käes. Selle vaktsiiniga on tavaliselt rohlem kõrvalmõjusid, minul õnneks oli lihtsalt väsimus. AstraZeneca on Oxfordi ülikooli loodud ja nad müüvad seda pandeemia ajal ilma tuluta. Sp on see kõige soodsam.

      Me ei saa majandusel kokku kukkuda ning haiglaid ülekoormata, midagi peab tegema. Vaesemates riikides (paljud elatuvad turismindusest) süveneb vaeste inimeste hulk järjest rohkem, kes ei suuda oma põhivajadusi rahuldada jne. Meil muidugi hea kodus istuda kodukontoris või mõnel juhul tugede najal.

      Ma vaataksin väga kriitilise pilguga üle kõik infoallikad, kust vaktsiinide kohta lugeda. Enamik suunamudijaid ei ole geenitehnoloogid ja teadlased, seega palun mõelge ja lugege enne, kui järeldused teete. Mina ka pole asjatundja ja väga austan ja harrastan holistilist ja tervislikku eluviisi aga ma ei kujutaks elu ette nö läänemeditsiinita, nagu nt erinevad operatsioonid, siirdamised jms. Ilmselgelt parim ravi on ennetamine (tervislik toitumine, hea uni, vaimse tervise eest hoolitsemine, liikumine jne), aga mida rohkem inimesi maailmas on linnadesse kokku pressitud, seda rohkem levib igasuguseid uusi viirusi ja haigusi, mille vastu alati nii lihtsalt ei saa.

      Kainet mõistust ja suhtumist?

  • Mall
    March 5, 2021

    Kindlasti teen, kui kord minu kätte jõuab! Igal juhul annan oma panuse, et oma eakat ema kaitsta ning et maailma taas enam-vähem normaalsusesse naaseks!

  • M
    March 5, 2021

    Mina olen vaktsineeritud, olen tervishoiutöötaja. Ütlen ausalt, esialgu oli minu seisukoht, et ei, veel mitte, liiga kiiresti. Aga paraku tuli lisaks ka vabatahtlikult kohustuslik surve, uurisin ise, osalesin kõikvõimalikel koroonavaktsiini seminaridel, vestlesin kolleegidega, enda jaoks autoriteetsete kolleegidega ja nii see esimene süst kahtlevalt tehtud sai. Teise süsti saamiseks oli olukord juba muutumas ja minu seisukohad vaktsineerimise osas samuti, pigem ootasin, et saaks teise süsti kätte, et saaks veidigi kergemalt hingata – ma ei pea jääma eneseisolatsiooni!

    Mõlemast süstis möödas üle kuu, enesetundes ei taju mingeid muutusi, pärast süste oli ikka veidi kehva olla, aga pigem oleks ma kahtlevam, kui organism üldse ei reageeriks, saba pole kasvanud ja ei tunne, et keegi kuskilt mingit infot mulle kiipidesse ka edastaks. Praegust koroonakriisi vaadates, ma igal juhul valin selle, et ma saan täna elada ja olla ema oma lapsele ja naine oma mehele ja tütar oma vanematele, kui võimaluse veeta seda kallist aega haiglas ja aparaatide all. Kuna ma olen tundnud ise, mida tähendab mitte saada hingata või jõuda hingata, siis igal juhul valin võimaluse kergema kuluga haigust põdeda! Eks see on keeruline olukord ja mõistan, et tekitab inimestes kõhklusi. Mulle meeldib su tähelepanu selles osas, et tablette krõbistades ei kahtle me keegi, et need on ohutud, aga vaktsiine peame kuidagi patusemaks.

    Noh ja kui ma peakski 20-30 aasta pärast surema vaktsiinist põhjustatud vähki, siis tagantjärgi seostada oleks seda ilmselgelt veider, aga vähemalt saan täna elada ja olla. Selleks ajaks on minu laps/lapsed juba suured ja kui tuleb minna, siis tuleb minna.

    Tervena surra ma ei plaani nagunii!

  • Madli
    March 5, 2021

    Ma tean inimesi, kes on 2x koroonat põdenud, nii et ma ei hõiskaks ka siis, kui oleksin juba koroonas olnud.
    Ise on mul siiani õnnestunud haigeks jäämisest pääseda, aga kui võimalus avaneks, siis vaktsineeriksin küll. Esiteks hirmutab mind veidi see, et praegu Eestis leviv koroonatüvi kahjustab palju hullemalt kopse kui see, mis eelmisel kevadel levis, ja ma tõesti ei taha hakata looduslikuks katsejäneseks, et noh, kuidas mina selle läbi põen. Olen piisavalt palju kuulnud, kuidas muidu terved inimesed on tõsistes piinades olnud. Teiseks: kui mul on võimalus saada vaktsiin, mille tõttu saab ühiskond tervemaks ja avatumaks, siis ma muidugi kasutan seda võimalust. Ma usun, et kõik vaktsiinid, mis loa saavad, on piisavalt palju kontrollitud, et nad on piisavalt ohutud. Kõrvaltoimeid on igal ravimil, aga ma parem talun paar päeva palavikku kui et elan kinnises ühiskonnas hirmuga, mis saab edasi.

    Rääkides teaduse usaldamisest, siis me ei rakenda seda ju mitte vaid meditsiinivaldkonnas, vaid igal pool. Masinad, elekter, elektroonika, ehitus… Ma võiksin seda nimekirja veel pikalt jätkata.

  • Riin
    March 5, 2021

    Vaktsiinide vastane ma ei ole. Kõik riiklikud sutsud olen saanud ise ja on saanud ka mu lapsed.

    Olen loomult pigem ettevaatlik inimene ja koroonavaktsiini eriti suure hurraaga tegema ei rutta. Liiga värske asi ja kuigi ma usaldan teadust ja teadlasi, ei ole ma hetkel 100% kindel, kas seda soovin.
    Eks siis, kui järjekord minuni jõuab, tuleb otsus teha. Kui olen selleks ajaks läbipõdejate hulgas või veretest tuvastab antikehad, siis ei tee vaktsiini. Teisel juhul tuleb hinnata riigis toimuvat vs enda sisetunnet.

  • Liisu
    March 5, 2021

    Nii ilusti kirjutatud. Olen nagu sina – ei ole ei siin ega seal leeris. Aga ootan ka, et asi “normaliseeruks” ja kui ausalt see süst seda aitab siis… 🙂 Kuigi pean ka ütlema, et tõesti ei oleks mu lemmik asi, mida oodata. Eks iga uus asi tekitab hirmu. Kui võtta lahti suvaline paratsetamooli kõrvaltoimete nimekiri siis tegelikult tekib kerge paranoia. Kuigi olles seda vb sadu kordi varem võtnud tunned korraga kuidas kohe hakkad täpiliseks minema 😀 Mõttel on suur jõud!

  • Triin
    March 5, 2021

    Ma nägin selle koroonavaktsiiniga sellist naljakat tweeti, mis kõlas ala nii “l*ibud kardavad, mis covid vaktsiini sees on ja samal ajal joovad Coca-Cola zerot”. Ingliskeelsena kõlas see muidugi palju paremini ? Igal juhul väike mõttekoht. Me teeme igapäevaselt “eluohtlikke” valikuid tegelikult.

    Ma igatahes laseks endale vaktsiini juba täna teha, aga järjekord pole veel minuni jõudnud.

  • Kati
    March 5, 2021

    Mina sain vabatahtliku päästjana vaktsiini esmaspäeval koos külmavärinate, kuumahoogude, peavalu ja muidu s*ta olekuga. Neljapäeva öösel kadus täielikult lõhnataju. Laupäeval andsin positiivse koroonatesti. Nüüd olen koduarestis olnud ja põdenud. Õnneks miskit hullu pole olnud. Peavalu ja lõhna ei tunne. Muidu pole viga.

    Loen meediat ja kurb on… Süüdistused, lahmimised, mõnitused jne.

    Ei kahetse ei vaktsiini ega läbipõdemist. Ehk olen saanud anda pisikese panuse olukorra paranemiseks ??

  • Merje
    March 5, 2021

    Pedagoogina on mulle esimene süst tehtud. Viimase hetkeni kahtlesin ja kartsin ka. Üks meie kooli õpetaja ütles, et äärmiselt isekas on öelda, et ootan ja vaatan, kuni teiste peal katsetatakse ja tuleb tõdeda, et tal on mingis mõttes õigus, kuigi sel hetkel tahtsin öelda, et olengi isekas – ja mis siis. Otsustavaks sai ka see, et tahan normaalsust tagasi ja kui ma saan omalt poolt midagi teha, siis teen.

  • Liisa
    March 5, 2021

    Puugivaktsiin on minu peres suur asi. Kaotasime paar aastat tagasi päeva pealt oma tädi. Neljapäev läks haiglasse, reedeks oli ajusurm. Tal avastati lahkamisel ajukeelmepõletik, mis tekkis ensefaliidist. Tädi oli alles 50ndates. Pärast seda on meie pere vaktsiinide pooldaja, sest kunagi ei tea, millised ootamatused sind tabada võivad. Nüüd ootame perega kôik koroonavaktsiini. Olge hoitud!

  • Liis
    March 5, 2021

    Tegelikult see, kas tehakse midagi kiiresti või mitte, sõltub selle prioriteedist. Ilmselgelt oli prio kõrge ja raha panustati sinna samuti. Minul on vaktsiin tehtud, kuna töötan eesliinil ja eks hirmud ikka olid, aga olen elu ja tervise juures ja ei kahelnud kordagi, kas teha. Enne seda tutvusin ka adekvaatsete materjalidega ja pidasin nõu meedikutega.

  • Cätlyn
    March 5, 2021

    Mina olen täna saamas oma esimest vaktsiinidoosi. Olen meditsiinitudeng, seetõttu ka järg minuni jõudis.
    Loodan samuti, et ehk siis normaalne elu ka peagi taastub. Vähemalt ajalugu näitab meile, et tänu vaktsiinidele on elu normaliseerunud.
    Olgem postiivsed ja püsime negatiivsed! ?

  • Mia
    March 5, 2021

    Ma tegin ära, sest töötan erivajadustega inimestega ja olen ka siis nö eesrindel. Ei tea, ega ma rõõmust kiljudes ei torma kõiki vaktsiine süstima, aga leian et selle võiks küll teha arvestades mis pandeemiaks see koroona on kujunenud ?‍♀️ Ja ise kannataks enne paar päeva valusat kätt kui riskiks sellega, et võin koroona saada ja selle väga julmalt läbi põdeda. Kui nüüd mul kiip sellepärast kuskil sees, no las ta olla siis ?

    • Mallu
      March 5, 2021

      Vähemalt me teame siis nüüd, kus sa oled ja mida teed 😀

  • Gerli
    March 5, 2021

    Kõhklemata operatsioonilauale kindlasti ei heida. Ma vist pigem suren, kui lasen end magama panna ja teha siis minuga ükskõik mida. Jumal tänatud, pole siiani ühelgi operatsioonil käinud ja loodan, et ei pea minema ka. Sest tõesti ma kardan just seda, et ma olen täielikult audis ja ma ei tea, mida minuga tehakse. Kõhklemata ei võta ühtegi ravimit ka, enne kui ei ole lugenud selle kohta. Arstid on inimesed ja teevad ka vigu, aga enda tervise eest vastutab inimene siiski ise, mida ta omale sisse sööb ja mida endaga teha laseb. Kui arst ütleb, et mine söö sitta ja siis saad terveks, paneb mõtlema eks? Aga kui arst kirjutab tablette välja, siis ei mõtle keegi, enamus ei loe isegi infolehte, lihtsalt kugistab alla ja kõik?
    Me peaks tänapäeval olema ammu väljas sellest kastisüsteemist, kus arst ütles ja inimene mõtlmata tegi, sest arst oli nii kõrge autoriteet ja käsuandja. Inimene eelkõige mõtleb ja teab, mis talle on hea, arsti käest saab kui eriala professionaali käest nõu küsida ja siis ISE otsustada, kas järgida nõuannet või teha nii nagu oma mõistus heaks peab.

    • Mallu
      March 5, 2021

      No aga kui sul mingi sisemine verejooks oleks, küllap sa ikka sinna lauale heidaks 😀

      • Vaike
        March 5, 2021

        Ma jah usun silmagi pilgutamata oma neuroloogi, kes raudselt teab epilepsiast rohkem kui mina, mis sest, et mina olen see, eks atakihoogusid sai. Viis aastat sõin “pimesi” tablette ja olen ülirahul, pilt on ees ja verist vahtu suust välja ei aja, muidu ka elu lill. Ja ei, ma ei hakanud “süvenema”, mida ma söön, sest olen absoluutselt teise eriala inimene ega saa sest nagunii aru, liiati ei oma erinevalt oma arstist aastatepikkkust kogemust epilepsiaravil.

  • Anna
    March 5, 2021

    Noh, tegelikult on täitsa konkreetsed ja mõõdetavad põhjused, kuidas koroonavaktsiin tavainimese arusaama kohaselt kiirelt valmis tehti. Nimetaks siin kolm põhilist: koroonaviiruse olid juba varem olemas ja erinevate tüvede vaktsiinid on aastaid töös olnud (covid-19 on uus, kuid “põhi” oli olemas), rahastus ja katsejäneste arv.

    Kas ma ise vaktsineerin? Ma ei oska öelda, aasta jooksul on minulgi erinevaid arvamusi olnud, põhiliselt küll paaniliselt hirmust nõelte ees, kuid samas ega haiglavoodis, nõelad käes, hingamisaparaadi all, parem lamada ole. Praegusel hetkel mõtlen, et teeks vist ikka ära, sest tahaks seda elu tagasi, kus hermit olemine on mu enda vaba valik, mitte pooleldi peale sunnitud ?

    • Mallu
      March 5, 2021

      Jaa, misasi see tavaelu enam üldse on ah? 😀

  • M'
    March 5, 2021

    Aitäh selle postituse eest!
    Mina sain oma teise vaktsiini paar päeva tagasi, kuna töötan tervishoius. Olen rahul.
    Soovitan väga vaadata facebookist Erki Abneri kontolt küsimusi/vastuseid inimeselt, kes tegeleb antud teemaga lähedalt ning on teaduses väga “kodus”.

  • Cärol
    March 5, 2021

    Mulle pakutud töökoha kaudu ja vanaema hooldaja kaudu, aga mõlemal korral olen loobunud. Ei tunne hetkel, et tahaksin lasta teha seda vaktsiini. Vb hiljem millalgi, aga hetkel enda sisemuses tunnen, et ei taha ja ei teegi.

  • Nurse
    March 5, 2021

    Väga ilusti kirjutatud!

    Endal vatsiin tehtud 2 doosiga ja ei kahetse! Ei vaata ainult oma ninaette, vaid võtan seda kui panust üldsusele. Kui oleks võimalik, võiksin kasvõi päevad läbi inimesi süstida, et see asi ükskord lõppeks 🙂 … Kui vaid inimesed nõus oleks….

  • Maiki
    March 5, 2021

    Riikliku kava vaktsiinid oleme mina ja mu kolm last kõik saanud, ka puugivaktsiinid on kaks kolmest saanud ja see aasta kevadel saab ka ilmselt 2,5-aastane kuna meile lihtsalt meeldib igal pool metsades käia, maal mürada jms. Koroonavaktsiini aga teha ei lase. Praegu kohe kindlasti mitte. Liiga uus, liiga kiiresti välja lastud, kõrvalmõjudest jms teatakse tegelikult liiga vähe veel. Kui kunagi peaks soov tulema reisida (tegelikult oli plaanis juba selle aasta suvel minna aga ei tea kas saab) ja ilma kuidagi ei saa siis kaaluksin.
    Koroonat ma ei karda, ma ei väida, et seda pole olemas, kindlasti on, see on juba väga kaua maalimas ringi liikunud lihtsalt teise tüve ja nimega. Tean mitmeid inimesi kes on selle läbi põdenud, mõni kergemalt mõni üsna raskelt – olnud lausa haiglas, kõik tunnevad ennast nüüdseks hästi.
    Maski kannan avalikus ruumis, kuigi tundub, et maskiga tekib inimestel mingi vale turvatunne ning ronitakse ikka päris selga. Jah, vahel on jäänud mask koju ja käinud kähku poes ilma maskita ära ja siis hoitakse küll ilusti vahet.
    Igatahes pikk jutt lühidalt, hetkel vaktsineerida ei lase, maski kannan, käsi pesen.
    Kusjuures ka minu 10- ja 8-aastane tahavad väga maski kanda (olen neile öelnud, et kui tunnevad, et raske või paha hingata võivad ära võtta eest, aga siiski üldjuhul kannavad ilusti bussis ja poes käies maski).

    • Anna
      March 5, 2021

      Muidu on liiga uus vaktsiin, aga siis kui see laseb reisida siis on ok kohe? Aga need kõrvalmõjud millest vähe teatakse? Need lendavad aknast välja kui saaks reisida?

      • Mallu
        March 5, 2021

        konkreetselt… jah 😀

        • Gerli
          March 5, 2021

          Sama ?

  • KL
    March 5, 2021

    Kui hakati üldse vaktsineerimisest rääkima, siis olin üsna kindel, et ma ei tee seda veel, aga peale mitmeid kuid mõtlemist olin juba kahevahel. Kuna töötan sotsiaalvaldkonnas, kus ma igasuguste erinevate inimestega kokku puutun, siis pani ikka mõtlema. Kodus kasvab ka haige laps ja see pani jälle mõtlema, et äkki ikka peaks tegema, et oleks väiksem tõenäosus, et tema haigeks jääb. Hetkel olen vaktsiini ootamas ja lähinädalatel peaks tehtud saama. Minu jaoks okei kui kui inimesed teevad või ei tee, aga ma ei kannata seda vastikut peale surumist vaktsiinivastaste poolt – kui sina ei tee, siis ei tee, aga ära hakka teisi hirmutama. Lase inimestel ise otsustada. PS! Ma ei mõelnud sind selle all ?

    • Mallu
      March 5, 2021

      Mul oli ka alguses see, et never ei teeks, aga nüüd on selline tunne, et issand suva, teeme ja saab tehtud 😀

  • A
    March 5, 2021

    Olen õpetaja ja seega “vaktsiinikõlbulik”. Samuti olen teaduse usku ja ootan normaalsest tagasi, kuid süstida siiski ei lasknud. Miks? Olen nimelt ka 16 nädalat rase ja sealjuures jaanuari alguses koroona läbi põdenud (möödus kergelt, saama pidin ta toidupoest, sest lihtsalt mujal ei käinud vastaval ajaperioodil). Koolis tuli sisuliselt 24-tunnise etteteatamisega teada anda, kas ja kes vaktsiini tahab. Mina oma tol hetkel 13-nädalase rasedusega ei osanud muud teha kui perearstikeskusesse nõu küsimiseks helistada varahommikul. Sealt öeldi, et rasedale ei soovitaks ja saigi siis nimi kirja panemata jäetud. Paar päeva hiljem ämmaemanda visiidil küsisin ka temalt lihtsalt huvi pärast üle, ämmaemand ütles, et tehakse ikka, samas esimesel trimestril pigem mitte ja kuna mina olen seal täpselt piiripeal, siis ta päris kindlalt ei oska üht ega teistpidi soovitada. Jäi siis nii, vaktsiini mulle ei tehtud. Loodan, et ehk kevadeni veab läbipõlemise immuunsusega välja ja suvel võiks numbrid nagunii rohkem alla minna, eks sügisel näis, kui vaja, võib siis ju teha kui beebi käes. Väga paaniliselt ma koroonat muidugi kartnud ei ole. Arvestades nii minu põhi- kui lisatöökohtade olemusega, kus inimestega palju kokku puutun (lisatöökohtade tööst ja sissetulekutest olen muidugi juba mitu kuud piirangute tõttu ilma) ja ja seda, et õpin ka mitmel täiendkoolitusel, kus samuti palju inimesi koos käib, võiksin kohe kõrvad pea alla panna kui metsikult kardaksin. Olen algusest peale olnud seda meelt, et küll see koroona inimese kätte saab kui tahab ja seda isegi kõige hoolikamate desojate ja erakute puhul ning kui ei taha, siis ei hakka külge ka kõige rahvarohkemas kohas (ja minu oma näide, kus istusin kolm nädalat distantsõppe ja koolivaheaja jooksul sisuliselt ainult kodus ja sain vaheaja lõpus ikka positiivse testi, samas kui kogu sellele järgnenud karantiiniaja veetsime abikaasaga ühetoalises korteris ja ühes voodis magades ning kümne päeva järel andis tema negatiivse, seda usku ainult süvendas).
    Ehk siis jah, on mis on, loodame, et saab varsti läbi. Vaktsiini osas tunnen küll pisut halvustavat suhtumist selles osas, et ma end vaktsineerida lasknud ei ole. Nimelt ei ole ma töö juures ega ka laiemale pereringile-suguvõsale rasedusest rääkinud, seega kohati on tunne, et pannakse põhimõtteliste vaktsiinivastastega samasse patta.

    • Mallu
      March 5, 2021

      Rasedana ma ka vist ei tihkaks, kui aus olla

  • Marie
    March 5, 2021

    Koroonavaktsiini teen esimesel võimalusel (olen üldjärjekorras), et maandada oma riskid ja aidata kaasa karjaimmuunsuse tekkele. See viimane on kõigi, seega ka minu huvides.

  • Hedi
    March 5, 2021

    Vaktsineerimisest ja “kõrvalmõjudest” omast kogemusest. Minu ämm (70) on meedik ja kahjuks haigestunud väga raskesse haigusesse. Juba pea aasta on saanud sagedat ja immuunsust hävitavat ravi. Ta lasi pikemalt mõtlemata end vaktsineerida. Ainuke kõrvalmõju – hell süstekoht, mis on pm sama kõikidel vaktsiinidel ja süstidel. Ei ole siiani maha surnud ja pole mitte midagi häda. Nii et kõik vaktsiinivastased, näete, katsejänes on elus, mürgitusnähud puuduvad.

  • Anu K
    March 5, 2021

    Mina mõtlesin ja kaalusin pikalt, kui töökohast tuli teade, et on võimalik koroonavaktsiin teha. Nimelt töötan lasteaias. Alguses olin skeptiline, kuid kui veebruari alguses puutusin tööl otseselt kokku kahe koroonapositiivsega (kes seda väga raskelt põdesid), pidin kaks nädalat isolatsioonis istuma ja ootama, kas sain viiruse külge või ei, siis see pani sügavamalt mõtlema küll, et äkki peaks ikka vaktsiini tegema. Vaktsineeritud sain tegelikult nüüd kaks päeva tagasi ja oma otsust ei kahetse. Küll sain vaktsiini tõttu palaviku ja tugeva peavalu, kuid need mõjud kestsid u 10h ja paratsetamool leevendas olukorda märkimisväärselt. Hetkel leian, et pigem elan üle need 10h vaktsiini kõrvalmõjusid kui hiljem vb koroona tõttu mitu nädalat siruli olen.

  • L-easy
    March 5, 2021

    Sain vaktsiini, olin päeva palavikuga siruli. Polnud hullu, saan aprillis teise sutsaka ja siis mõte/plaan sooja puhkama lennata! Söön ja tarbin igapäevaselt nkn igast jama mida teadlased ilmselt uurinud pole nii et väga ei põe selle vaktsiini nö paha olemist. Tekib küsimus et kas näiteks 20 aastat suitsetamist või Coca-Cola joomist mu organismi rohkem laastab kui see teadlaste tehtud vaktsiin? Olin ka kahevahel, aga nooooo… Tehtud ja loodan nüüd enda lohutuseks heale elule ?

    • Mallu
      March 5, 2021

      Kuidas sa kätte said krt 😀

      • L-easy
        March 5, 2021

        Olen nö eesrindel natukene?

        • Mallu
          March 5, 2021

          varbaotsaga v 😀

  • J.
    March 5, 2021

    Mina ei ole ka vaktsiinide vastu. Juba seetõttu, et ma olen ajalootunnis käinud ja nüüd kogu selle olukorra keskel ka varasemate pandeemiate kohta väga palju uurinud. Olgem ausad, tänu kõigile neile varasematele vaktsiinidele saavadki praegu lapsevanemad seda otsust kaaluda,et nad ei tee kuna suurem osa rahvastikust üle maailma on vaktsineeritud.

    Samas olen ma ka skeptiline selle osas, kui kiiresti see vaktsiin valmis- ka mina ootaksin heameelega aasta,isegi kaks, enne kui võtaksin vaktsiini vastu aga samas, ma tahan reisida rohkem, kui miskit muud siin maailmas ja seega ma ilmselt nii kaua ei oota, kui vaktsineerimine minu jaoks seda kergendab. Ja teisalt jällegi antud vaktsiin sai nii ruttu valmis, kuna kogu maailma parimad vaktsiinitootjad töötasid iga päev, et leida kiiresti lahendus ja neil olid olemas finantsilised võimalused selleks, kuna riigid maksid ju ette juba vaktsiinide eest.Seega ma usun, et siinkohal ma usaldan meditsiini, kuigi ka mina tunnen, et on palju olukordi, kus ma arvan, et selles valdkonnas tehakse liiga palju lobitööd (liiga kergekäeliselt ravimite väljakirjutamised, kõrvaltoimetest mitte rääkimine jne jne…)

    Selle artikli kohapealt: MIDA KURADIT. See on lihtsalt absurdne, mida meedia viimasel ajal kirjutab, vahepeal on tunne, et kas tegemist on üldse Eesti ühe suurima uudistekanaliga, või mõne 16 aastase blogiga…

    • Mallu
      March 5, 2021

      nõustun artikli kohta arvamusega 😀

  • Liina
    March 5, 2021

    Omaenese mõistusega oleks ka veel tiba oodanud aga kahjuks olukord nõuab ja tuleb see suts kätte saada 🙂 vast elan üle, kui ei, siis oli tore teid kõiki tunda-teada-lugeda ?

    • Mallu
      March 5, 2021

      Haha, samad sõnad! 😀

  • lilllllll
    March 5, 2021

    Mul tehtud kaks doosi Pfizer vaktsiiniga, viimasest doosist möödas ca 1,5 kuud. Ise kõrvaltoimeid ei kogenud, kuid paljudel kolleegidel esines peale teist doosi lühiajaliselt palavikku ja halba enesetunnet. Kerge palaviku teke näitabki aga, et immuunsüsteem reageerib vaktsiinile. Siiani ei oska nagu vaktsiiniga seoses miskit kurta – pimedas ei helenda ja kiipi koos vaktsiiniga vist kah ei pandud.

    • Mallu
      March 5, 2021

      Mul endal sõbrannal oli ka üks päev palavik peale vaktsiini, aga muidu fine.

  • Triinu
    March 5, 2021

    Tallinna Kiirabis on pea 90 meditsiini töötajat kes ei soovi end vaktsineerida. Kui nad seda ei tee, siis lastakse nad töölt lahti. Kui meil on pandeemia, kas siis ei ole veider, et üks kiirabi saab endale lubada 90st töötajast loobumist?

  • J
    March 5, 2021

    Väga paljud ütlevad, et see vaktsiin on uus ja tehti väga ruttu, millega ma muidugi nõus oled, kuid siin tuleks arvesse võtta ka kahte asja, esiteks sarnase tüvega haiguse puhang (SARS-CoV-1) juhtus juba 2003. aastal, see küll polnud nii nakkav ja ei levinud nii laialdaselt, kuid selle vaktsiini kallal on juba päris pikalt tööd tehtud, mis siis panustas ka praeguse vaktsiini kiiresse tootmisesse. Teiseks, vaktsiinide väljatöötamine nõuab suurt rahalist ressurssi, mis praegu polnud probleemiks, sest selle vaktsiini väljatöötamiseks väljastati põhimõtteliselt piiramatu rahasumma. Ma arvan, et ma ise laseks ennast vaktsineerida, kuid saan aru, miks mõned võivad sellesse ka pelglikult suhtuda.

  • Liis
    March 5, 2021

    Tark ei torma ?

  • Anete
    March 5, 2021

    Vaktsineeritud ja õnnelik! Pidevalt tulevad jälle teated, et kes on kelle lähikontaktne, jälle isolatsioonid ja covid testid. Endal tänu vaktsineerimisele palju rahulikum olla.

  • E.
    March 5, 2021

    Mina ei nõustu sellega, et vaktsiin on “liiga uus” ja läbi testimata. Need tehnoloogiad on juba ammu olemas, palju testitud ja uuritud. Nüüd lihtsalt asendati vaktsiinis nö konkreetse viiruse info osa. Varasemalt ei ole need vaktsiinid turule tulnud eelkõige just selle pärast, et näiteks -80 kraadi hoiustamistingimused olid laialdaseks kasutamiseks justkui ulme ja liiga kallis. Praegune kriis aga ei jätnud muud võimalust.
    Kõik uuringud ja testid on tehtud, mida tehakse ka igale teisele vaktsiinile. Lisaks, tavaliselt just see bürokraatia pool venib uskumatult kaua, mis hetkel võeti esimeseks prioriteediks, et vaktsiinid ei jääks lihtsalt seetõttu toppama.
    Meie Eesti arstid ja teadlased on mitmel pool meedias üritanud lahti selgitada, kuidas need vaktsiinid toimivad, mis kehas juhtub ja vastanud muudele enamlevinud küsimustele. Siiski tundub, et on palju neid, kes ei ole sellest midagi kuulnud või lihtsalt ei ole saanud aru või tahtnud aru saada.
    Kindlasti igaühe enda valik, aga uurige asja rahulikult ja PALUN vaadake hoolega, milliseid allikaid tadub usaldada ja milliseid mitte.
    #usunteadust

    Minul on 3 lähedast vaktsineeritud, vanuses 30+, 50+ ja 60+, kõigil on hästi.

    • M
      March 6, 2021

      Täpselt! Lisaks unustavad paljud selle, et tehnoloogia ja teadmised on täna palju laiemad kui näiteks tuberkoloosivaktsiini valmimise ajal. Loomulikult tehakse vaktsiin ”kiiremini” valmis, sest teadus on kaugemale arenenud.
      Ma ei taha kellegile halvasti öelda, aga mind paneb imestama see tüüpiline ”kuskilt kuulsin, keegi rääkis, Delfist lugesin…” Lugege ja uurige ikka fakte. Jah, loomulikult on igal vaktsiinil võimalikud tagajärjed, aga see on nii pisike summa inimesi võrreldes sellega mis koroona põhjustab – majanduslik kahju, meditsiini kahju, surmad, tagajärjed jne.
      Ega siis koroona tõttu ainult intensiivravi ei ole ülerahvastatud, vaid ka ülejäänud ravi kannatab. Eluks vajalik ravi, operatsioonid jne ootavad, sest haigla on hõivatud pandeemiaga. Rootsis näiteks oli eelmine aasta kõvasti vähem uusi vähipatsiente. Jääb mulje nagu see oleks positiivne, aga tegelikult inimesed lihtsalt ei saanud aega uuringutele ja ravile, mis omakorda tähendab seda, et nende haigus avastatakse liiga hilja. Koroona tagajärjed on ikka väga palju hullemad kui paljud inimesed arvavad.

      • Mallu
        March 6, 2021

        Siin kommentaariumis on ka juba päris hea ports põhjuseid välja toodud, miks selle vaktsiini näiliselt kiire valmistamine ei ole tegelikult argument. Laias laastus tehti see juba varem olemasoleva template-i peale, kui hästi lihtsalt öelda. Kui ma siit nüüd õigesti aru olen saanud, mida meditsiinivaldkonnas jms põhjalikumalt süvenenud inimesed rääkinud on.
        Ja fakt on jah ka see, et kuni haiglate energia kulub koroonaga võitlemisele, kõik muu põhimõtteliselt seisab. Ja inimeste töökohad kaovad ja üleüldse. Ei ole kuskilt otsast tore seis praegu…

  • M
    March 5, 2021

    Mul emme (õpetaja) ja issi (vabatahtlik päästja) said oma esimesed süstid kätte ja kuigi nad juba mõlemad pea 60-aastased, siis nende ainus vaevus oli, et süstikoht veida sügeles. Kuna kõik vaktsiinid on kuskilt alguse saanud ja alati leidub neid, kellele vaktsiin ei sobi, siis sellegi poolest kavatsen mina (19) vist ikkagi lasta selle vaktsiini teha. Mul emme ütleb kogu aeg, et ega see vaktsiin hullemat kahju saa teha kui koroona. 😀

    • Tiina
      March 5, 2021

      Olen vaktsineeritud. Esines kergemaid kõrvaltoimeid (pärast 2. doosi), kuid see oli täiesti tühine kogemus võrreldes tõsisemate tüsistustega, mida COVID võib põhjustada. Ootan ka väga, millal olukord normaliseerub, nii-nii väsinud olen sellest kõigest.

  • Krissu
    March 5, 2021

    Mina vaktsineerisin, olen nn eesliini töötaja ja ilma igasuguse survestamiseta otsustasin vaktsineerida. Just seetõttu, et usaldan meditsiini. Usaldan oma tuttavaid arste. Eesliinis olen näinud mida COVID ka täiesti tervete inimestega teeb, rääkimata krooniliste haigetega näiteks. Ja need kes räägivad, et ah mind see COVID ei mõjuta. Kas te olete valmis ohverdama oma vanaema? Või enneaegsena sündinud ja tänaseks näiteks kroonilise kopsuhaigusega 4-aastase naabripoisi? Natuke võiks iseendast kaugemale vaadata, see pilt on palju suurem. Päriselt ka on!

    Ei suru ma ise Seda vaktsiini oma tutvusringkonnas kellelegi peale ja pole ka näinud, et seda kuskil tehakse. Isegi kiirabis tuttavad parameedikud ütlevad, et ei survesta keegi neid ega ähvarda. See oleks töökius ja pole aksepteeritav Ning sellekohaline kiri on ka ülemuste poolt laiali saadetud neil muideks ?
    Long story short olukord tuleb enda jaoks selgeks mõelda ja siis otsus teha. Küll aga on naiivne loota, et vaktsiinita see koroona kuskile kaob. Aasta möödas ja seis palju hullem. Usaldame teadlasi ja meditsiini, äkki saame normaalse või vähemalt selle lähedase elu tagasi ☺️

  • K
    March 5, 2021

    Tehtud (õpetaja). Organismile ogavalk tutvustatud. Ei saa öelda, et oleks täitsa “nohu” olnud, paar päeva oli ikka kehv ka. Aga kuna ma olen hirmus reisisell, siis loodan, et vaktsiinitõendiga saab kunagi Otepäält kaugemale ka sõita 🙂

  • Kris
    March 5, 2021

    Loodan, et ühiskond on tolerantne
    Ise ei soovi vaktsineerida – sest: 1. Liiga uus ja liiga kiire vaktsiin 2.juba rààgitakse erinevatest tüvedest, mis omakorda tõstatab probleemi, et vaktsiin ei tähenda et sa teiste tüvede eest kaitstud oled ja see omakorda tähendab, et tuleb uus vaktsiin. Oletame, et 5 erinevat tüve-kas olete kõik nõus viis erinevat vaktsiini saama? Kes ei tee kaasa neid uute tüvede vaktsiine on samahästi alguses tagasi. 3.Kui saad vaktsiini ei tähenda, et oled nüüd okidoki. Sa endiselt võib jääda viirusesse ja mitte keegi ei garanteeri et sa selle tegelikult lihtsamalt läbi põed. 4.vaktsiinide kõrvamõjud- iga organism ja immuunsus on erinev. Mis sobib ûhele, ei pruugi sobida teisele. Pigem proovin olla tervislike eluviisidega ja toetada enda organismi (karastamine, vitamiinid, õlid, liikuv eluviis, vaimse tervise eest hoolitsemine)
    Samuti ma pigem ei kanna maski – kui nina ja suu ees midagi, siis tekib kohaselt okserefleks. Samuti ei saa ma kanda salle ega kaelakette – halb hakkab. Et pole asi sellest et taon vastu rinda ja tahaks agressiivne olla nende vastu kes kannavad maske ja teevad vaktsiine. Igalühel omad valikud. Palun lihtsalt et ärme lasku vaidlustesse ja igaüks teeb nii nagu tema oma südames tunneb.
    PS: Samamoodi võime mõelda seda, et kui lapsed saavad omad vaktsiinid, siis mingi aja tagant peaks rahvas tegema endale uuesti leetrid-punetised-läkaköha-lastehalvatuse vaktsiini. Kui paljud täiskasvanud neid reaalselt teevad? Väike mõtlemise koht jälle 🙂
    Päikest ja positiivset-sõbralikku meelt kõigile ?

    • Vel
      March 5, 2021

      Aga kui maski ei saa kanda ebamugavustunde tõttu, siis sa võid visiiri kanda või siis on sellised prillide taolised plastikust asjad, mis toetavad kõrvadele ja ninale ja katavad suu ja nina. Mõlema puhul ei ole midagi ahistavalt näo vastas. Variante on! 🙂

      • Mallu
        March 6, 2021

        Praeguseks on neid variante päris palju jaa

  • Riina
    March 5, 2021

    Kohe kui seda teha saaks, ma seda tegema ei tormaks. Äkki ehk sügisel või suisa uuel aastal kui on mingi suurem osa selle süsti ära teinud ja eks ole näha kuidas see mõjub või ei mõju. Hetkel on tutvusringkonnas mõned selle vaktsiini teinud ja alles eile oli üks tuttav pea kohe peale vaktsineerimist EMOs. Ja mitmel teiselgi on päris tugevad kõrvalmõjud olnud. Aga ei ütles sellele 100% ei ja kindlasti kaalun ka kas teha või mitte ☺️ iga inimene otsustab ise ja pooldajate ja mitte pooldajatel pole vaja kedagi “suruma” hakata ?

    • Mallu
      March 5, 2021

      Ma arvan ka, et emmal-kummal poolel suruda on niii lamp 😀

    • M
      March 6, 2021

      Egoistlik mõtlemine – las teised proovivad enne ära ja siis kui ”kindel” on, lasen endal teha. Kahjuks mõtlevad paljud just nii ,seega eestlastel tuleb vast paar head aastat oodata ”tavaellu” naasmisega. Aga kui selline isoleeritud ja piirangutega elu meeldib, siis miks mitte.

      • Mallu
        March 6, 2021

        Ah eks me oleme lõppude lõpuks kõik iseenda eest väljas. Ka siis, kui karjaimmuunsuse nime all süsti teha laseme, on see selleks, et meie enda elukeskkond normaalsena püsiks. Või ei?

  • M
    March 5, 2021

    Arvamusartikkel on, propaganda on… Paluksin nüüd seda vaktsiini ka 🙂 (Eesti riigilt siis palun, mitte sinult, Mallu) 🙂

    • Mallu
      March 5, 2021

      haha, tõsi 😀

  • Maarja
    March 5, 2021

    Kindlasti ei vaktsineeri ja tavameditsiinist käin juba aastaid kaarega mööda. Ei ole minu kolm tütart arstiabi kasutanud, ei abikaasa, ainus aratiabi, mis on vajalik on erakorraline meditsiin ja hambaravi. Kui peaks korontsiku saama( ja pole kindel, et ei ole juba läbi põdenud) siis oleme ka ammu selgeks teinud, kuidas ennast ise tervendada. Võtan täielikult vastutuse oma pere ja enda elu eest❤️

    • Mallu
      March 5, 2021

      No kui sa oskad ja nii tahad elada, siis see on ju tõesti sinu õigus. Kui mul pimesool katki peaks minema, siis ma ei oskaks midagi teha vist 😀

    • TR
      March 5, 2021

      Kuidas küll oma peret vähist ravida… Või kümnetest teistest ägedaloomulistest haigustest… ❤️

    • Ann
      March 5, 2021

      Aga kui pimesool lõhkeb siis paned ka võilillelehti peale?

      • Regina
        March 5, 2021

        Maarja kirjutas ju et ainuke vajalik on erakorraline meditsiin ?‍♀️ üldse ei loe või ?

        • Mallu
          March 6, 2021

          Rahu rahu 😀

      • Pr
        March 5, 2021

        Sellepärast ta kirjutadski, et erakorralist meditsiini vajaduses kasutab.

    • Lily
      March 7, 2021

      Ja kuidas erakorraline meditsiin “tavameditsiinist” erineb siis?

  • Riina
    March 5, 2021

    Mina ei ole veel vaktsineeritud, kuid tööl on pakutud. Ma absoluutselt ei suuda otsustada, mida teha.
    Nii kahe vahel. Mulle on jäänud kõrvu, et kui on plaanis tulevikus sünnitada, siis vaktsiini pigem mitte teha. Ma ei tea, miks ja kust see pärineb, aga see jäi mul kõrvu tõesti.
    Samamoodi olen puugivaktsiini nt ära teinud, sest see tundub tõesti vajalik asi. Koroonavaktsiini puhul ma lihtsalt olen nii kahe vahel. Ma tahan normaalset elu tagasi ja et see jama juba läbi oleks, aga samas ma tõesti ei suuda miskipärast otsustada see ära teha. Ma ei tea 🙁

    • Janika
      March 5, 2021

      Kõrvu jäänud sellest, et kõrvalnähuks võib – olla viljatus. Ei soovitata ka kuu aega peale sutsakat verd anda. Aga miks ainult kuu, vot seda ei oska öelda ?

      • S
        March 5, 2021

        Need on lihtsalt järjekordsed kuulujutud inimeste poolt, kes ise meditsiinist tõenäoliselt palju ei tea. Kohe üks artikkel: https://www.bbc.com/news/health-56012529

        Samuti on vale vereandmise info, loe:
        https://www.facebook.com/DoonoridjaSobrad/photos/a.150808854951567/4015852495113831/

        Eriti allikakriitiliselt tuleb suhtuda asjadesse, mis levib sotsiaalmeedias või suust-suhu. Tihti ei taheta halba, asi on lihtsalt teadmatuses. Kuulujutud on põnevad ja nende levitamine inimese loomuses. Tihti toimuvad need jutud ka justkui telefonimäng, et sõnumi algne sisu on lõpuks täielikult moondunud.

        • Mallu
          March 6, 2021

          Allikakriitilisus on kindlalt paljude inimeste nõrk koht. Igalt poolt pressib mingit tugevat tõde peale – annab valida seal vahel 😀

      • Jo
        March 5, 2021

        Kus see kirjas oli? Olen lugenud kõrvalnähtude kohta, kuid seda seal küll polnud. Ka saadud vaktsiini lehel polnud. Kui päriselt ei tea ja keegi kuskil nii arvas, kas siis on vaja kirjutada ja hirmu toota?

      • Mari
        March 5, 2021

        See, et kõrvalnähuks on viljatus on siiski ehtne müüt, mis vaktsiinivastaste seast tekkinud. Samamoodi nagu see, et vaktsiinid sisaldavad surnud embrüoid jms on puhas vale. Pfizeri testgrupi seast jäid ka osa kontrollperioodi jooksul rasedaks ning lastega ei juhtunud midagi. Hirmudest saan aga aru hästi, aga kuulujutte ei tasu uskuda. Olen ise rase praegu ja seetõttu uurisin seda teemat. Rasedana pigem ei vaktsineeriks kui ka võimalus oleks, sest töötan kodust nagunii ja saan kontakte vältida, aga pärast lapse sündi vaktsineeriks küll.

        • Triinu
          March 7, 2021

          Seda, et embrüoid vaktsiini sisaldavad pole mingi müüt. Lugege ise vaktsiini koostisosi. Täitsa eesti keelde infolehel on ilusti kirjas.

          • Mallu
            March 7, 2021

            Viitsid pane mingi allika link ka siia, siis on puust ja punane.

    • Tupsulotu
      March 5, 2021

      Ma sain rasedana mõlemad süstid. Kõrvaltoimed minimaalsed ning minu ja beebiga kõik suurepäraselt. Ka Pfizeri uuringus enne vaktsiini kasutuselevõttu oli naissoost katsealuseid, kes ootamatult uuringu käigus rasestusid (oma partnerist ilmselgelt, mitte vaktsiinist). Mul aitas otsustada vaktsiini kasuks fakt, et mRNA toimib paikselt süstekohas, meelitadest mu organismi tundmatut antigeeni sealsamas ründama. Oli lohutav teada, et see mRNA ei rända kuskile kehasse laiali. Olen kuulnud arstidelt ka arvamust, et mRNA on piisavalt tähtsusetu kuidagi munarakku mõjutamaks (isegi iga sperm ei pääse munarakku ju).

      • Mallu
        March 6, 2021

        Oleks see alles asjade käik, kui selguks, et koroonavaktsiinist mitte viljatuks, vaid hoopis rasedaks võib jääda, hahha 😀 Aga väga tore, et sul kõik hästi läks! Kas kogesid mingeid kõrvalnähte ka?

        • Tupsulotu
          March 6, 2021

          Kõrvalnähud olid peale teist süsti: väsimus, iiveldus ja süstekoht oli valus. Samas oli mul siis I trimester ning ma olin nkn väsinud ja iivelduses. Kõrvalnähud hakkasid u 12 h peale tesit süsti ja 24 h peale süsti oli juba kõik möödas. Palavikku polnud.

          • Mallu
            March 6, 2021

            Need kõrvalnähud ei paista siinsete kommentaaride põhjal üldse miski, mille ümber väga hullult paanitseda, tore 🙂

  • Kerli
    March 5, 2021

    Mina vaktsineerin kohe kui pakutakse. Usaldan arste ja teadlasi ja tahan igati kaasa aidata normaalse elu taastumisele. Maski kannan ka. Asi mul see siis 10 minutiks ette panna. Isegi kui see palju ei peaks aitama, siis natuke ikka. Vandenõuteooriatega tekib mul alati küsimus miks peaks? Ja kuna ma sellele küsimusele normaalset vastust ei ole saanud siis ei usu neid 5G jutte kah.

  • Janika
    March 5, 2021

    Aru ma ei saa miks tuuakse näiteks seda, et muud meditsiini tarbid vahest, miks siis vaktsiini ei taha?
    No näiteks ma lähen elektroonika poodi sooviga osta endale juuste kuivatamiseks föön, midagi muud ma ei soovi, pole vaja, pole raha vms. Aga tuleb siis müüja, et ostke ka palun see televiisor ja nõudepesu masin.
    Ei soovi neid ka? Aa, siis ärge seda fööni ka siia ostma tulge.

    Täpselt sama loogika ? las inimene ikka ise otsustab oma tervise ja elu üle, et mida tal on vaja või ei.
    Ja ma ise muideks krooniliste haiguste puhul arsti juurest abi pole väga saanud. Kui on trauma ja jalg otsast, kindlasti lähen emosse.

    • S
      March 5, 2021

      Aga ongi ju valikuvabadus. Jah, soovituslik on teha, aga ometi on ka vaba valik jäetud. See, kui inimene survestamisele vastu seista ei suuda, on ju inimese enda asi.

      See võrdlus ei ole ka kõige loogilisem. Tervishoidu luksus- ja tarbekaupadega võrrelda kõige parem pole. Muidugi võib inimene enda tervise üle ise otsustada, aga kahjuks on palju inimesi, kel seda varianti ei ole. Näiteks ei saa vaktsineerida inimesed, kel on vähiravi käsil. Siin kohal on väga palju abi, kui inimesed, kel ei ole vastunäidustusi vaktsiini saamiseks, suudavad endast natuke kaugemale mõelda ja üldise immuunsuse tekkimiseks siiski selle sammu teha. Kahjuks meil pole päris eraldatuses võimalik elada.

    • Loogika
      March 6, 2021

      Aga ei ole ju sama loogika. Fööni ostad ja muu elektroonika jätad ostmata, kuna Sul ei ole reaalset tarbimisvajadust nende järele, mitte kuna Sa arvaksid, et see föön on usaldusväärne, aga samadel alustel välja töötatud teine elektroonika on ebausaldusväärne hiidsisalike genereeritud plaan Sinu kiibistmiseks. Loogika on siinkohal hoopiski ju see, et muud meditsiini Sa tarbid selle üle pikemalt mõtlemata kuna Sa USALDAD teadlasi ja arste siinkohal. Aga nüüd aastal 2021, kui on ka vaja usaldada (ja on olemas ka tarbimisvajadus – mida rohkem on vaktsineerituid seda vähem on viirusel võimalust levida), siis ei, enam ei usalda. See kõrvaltoimete kartmise teema on ka veidi vastuoluline – kardame paari päeva väikest palavikku ja peavalu mis on muidu tavaline “külmetushaigus” aga ei karda, et äkki kui haigestun siis olen jumal teab kui kaua (nädalaid) oimetu, kõrges palavikus, ei tunne maitseid ega lõhnu või halvimal juhul haiglas hingamisvõimetu?

      • Mallu
        March 6, 2021

        Good point, et miks paar päeva nõrkusetunnet on kohutav, aga samas ei karda ka terve järgneva aasta põhimõtteliselt koju naelutatuna veeta? 😀

    • Aelita
      March 6, 2021

      Minu arvates on Malluka võrdlus täitsa adekvaatne, kõik baseerub usaldusel. Antud juhul siis vaktsiinivastaste põhilised argumendid on seatud nii, et vaktsiinide usaldusväärsus on kahtluse alla seatud, kas siis tõhususe või ohutuse suhtes. Sinu näidet parafraseerides siis fööni ostan, sest küllap see ikka käitub otstarbepõhiselt ning kuivatab märja pea ära, mitte ei muuda kiilakaks või ei tapa täitsa ära, aga vat telekat ei osta, mine tea, mida see pildi näitamise asemel teha võib!

  • Kristina
    March 5, 2021

    Kui kaalud, kas teha või mitte, siis algatuseks soovitan hoopis minna teha antikehade test. Võimalik, et oled juba selle koroova läbi põdenud, mis siis enam seda mürki endale sisse süstida.

    • Mallu
      March 5, 2021

      See muidugi ka hea idee 😀

      • M
        March 6, 2021

        Antikehad ei ole eluaegsed, vaid on inimesel pool aastat kuni aasta. Peale poolt aastat on sul jälle sama suur risk koroonasse nakatuda kui enne.

        • Mallu
          March 6, 2021

          Jaa no neid tüvesid tekib juurde ja moondub ju pidevalt. Praegu ongi oluline see suurem hullus maha vaigistada, mitte eluaegseid garantiisid jagada ma olen aru saanud.

    • Zumm
      March 5, 2021

      Antikehade puhul pole ka teada, kui kaua need kestavad.
      Tuttav põdes koroonat sügisel. Töö iseloomu tõttu testitakse neid tihti nii koroona kui ka antikehade vastu. Tulemus hiljuti see, et enam immuunsust pole.

      Samamoodi põdes üks tuttav koroonat. Oli paar nädalat rivist väljas, aga siiski suhtelist kergelt läks. Antikehade norm oli nii madal, et ka peale põdemist immuunsust ei saanud. Seega see ikka väga individuaalne, et kauaks ja kas antikehad tekivad.

      • Mallu
        March 6, 2021

        Mul ka üks sõbranna põdes aasta alguses läbi ja plaanib antikehade hulka mõõtma minna lähiajal. Väga põnev, et palju tal neid huvitav tekkis või kas üldse.

    • La
      March 24, 2021

      Mida kergemalt läbi põdesid, seda vähem antikehasi tekib. Üldiselt on nii.
      Soovitan lugeda, Tartu Ülikooli molekulaarimmunoloog Pärt Petersoni kirjutab Koroona vaktsiini kohta siin:
      https://novaator.err.ee/1608081031/molekulaarimmunoloog-koroonavaktsiin-hakkab-korralikult-toole-28-paevaga

  • Geily
    March 5, 2021

    Olin kevadel nö esimese laine ajal koroona positiivne- 3 nädalat olin täiesti isoleeritud, lihtsalt polnud jõudu ega energiat midagi teha. Siiani tegelen tüsistustega aga ennast vaktsineerima ma siiski ei kiirusta. Olen saanud lapsena kõik vajalikud vaktsiinid. Enamasti pisikese hilinemisega, sest vaktsiinid on mul alati palavikku, nohu ja köha tekitanud. Ja kuna mul on hetkel veel tüsistused, siis minu vaktsineerimist praegusel juhul ka ei kaaluta. Aga hoian teadlikult eemale oma vanaemast. Suhtlen temaga läbi akna ja lehvitan kui maal käin. Kuna elan Harjumaal, kasutan ühistransporti ja käin ka tihti poodides (töö on selline), siis teadlikult väldin vanaemaga siseruumides viibimist.. mul on nii kahju ja nii valus vaadata, et meie seas on inimesi, kes näevad ainult ennast ?.
    Kannan maski, pesen ja desotan käsi. Palun ka klientidel maski kanda. Kui ei taheta, siis vaidlusesse ei lasku.. õnneks on 1 inimene 30st, kes meie ettevõtet külastades maski kandmise kohustust eirab ja samas veel nädal tagasi oli see pilt trööstitum. Seega on mul hea meel, et järjest rohkem inimesi kannavad maski, hoiavad distantsi jne?. Aitäh neile inimestele, kes suudavad veel selles tohuvapohus säilitada inimlikkuse ?!

  • Laura
    March 5, 2021

    Eelmine aasta oli kindel ei, et ma ei lase. Tänaseks olen teisel arvamusel, lisaks töötan lasteaiaõpetajana , ning täna sain oma esimese sutsaka 🙂

  • Kristina
    March 5, 2021

    Ma pikalt olin kindel, et ei tee… Nüüd peale seda, kui mu vanaema reaalselt sai pahaseks, et ma ei taha teha siis olen hakanud ümber mõtlema. Kindlasti pole esimeste seas aga ilmselt pole ka viimane kes pole saanud. Oma lolle tahtmisi ei hakka teistele peale suruma – hetkel tundub, et ei saa enam ainult endale mõelda. Lapsele ilmselt ei teeks.

  • Vaktsineeritud
    March 5, 2021

    Vaktsiin tehtud ja soovitan kõigil teha. Samas ei ärrita mind karvavõrdki need, kes ei lase end ja oma lapsi vaktsineerida. Inimesed on erinevad ja igaüks teeb oma valikud ise. Teadmiste puudujääk ja sellest tulenevad valikud mõjutavad ainult inimesi endid ja halvemal juhul ka nende lapsi. Ega kõiki nagunii päästa ei suudeta, abi ju pakutakse, kui aga sellest loobutakse, olgu nii.

  • M
    March 5, 2021

    Minul on esimene covid süst tehtud ja ootan teist. Alguses olin ise ka pigem skeptiline ja olin suhteliselt kindel et mina seda teha ei lase. A’la peas käis mõte, et mind ei võta ussi ega püssirohi. Kui oma vanaisaga rääkisin siis talle ikka ütlesin et uuringute järgi vanuritel erilisi kõrvaltoimeid ei teki, loomulikult tehku see süst ära. Eelmine kuu sain ise pakkumise ja jäin mõtlema, kui isekas see on, et ütlen vanavanematele et tehke ära aga ise keeldun, kuna see nii uus asi ja pole piisavalt uuritud. Ütlesin jah. Kõrvaltoimed ei olnud just meeldivad aga vähemalt on panus enda poolt antud et vb kunagi saab see asi läbi.
    Mõelgem ikka nii nagu mulgid “ kui tasuta saab tuleb ikka vastu võtta” ?

  • Marge
    March 5, 2021

    Tere, ma pole vaktsineeritud ega kuulu ka sihtrühma. Mõtted nii vaktsineerimise kui ka koroona kohta on vahepeal nii segased kuidagi, et oh jah?‍♂️ Üldiselt üritan leida sellise kuldse kesktee, et ei laskuks ühessegi äärmusesse. Tööl ja poes kannan maski, desotan käsi, aga vaktsiini jätaks esialgu puutumata. Ma ei ole vaktsiinivastane, aga kuna see tundub minu jaoks liiga uus ja kõrvaltoimed veidi liiga hirmutavad, siis jah, ootan sellega. Normaalset elu kohta mõtlen tihti, et jääks talveunne ja ärkaks siis ülesse, kui elu taas endine on? Unistada ju võib?

    • Mallu
      March 5, 2021

      see oleks vist üks pikkkkk uni 😀

  • Liis
    March 5, 2021

    Plaan on kindlasti teha. Kuna ma töötan kohtusüsteemis, siis peale päästetöötajad, politseid jne peaksime meie järgmisena süstid saama, siis mina panin ennast eile igatahes süsti järjekorda ?

  • Kaimo
    March 5, 2021

    Olen vaktsineeritud. Keskmine ärevus oli sees tol hetkel. Nagu läheks tähtsamale vastuvõtule ning ei tea mis minuga peale seda vastuvõttu juhtub. IKKA VEEL olen elus 😀 Saba pole kasvanud, sarvi ka ei tunneta kui sõrmedega läbi juuste lasen.
    Nii paljud räägivad kellegi teise jutte “olen kuulnud, on kõrvu jäänud”… üks ütleb, kaks kirjutavad avalikult tema arvamusest, 6 loevad ja räägivad tuttavatele ning 30 kommenteerivad. Kõik sai alguse sellest ühest inimesest aga juba pea 40 inimesel on kindel arvamus. Kas ka teaduslikult põhjendatud – ei.

    • Mallu
      March 5, 2021

      millal teha lasid? 😀

      • Kaimo
        March 5, 2021

        26. veebruar 🙂 Kõrvalmõjud kestsid vaid 8h.

        • Mallu
          March 6, 2021

          Siis läks küll väga hästi 🙂

    • Leila
      March 5, 2021

      Sama siin, ei sarvi, kuuendat sõrme ega kolmandat silma ?
      Ma sain oma teise sutsaka veebruari alguses, olin valmis, et tekib/tekivad kõrvalnähud, aga peale kergelt häiriva süstekoha polnud midagi. Hea tunne on, sai panustatud nii rahvatervise solidaarsusesse kui ka teadusesse ning veidi kindlam on ka haiglas praktikal ja tööl olles.

      • Mallu
        March 6, 2021

        Kas oled lasknud ka mõõta, palju antikehasid tekkis?

  • T
    March 5, 2021

    Töö poolt just pakuti, kvalifikatseerun eesliinitöötajaks. Mōnes mõttes tahaks teha, sest ausal töeldes ei näe ma lähiaastatel muud vōimalust reisimiseks – ma arvan et vaktsineerimispassist saab uus normaalsus. Aga samas nii kardan neid jutte kõrvalnähtudest, et ala viljakust võib mõjutada jms. Ma olen eluaeg suurest perest unistanud ja nüüd kui abikaasaga päriselt paari aasta plaani võtsime, et sellega pihta hakata, siis niii kardan et äkki mōjutabki ja ma ei saagi ise lapsi!? Tõenäosus väike selleks muidugi, jah, aga samas nii olulise asja puhul on juba see väike protsent see, mis mind mõtlema paneb. Seega hetkel keeldusin.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Su hirm tundub mulle igati arusaadav. Ega ei oska öelda, mismoodi sellest teemast ise mõtleksin, kui mul juba lapsed olemas poleks. Ma loodan, et mis iganes lõpuks otsustad, siis saad tulevikus emarolli ka ikka nautida 🙂

  • Krista
    March 5, 2021

    Vaktsineerin end peale seda kui kõik riskirühmad on selle kätte saanud. Mu tööl puutun paljude inimestega kokku k.a eakad, nii et põhiliselt teiste kaitseks teen. Ise otseselt ei karda haigust saada, sest noor ja terve olen, aga ei tahaks endast nõrgematele edasi anda.

    • Mallu
      March 6, 2021

      See kõlab ülimõistlikult 🙂

  • Katrin
    March 5, 2021

    Töö kaudu pakutakse võimalust vaktsineerida. Mõtlen hetkel… Aega vastust anda veidi on. Samas mõtlesin, et elavas järjekorras saab teha väikse raha eest antikehade testi… Sisetunne ütleb, et ma olen selle asümptomaatiliselt juba läbi põdenud. Ka vaktsiin pidi vist mõjuma max pool aastat (võin eksida), sama immuunsus ka siis kui antikehad positiivse vastuse annaks.
    Üldiselt vaktsiinivastane pole, endal ja lastel kõik ettenähtud vaktsiinid tehtud, lisaks üks aasta gripivaktsiin ja korralikult puugivaktsiinid tervel perel.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Antikehade testi tegemine pole üldse halb mõte. Oled sa uurinud ka, kus seda kõige kiiremini teha saab? Võib-olla peaks isegi tegema…

      • Siiri
        March 6, 2021

        Antikehade test on kiire, vastus ca 4-5h pärast (Synlab jällegi) tavaline vereproov. Hinnaks ca 20€ (koos verevõtuga). Aga peab arvestama, et kui isegi see antikehade test näitab, et sul need on, siis peale ise enda rahustamise (kui see on eesmärgiks) see midagi ei anna. Ehk siis, kui tuleb nt vajadus teha mingi paber nt reisi jaoks, kus nõutakse kas vaktsiini või antikehade olemasolu. Või hoopis tõestada Terviseametile, et sa ei pea eneseisolatsioon jääma kui lähikontaktne, siis pelgalt antikehade olemasolu ei ole neile tähtis. Peab kindlasti olema ka vana positiivne test haigusloos, see on tõestus, et koroona läbi põetud.

        • Mallu
          March 6, 2021

          Aa ei seda muidugi, et kui reisile minek vms, siis sellest nagunii ei piisa. Lihtsalt huvitav oleks teada vb, kuna see asi nii kaua meie ümber olnud, äkki olen enese teadmata läbi põdenud näiteks. Lihtsalt huvitav.

      • mina
        March 8, 2021

        Tegin Confidos, hind 10€ ja vastus 15 minutiga käes.
        Aitäh olulise postituse eest! Ise kindlasti vaktsineerin, kui võimalus antakse.

  • Birgit
    March 5, 2021

    Minul on ka esimene vaktsiinisüst käes ja ootan teist. Kahe käega vaktsineerimise poolt, et tavaelu juurde tagasi pöörduda saaks – reisida, restoranis käia jne. Käia kui ise tahan, mitte oodata ja vaadata pilte. Ja kui see, et mina olen vaktsineeritud, aitab neid, kes ei saa seda teha, siis miks ma ei peaks end vaktsineerima…

    • Mallu
      March 6, 2021

      Kuidas vaktsineerimise järel enesetunne oli? Aga muidu mul sama mõte, et tahaks veits vabamalt elada jälle 🙂

  • Evelin
    March 5, 2021

    Kuna töötan hoolekandeasutuses, siis pakuti võimalust ja olin kohe nõus. Nüüd olen mõlemad süstid kätte saanud. Kordagi polnud sellist mõtetki, et ei tee.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Kas oli mingeid kõrvalnähte ka pärast süsti saamist?

  • R
    March 5, 2021

    Kõigepealt – ma tahtsin Sulle öelda AITÄH suurte tähtedega, sest see postitus on kõik see, mis ma tahaksin ise inimestele öelda. Veidi kutsuda maa peale näiteks kaubanduskeskustes hooplejaid. Nii kurb on sellist asja vaadata. Inimestest hakkab hale. Mina vaktsineeritud ei ole, sest samamoodi ei kuulu ma kuidagi sihtrühma, aga kui selleks võimalus tekib, siis ma kindlasti kaalun seda. Olen ka alguses ikkagi uute asjade vastu kriitiline ja lihtsalt on pabin sees. Vaktsineerimise vastane ma kuidagi ei ole, aga ilmselt olen selline tüüpiline inimene, kes vaatab kuidas enne teistel läheb selle vaktsiiniga ja siis teen oma otsuse.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Mõned inimesed panevad päris hullu jah. Aga mis muud kui ehk jõuab vaktsineerimise järjekord ka sinuni ja oled selleks ajaks mingile otsusele jõudnud.

  • Jo
    March 5, 2021

    Õpetajana sain oma esimese vaktsiini eelmisel nädalal kätte ja aprillis saan teise. Teadsin juba varem, et kui järg minuni jõuab, siis kindlasti teen ära, kuna tõesti on see ainuke viis, kuidas olukord paremaks muutub. Nii ei pea ma ka kokkupuute korral isolatsioonis istuma ja reisimine kergem. Kannan maski, deson ja hoian rahvahulkadest endiselt eemal. Mu vanaema on õnneks mõlemad süstid kätte saanud. Kui näen maskita inimest poes, siis tekib küsimus küll, et millises riigis ta elab? Need numbrid ikka kohutavad.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Tundud mõistlik inimene 🙂

  • Kertu
    March 5, 2021

    Kui võimalus tekib, siis kindlasti lähen vaktsineerima. Ma absoluutselt ei usu kõiksugu vandenõuteooriaid ja mind jahmatab, kui palju Eestis on inimesi, kes usuvad pigem mingite kivikeste salajõudu kui teadusesse.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Ma ei paneks ka kive ja teadlasi kõrvuti vist jah 😀

  • Kadri
    March 5, 2021

    Olen vaktsineeritud ja väga rahul

    • Mallu
      March 6, 2021

      Kas kogesid mingeid kõrvalmõjusid ka?

  • Kat
    March 5, 2021

    Olen vaktsineeritud, teise süsti sain kuu aega tagasi. Olid kerged kõrvalnähud, kuid ei mingeid saba ega sarvi. Eks kõhklesin ikka natuke ka, et kas teha või mitte. Otsisin ise infot ja vastuseid enda küsimustele ja kõhklustele. Otsustasin usaldada teadust ja meditsiini ja soovitan seda ka teistele. Kuigi eks lõpuks otsustab igaüks ise. Isiklikult kardan koroonat rohkem kui vaktsiini. Vaktsineeritud olemine on andnud teatava kergendustunde. Kuigi ega jah ei anna see vaktsiin 100% kaitset, endiselt kannan maski, jälgin kätehügieeni ja kaubanduskeskustes hängimas ei käi. Meie pere on selle haiguse tõttu kaotanud kaks kallist inimest. Ei soovi seda mitte kellelegi, seetõttu on igapäevane covid statistika praegu eriti masendav. Töötan meditsiiniasutuses ja näen võibolla keskmisest inimesest natuke lähemalt, kui raske see olukord päriselt on. Tahaks, et see kõik juba läbi saaks ja normaalne elu taastuks!

    • Mallu
      March 6, 2021

      Okei sinu lähiringi on see haigus ikka väga rängalt tabanud 🙁 Ilmselt paljud ei hoomagi just sellepärast, et “pole näinud, järelikult pole olemas” või et endal pole keegi tuttav elu kaotanud ja siis ei usugi, et see päriselt nii võib lõppeda.

  • Maria
    March 5, 2021

    Kas keegi on teadlik, on juba välja uuritud see ka, kuidas vaktsiin näiteks viljakusele ja lootele mõjub? Millalgi liikus jutt, et ei ole veel teada, kas ja kuidas see neid asju mõjutada võib. Sellele küsimusele kindla vastuse kusagilt saaks, siis vaktsineeriks ilmselt küll.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Ei oska kommenteerida, aga samas kõrvaltoimetes ei olevat viljatust kirjas. Aga ma pead ei anna, pole absull kursis nii täpselt.

    • R
      March 8, 2021

      Rasedaid üldiselt ravimuuringutesse ei kaasata, sest keegi ei taha nende peal uusi asju katsetada. Küll aga on inaktiveeritud (ehk surmatud) vaktsiinid rasedatel lubatud (nt puugivaktsiin, gripivaktsiin) ja tegelikult antud luba ka covid vaktsiini suhtes, kuna 1. see pole ka elusvaktsiin ning 2. suurtesse ravimuuringutesse kaasatud naistest arvestatav osa on rasestunud 1. doosi saamise järgselt ja kahjulikke mõjusid lootele kirjeldatud ei ole. Küll aga nagu ikka raseduse ajal kaalutakse alati kasu-kahju ja mõistlik otsustada koos oma ämmaka/günekoloogiga. Nt meditsiinitöötaja/õpetaja, kes on rase, pigem võiks teha, sest on väga suur risk haigestuda ja haigus ise võib mõjuda tunduvalt kahjulikumalt.

  • K
    March 5, 2021

    Kindlalt teen, kui minu aeg kätte jõuab. Et see jama võimalikult kiiret lõppeks. Me kõik saame sellesse panustada.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Jeee!

  • H
    March 6, 2021

    Ma ei ole ei maski- ega vaktsiinivastane, aga hetkel seda endale ei teeks, kui võimalust pakutaks. Hetkel poleks ka mõtet, sest olen läbi põdenud selle haiguse.
    Muidugi on koroonast villand, hetkel isegi vihkan seda haigust kogu südamest, sest minu kallis papa suri selle tõttu just eile.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Kaastunne sinu papa pärast 🙁
      Aga kas oled läbipõdemise järel ka antikehade hulka lasknud mõõta? Et kas ja kui palju sul neid tekkis?

  • Jaanika
    March 6, 2021

    Kas Maril on veel puue peal? Sest puudega laste vanematele või hooldajatele pakutakse nüüd järgmisena vaktsineerimise võimalust. Vähemalt meie valla sotstöötaja saatis edasi kirja, mis tuli omakorda Sotsiaalministeeriumist, kus kogutakse siis infot puudega laste vanemate soovist vaktsineerida.

    Me oleme mehega eriarvamusel selle vaktsiini osas. Mees pooldab, aga mina ootaks veel veidi selle otsusega. Nii paningi mehe vaktsineerimise järjekorda ja ise ootan, millal uuesti pakutakse ja siis jälle kaalun, kas soovin või ei…

  • Birgit
    March 6, 2021

    Tehtud. Olin ka algusel kōhkleval seisukohal. Kōrvanähud olid väga kerged nt ōrn peavalu, lihasvalu ja väike palavik teisel päeval. Täna juba hea olla. Aga iga vaktsiiniga on kõrvalmōjud ja ega me ise ei teagi kui palju on siin maailmas kahjulike mōjusid meie kehale.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Tõsi ta on, et ilmselt me ise oma igapäevaste valikutega kahjustame palju rohkem oma tervist kui see väga suure hoolega paljude teadlaste poolt välja töötatud vaktsiin teeb.

  • KA
    March 6, 2021

    Kõikidele “see on nii uus asi, pole testitud”, siis ka gripivaktsiin töötatakse igal sügisel uuesti välja, sest gripi tüvi muutub igal aastal. Seega ei ole koroonavaktsiin midagi teistest vähem testitud ega kiiremini tehtud. Pealegi on koroonapositiivseid nii palju, et haigust on tohutult palju lihtsam uurida. Lisaks sellele ei anna riik kohe kindlasti avalikkusele “tarbida” mingit ravimit, mis võib ohtlik olla. Riik ei teeni sellest isegi mitte rahaliselt kuidagi, hoopis vastupidi. (Kui kellelgi on argumenteeritud ja põhjendatud teooriaid, miks riik seda siiski tegema peaks, siis kuulan huviga.) Isegi, kui ise ei vaktsineeri gripi vastu igal sügisel, siis see ei muuda fakti, et koroonavaktsiin ei ole teistest ohtlikum. Kahjuks ei suuda vaktsiinivastased argumenteeritult põhjendada, miks just see vaktsiin teistest hullem on. Muidugi kedagi sundida ei saa, aga juba austusest tervishoiutöötajate vastu, kes töötavad väga suure ülekoormusega, võiks panustada haiguse kaotamisele. Tean isiklikust kogemusest, et praegu on haiglapersonal tohutult väsinud ning inimesed ei hooli sellest enam nii nagu eelmisel aastal. Kui mulle pakutakse üks hetk vaktsiini, siis võtan kohe vastu, sest minu meelest see on praeguses olukorras õige otsus. Ma siiamaani pole kusagil maskivastaste jms vastu vaidlema hakanud ega oma arvamust avaldanud, sest pean seda seinaga rääkimiseks, aga siin tunduvad arukad inimesed, kes olgu siis ühel või teisel arvamusel, oskavad natukene oma arvamust põhjendada ka 🙂

    • Mallu
      March 6, 2021

      Ma arvan ka, et sellesse asjasse ei suhtuta kaugeltki nii kergekäeliselt kui mõnele inimesele omas peas loodud järelduste põhjal tundub. Muidugi on sellel vaktsiinil suur ajasurve, aga eesmärk on ikkagi üks probleem lahendada, mitte uisapäisa mingi vaktsiin kokku klopsides kellelegi suuri tervisekahjustusi ehk meditsiinisüsteemile täiesti uus probleem tekitada. Tunduks justkui loogiline, aga mida mina ka tean 😀

  • L
    March 6, 2021

    Mina olin alguses skeptiline selle vaktsiini suhtes. Olen meditsiinitöötaja ja vaktsiini pidin saama esimeste seas. Kuni detsembri lõpus ise perega covidisse jäime. Oleme mehega alla 30 ja haigus ei olnud tore. Lisaks on siiani jääknähud. Mina sain tüsistusena sinusiidi ja ninahingamine pole siiani täitsa vaba. Mees kaebab, et vahepeal tööjuures jääb õhku väheks ning peab hetkeks pausi tegema. Lisaks pole maitsemeel 100% taastunud.
    Enne kui vaktsiin Eestisse jõudis, on juba vaktsineeritud miljoneid teiste riikide elanikke.
    Veebruaris tegin mõlemad doosid ära. Kartsin tõsiseid kõrvaltoimeid sest olin ju värskelt ise haige olnud ning organism antud viirusega “tuttav’. Peale käe valulikkuse ja väsimuse ei olnud aga miskit. Ja see ei olnud võrreldav selle väsimuse ja jõuetusega mida covid-19 ise põhjustas. Siis oli raske üldse voodist püsti saada.
    See, et oled viiruse juba läbi põdenud ei ole põhjus mitte vaktsineerimiseks. Läbipõdemine annab küll mõningad antikehad (kõigil erinev arv), aga lisaks vaktsiini saades tekib neid antikehi palju rohkem. Mida rohkem seda suurem kaitse.

    • Mallu
      March 6, 2021

      Kas oskad ka mingi võrdluse välja tuua, et palju tekib antikehi haiguse läbipõdemise ja palju vaktsiini järel? Mingi suurusjärk.

      • Siiri
        March 6, 2021

        See on väga erinev ja sõltub eelkõige inimene organismist. Minu õe 6a tütar põdes koroona kergelt läbi ja tema antikehade tase oli 3580 (Synlab), õel endal alla 1700, ka suht kerge haiguse kulg. Peale vaktsiini on see arv tavaliselt palju suurem, samuti tuhandetes ja mõnel isegi üle 15 000. Mõnel asümptomaatilisel haiguse läbipõdenul on näitaja alla 150.

      • R
        March 8, 2021

        Üldiselt on läbipõdemise järgselt antikehasid paarisajast-paarituhandeni, mõnel veidi rohkem (kellel raskem kulg, rohkem sümptomeid, sellel üldiselt rohkem antikehi). Vaktsineerimise järgselt üldiselt antikehi üle mitme tuhande-40000 (Synlab üle selle ei näita lihtsalt). Kellel rohkem kõrvaltoimeid vaktsineerimise järgselt, sellel üldiselt rohkem antikehi. Meil kollektiivist minul oli ainult käevalu mõlema doosi järgselt, antikehi üle 12 000, töökaaslasel oli palavik, üldine halb enesetunne jms ja oligi üle 40 000 ja osadel, kellel siis ka peavalu või väike palavik vms oli üle 20000.

  • Mimi
    March 6, 2021

    Aitäh, et kirjutasid sellest teemast. Ootan vaktsiini, sest ma ei taha raskelt koroonat põdeda ja nagu juba teame, on haiglates koroonakohad otsa saamas ning pidurdub ka plaaniline töö. See tähendab, et edasi lükkuvad elupäästvad ravid ja opid. Tahan, et pandeemia lõpeks ja vaktsiin on hetkel ainus, mis meid päästab.

    • Mallu
      March 7, 2021

      No plaaniline töö on vist eelmisest kevadest saadik siuke semikas olnud, aga nüüd muidugi veel hullem jah. Aga olen nõus, et aitab kah sellest jamast.

  • M
    March 7, 2021

    Mina ja mees mõlemad arstid ja mõlemad vaktsineeritud. Vaktsineerisime, sest see on ainus viis sellele pullile lõpp teha, end ja oma lähedasi ning ühiskonda kaitsta.
    Lisaks on meie lapsed pidanud juba aasta aega elama erakordselt keerulist elu, kus üks või teine vanem on läbipõlemise äärel,
    tööd on meeletult palju ja töö on nii füüsiliselt kui vaimselt kurnav ja samaaegselt oleme pidanud kogu selle aja (v.a. suvi ja varasügis) oma sugulaste ja lähedastega näost näkku suhtlemist ning koosolemist vältima, sest kokkupuude haigetega on meil sisuliselt kogu aeg. Me tunneme suurt vastutust aidata raskelt haigeid (selleks peame ise püsima terved) ning sama suur vastutus lasub meil ka, et haigust oma lähedastele ei vii. Vaktsineerimine aitab meil hoida töös meditsiinisüsteemi ning loodetavasti aitab meid ka uue normaalsuse saavutamisel. Vana normaalsust niikuinii tagasi ei saa, püüaks siis kõik koos edasi uue poole minna.

    Kõrvaltoimetest esines süstekoha valulikkust ning peavalu, ei miskit hullu selle nimel, et suure tõenäosusega hoida ära viirushaiguse raske põdemine.

    • Mallu
      March 7, 2021

      Sa lähened sellele asjale nii ratsionaalselt, et see mõjub julgustavalt lausa. Tore, et kõrvalnähud ka kerged olid!

  • A
    March 7, 2021

    Olen 1x vaktsineeritud, ootan teist doosi. Sain paariks päevaks kõik kõrvalmõjud, mida AZ infolehel lubati. Vaatamata sellele, et ei olegi (õnneks!) vist midagi nii vastikut elus varem kogenud, loodan ikka, et inimesed suudavad oma ninaotsast natuke kaugemale vaadata.
    Isiklikust seisukohast muidugi võiksin kraaksuda, et milleks mulle seda vaktsiini vaja. Olen noor ja terve inimene, elaksin selle koroona jampsi ilmselt niisamagi üle. Aga ma olen huvitatud, et see viirus päriselt ära kaoks, et rohkem inimesi sellesse ei sureks, et krooniliselt haiged ei peaks kodudes isolatsioonis värisema, et plaaniline arstiabi oleks taas kättesaadav, et mina saaksin jälle sõpradega põnevaid seiklusi ette võtta… Kas peab jätkama?

    • Mallu
      March 8, 2021

      Ei minu poolest pole jätkata vaja, olen jumala nõus nende argumentidega 😀 Jama värk, et sul neid kõrvalmõjusid nii palju oli, aga ehk saad siis tugeva kaitse ka.

    • mercca
      March 8, 2021

      Riskid sellised, et ühel pool oli vaktsiin, mida pole ametlikult rasedatel uuritud, teisel pool koroona ise:) Leidsin, et mul on kõrge risk ameti tõttu nakatuda.

  • Mercca
    March 8, 2021

    Töötan meditsiinis ning olen vaktsineeritud, isegi vaatamata rasedusele. Nüüdseks on see rasedate mitte-vaktsineerimise soovitus maha võetud juba vist, kuid tollal kaalusin riske ning otsustasin nii. Mingeid erilisi kõrvalmõjusid polnud, käsi oli vaid paar päeva valus.

    • Mallu
      March 8, 2021

      Väga tore, et sul ka kergesti läks 🙂 Mis need võimalikud riskid olid muidu?

  • Mellu
    March 8, 2021

    Tere!
    Hetkel ei teeks kindlasti, olen rase ja minu prioriteet on minu kõhus kasvas laps. Minu isiklik arvamus on:

    Mida COVID-19 Vaccine AstraZeneca sisaldab
    Üks annus (0,5 ml) sisaldab:
    SARS-CoV-2 ogavalku kodeeriv šimpansi adenoviirus (ChAdOx1-S)*, mitte vähem kui 2,5 × 108
    infektsioosset ühikut (Inf.U).
    *Toodetud rekombinantse DNA tehnoloogia abil HEK 293 rakkudes (inimese geneetiliselt muundatud
    embrüonaalsed neerurakud.
    Ravimpreparaat sisaldab geneetiliselt muundatud organisme (GMOsid).
    Teised koostisosad on histidiin, histidiinvesinikkloriidmonohüdraat, magneesiumkloriidheksahüdraat,
    polüsorbaat 80 (E 433), sahharoos, dinaatriumedetaat (dihüdraat), süstevesi (vt lõik 2 „COVID-19
    Vaccine AstraZeneca sisaldab naatriumi ja alkoholi“).

    Väide, et need ained ei jõua mingil moel looteni on kaheldav. Samamoodi ei ole soovitav teha antud vaktsiin alla 18. a isikutele (sest seda sihtgruppi pole piisavalt uuritud) nagu ka beebide puhul. Isegi kui beebi sünnib täiesti tervena ja näitajad on korras, ei tea me selle pikaajalist mõju! Nt raseda naise suitsetamine: tal võib sündida pealtnäha terve laps, aga lapsel (eriti vastuvõtlikud on poisslapsed ) võivad tekkida tulevikus probleemid viljatusega ning on leitud ka seoseid ema suitsetamise ja lapse mälu/õpiprobleemide vahel.

    Teiseks paneb mind veel kahtlema, et isegi kui vaktsiini mõjusus on suudetud päris hästi ära tõestada- siis kahjuks seda kui kauaks see vaktsiin kaitse annab ….on nagu lahtine ja ka hetkel see, kas ta kaitseb sama hästi ka kõigi uute tüvede eest? Neid uusi tüvesid on tänaseks juba leitud sadades, mõned kuulsamad/kurjemad on meilgi siin kenasti platsis. Küll oleks super, kui suudetakse toota vaktsiin kõigi laialt levinud tüvede vastu, mille mõju on pikaajaline või isegi eluaegne.

    Loomulikult võib ka covid ise mõjuda minu kõhus kasvavale lapsele ja ka selle pikaajalised mõjud ei ole teada- seepärast istungi enamasti kodus ja olen ekstra korralik . Ehk õnnestub mul seda viirust vältida.

    Samas on mul tohutult kahju kõigist haigetest ja ka nendest kes ei saa õigel ajal oma ravi. Jaaa ka ületöötanud med. personalist. Sellepärast ei ütle ma vaktsiinile ei, vaid lükkan selle edasi niikauaks, kuni beebi on sündinud ja olen imetamise lõpetanud.

  • A
    March 8, 2021

    Gripp = iga jumala aasta tuleb vaktsineerida ja pole see kuhugi kadunud siit maamuna pealt, sama selle pagana koroonaga.
    Kui keegi mulle nüüd ütleb, et täna teed süsti ja homme oled taas vaba inimene, käi kus tahad, tee mis tahad ilma mingi maskita, siis jaa jumala eest. Aga tee süsti ja käi edasi maskiga ja haigestuda võin ka samuti nagu praegu siis… Ma ei näe nagu mõtet sellisel süstil.

    Haigusest endast: 1. detsembril tundsin, et kurk on veits kibe, paar päeva oli palavik 37.5-6, nina oli vesine päeval nii palju, et nuuskasin kaks-kolm korda päeva jooksul, igaks juhuks tegin testi, 05.12, positiivne. 57 ruutmeetri peal elame 6 inimest, ainult rinnabeebi oli koos minuga haige nädalakese. Tema palavik käis 38.5 peal ära ja oli ka nohu natuke. Kõige ebameeldivam kogu selle jama juures oli see kodus tiksumine ja nädal paar peale seda oli null lõhnatundmist. Ülejäänud 3 last ja elukaaslane olid täiesti terved.
    Ja fun fact – ma olen kuramuse selle jandi algusest saati käinud kogu aeg maskiga. Üle nädala korra käin poes toidukraami järel ja rohkem inimestega kokku ei puutu. Deson kodu, käsi, autot, koridoriust, poekraami… Peaks nagu olema eeskujulik, aga ometigi olen veel tänasel päevalgi positiivne ?‍♀️ Test tehtud nüüd operatsiooni pärast. Ja ma tõesti ei arva, et keegi mulle iga vatipulgaga ja süstiga kiipe sisse paneb, aga ma ei näe ka vajadust teha vaktsiin, mis mind millegi eest tegelt nagu ei kaitsegi.

    Võid vabalt mitte läbi lasta seda kommentaari, ma ei tahagi draamat ega sõimulaviini, tahtsin kuskil välja öelda lihtsalt selle, mis peas keerleb ❤️ Palju tervist kõigile!

    • Mallu
      March 8, 2021

      Eks sellega ongi praegu nii, et kust tahes võib saada, sest ega seda ei levita ainult need, kes silmaauku aevastavad sulle. Aga sa muidugi tead seda. Ja eks selle vaktsiiniga ongi nii, et võib-olla kõigil ei ole see põdemine nii raske, et oleks motivatsiooni vaktsineerida. Aga neil, kellel on hull, on ikka VÄGA hull. Kahjuks seda enne ei tea, kui käes on, nii et minu jaoks täitsa loogiline, miks väga paljud inimesed ei taha sellist riski võtta, et nakatudes ehk koguni nädalaid surmatundega siruli on. Mul endal kaks sõbrannat seda väga erinevalt põdenud ja see, kellel hullemini läks, ootab praegu pikisilmi vaktsiini. See räägib üsna enda eest.

      Aga head tervist sullegi! 🙂

      • Vaike
        March 9, 2021

        Mul läks ka väga kergelt, aga ikka ootan vaktsiini, sest maailm ei ole mina. Need 640 inimest haiglas ei ole mina, aga nad on olemas ja täpselt sama olulised kui mina.

    • Morgie
      March 23, 2021

      Haigestumise tõenäosus siiski väheneb kõva 95%
      Igasuguste nakkushaiguste puhul on üldse statistika kõva tegija – kui paljude patogeenidega sa kokku puutud, milline on kriitiline arv viiruseosakesi, jne. 95% kaitset on tegelikult parem tulemus kui gripivaktsiinil.

  • Krete
    March 9, 2021

    Jah, teeksin ja väga ootan seda võimalust, sest olen riskirühmas. Pean tunnistama, et olen samuti kõrvaltoimete osas ärev, nagu paljud, kuid tehes hetkel enda jaoks kasu-riski arvutuse ja arvestades oma kogemusi meditsiinivaldkonnas (olen meditsiini õppinud), on vaktsiin vajalik.
    Viimane aasta on minu jaoks väga raske olnud. Nii kurvaks ja vihaseks teevad need maskivastased, koroonaeitajad ja inimesed, kes ei pinguta haiguse ohjamise nimel. Olen 25-aastane ja põhimõtteliselt aasta otsa kodus istunud. Jah, mimusugused on ka olemas. Kroonilise haiguse tõttu on nakatumine mulle väga ohtlik ja iga reis/pidu/külaskäik suur risk. Oma arsti olen aasta aega vaid ekraanilt näinud. Kõigile, kes ütlevad, et see on vaid gripp, siis gripi vastu on minusugused vaktsineeritud. Kui sa ei “usu maskidesse” vms, siis palun pane minusuguste pärast mask ette. Ka mina pean toidupoes ja apteegis vahest käima. Ma tahan ka oma laste kasvamist näha, ülikooli lõpetada ja ühiskonda oma tööga panustada.

  • Tyy
    March 9, 2021

    Me lihtrahvas, keegi ei tea kus on tõde vaktsiini tõhususe ja üldse maski kandmise mõttekuse kohta. Aga kindel on see, et vaktsineerimine ei mõju igale meist nii nagu loodetakse. Paraku on nii, et osale inimestele on selline asi igaveseks tervise rikkumine. Seda halba osakaalu püütakse ilmselgelt maha salata ja takistatakse uuringuid. Nii on peale erinevate vaktsiinide tulekut järsult tõusnud näiteks Autism. Asi pole selles, et vaktsiin üdini halb oleks, aga teha võiks seda vaid neile kellele see halba ei tee ja selle osa uuringute takistamine on minu silmis kuritegu. Mallu, ka sinu Mari probleemid on tõenäoliselt beebina saadud vaktsiini tagajärg. Seda ei muidugi arst sulle avalikult ei ütle. Lõppeb see ju talle pehmelt öeldes lintšimisega. Ehk siis mina oma lapsele kindlasti ei luba teha vaktsiini, teda on juba varem sellega elulõpuni kahjustatud,, aga enda osas arvan et elan selle üle. Samas, kui sundust ei ole, siis seda ka ei tee, kuigi olen riskirühma kuuluv lausa mitmes aspektis.

    • Mallu
      March 9, 2021

      Minu Mari on elus saanud null vaktsiini, seega ei tasu siin sääraseid oletusi teha 🙂

      • Tyy
        March 11, 2021

        Tasub ikka, peale sinu on ehk teistelgi mõtte koht. Kõik beebid saavad sündides kolmik vaktsiini. Kahjuks keegi ei küsinud ka nõusolekut.

        • Mallu
          March 11, 2021

          Minu beebid pole saanud, sest ilma küsimata seda ei tehta 😀

        • Liis
          March 19, 2021

          Ei saa vastsündinud mingit kolmikvaktsiini. Saavad 1 vaktsiini ja K-vitamiini süsti (või tilgad). Mõned aastad tagasi said veel B-hepatiidi vaktsiini, aga see on uusimas kavas edasi lükatud.

          • Tyy
            June 28, 2021

            kes siin rägivad – nõuka-ajal said kõik lapsed juba sünnitusmajas difteeria-teetanus-läkaköha ja vist ka lastehalvatusvaktsiini, ilma et oleks emadelt küsitud või teada antud. korduvvaktsineerimised olid ka. ja tiisikuse vastu, seda sai veel mitu korda koolis ka, käsutati käsi paljaks ja siis reas oma süsti saama… hepatiidi vastu ei vaktsineeritud, ei minu ega mu laste ajal, mis jäi vene aja lõppu. ka mitte mumpsi, sarlakite ja leetrite vastu.

      • Morgie
        March 23, 2021

        Kas Mari pole kogu elu jooksul ainsatki vaktsiini saanud? Iseenesest huvitav teada.

        • Mallu
          March 24, 2021

          Puugivaktsiini on

  • Riinu
    March 9, 2021

    Ma ei ole teadlane, sestap ei hakka siin ka vehkima uurimistulemustega, mille teaduspõhisust ma hinnata ei suuda. Aga lihtne talupojamõistus on mulle sellegipoolest antud ja sellele saab otsuste tegemisel täitsa eduliselt toetuda.
    Absoluutselt nõus, et vaktsiin – ei koroona oma ega mitte ükski muu – ei saa anda meile 100% garantiisid. Kui palju maailmas üleüldse on sellist, mis 100% igas olukorras ja alati paika peab? Alati on ravimeid, toiduaineid, ühendeid mis 99,9% juhul justkui töötavad, aga millele 0,01% õnnetuid on lootusetult allergilised. Inimene ei ole nii lihtne loom, et kõik sobiks kõigile ja mitte keegi kurat ei tea, miks see nii on. Nii et riske võtame me iga jumala päev.
    Aga on olemas mingid tõenäosusteooriad, millega riske hinnata. Kui tõenäoline see on, et üks pähkel või maasikas meid ära tapab? Kas risk on piisav, et jätta söömata? Kui suur on tõenäosus, et lennukiga puhkusereisile sõites see lennuk taevast alla sajab? Kas sünnitada üldse tasub, kui iga kolmas Eesti laps sünnib haigena (TAI ametlik statistika)? Aga alkohol ja sigaretid – mõistlik risk?
    Minu tutvusringkonnas on inimene, kes on autoavariis ellu jäänud tänu sellele, et ta lahtise turvavöö tõttu aknast välja paiskus. Vastasel juhul oleks esiklaasist sisse tunginud puu ta lihtsalt läbi torganud. See on ilmselt üks juhus miljonist, kui turvavarustus oma kasutaja vastu pöördub. Igapäevaselt päästab ta tuhandeid liiklusavariisse sattunute elusid. See üks erand ei pane mind lahtise turvavööga rooli istuma, olgugi et tegu on mulle tuttava inimese looga.
    Samamoodi suhtun vaktsiinidesse. Nii kaua, kui tõenäosus vaktsiini kätte surra või saada tüsistusi on väiksem kui surra või saada tüsistusi haiguse tagajärjel, ma selle riski ka võtan. Sest see tundub mulle mõistlik risk. Palju mõistlikum kui reede õhtu kahtlases seltskonnas end täis juua, suitsu kimuda või minna iluoperatsioonile. Need on riskid, mille võtmine ei ole mulle eluliselt vajalik, aga võivad samamoodi lõppeda surma või tüsistusega.

    • Marta
      March 10, 2021

      Mina olen teadlane. Vaktsiinide puhul on kõrvalmõjud tavalised, aga kui osad väidavad, et koroonavaktsiin tehti kiiresti, siis see vastab tõele! Teadustöid ja uuringuid tehakse aastaid. Hetkel oli lihtsalt vaja välja töötada kiiresti lahendus, sellised olukorrad pole tavapärased. Mainin ära ka, et kõrvalmõjud ei pruugi mõnele inimesele kaaluda üle ohtu haigust läbi põdeda. Jah, tõesti osad inimesed ei kannata vaktsiine (ja osadel võib lõppeda vaktsiini manustamine kõige hullemaga). Minul endal ei ole ühegi vaktsiiniga olnud kõrvalmõjusid (vähemsti, ma ei tea), aga samas ma koroona põdesin nohuna läbi, kuid kõhugripiga olin haiglas ja intensiivis- ma polnud teadvusel enam, olin raskes seisus. Keegi kunagi ei tea tegelikult, mis teda mõjutab ja kuidas mingi asi kulgeb. Kui vaadata inimese seisukohast (üksikindiviidi), siis keegi ei taha olla see 1 inimene tuhandest või miljonist, kellel juhtub. Kui vaadata inimkonna seisukohast, siis jah 1000 inimest, kellel lõpeb halvasti vs miljonid, kellel lõpeb hästi mingi haigus/vaktsiin jne, siis minu arvates on iga elu tähtis. Seega on aus rääkida vaktsiinide kõrvalmõjust sh ka surmadest. Toonitan, et olen vaktsiinide pooldaja, aga teadlased alati kahtlevad ja peavadki kahtlema, see ongi edasiviiv jõud 🙂 Me ei kiida kõike takka 100%

  • Maarja
    March 10, 2021

    Kui selles vaktsiinis geneetiliselt muundatud inimneerusaadusi poleks, siis võibolla laseks isegi sutsata end, et sellest jamast kergemini välja tulla. Aga mu instinkt ei lase nüüd end vaktsineerida, pärast seda, kui koostisosasid uurisin. Ei taha GMOd otse omale vereringesse!

  • Mina
    April 19, 2021

    Mul esimene suts käes ja megarahul. Ei karda kiipe, ei karda sarvi. Esimese doosiga polnud kõrvalmõjusid ka ja nüüd ootan rõõmuga teist. Elu on lill.

  • Tyy
    June 28, 2021

    Olgu öeldud, ei tarbi midagi pikemalt mõtlemata!!! See on vägisi sõnade või mõtete teisele omastamine ja samal ajal nendega virutamine. Mis õigusega sa nii lahmid? Teiseks, niipalju kui vähegi saan püüan mitte minna arstile. Iga jumalakord olen pettunud, kui häda siiski sinna ajab. Kõik isikud, kes omavad oma sugulast, sõbrannad või tuntud nime ei tohiks neil teemadel sõna võtta, sest teil pole õrna aimugi, kui suur suhtumise vahe on teie ja meiesuguste vahel.
    Sina Malllu oled liiga noor ja sinisilmne arstide suhtes. Mina olin ka kunagi. Mul ei tulnud pähegi neis kahelda. Ma ei arva et iga arst on kalk ja hoolimatu, oh ei aga seda halba on tõesti liiga palju. Tee ots lahti ja sa näed mis inimesed sulle kirjutavad.
    Ma toon näite, kuidas asjad muutusid. Olin haiglas sain asjata sõimata. keegi kuskil arvas midagi ja elas mu peal end välja, valjusti ja inetult. Nii inetult, et ma oma hädas lihtsalt nutsin lahinal. Siis tuli mind vaatama kõrval olevast haiglast sõbranna tütar ja ma isegi ei teadnud, et ta seal töötab. Vestlesime niisama ja tuli jutuks mis minuga just juhtus. Eks ta sai aru, et olen nutnud. Polnud mul aimugi, et ta teema minu juurest lahkudes üles võttis. Peale seda algas voor mu üksik palatisse iga 5 min tagant. Selline ümmardamine ja vabandused kolleegi kohatu käitumise pärast. Üks arst teise järel. Ma olin lihtsalt hämmingus. Kaks päeva lamasin seal nägin arsti vaid korra hommikul ja nüüd ei tahtnud see ümmardav tähelepanu enam lõppeda. Kontrast oli nii suur. Oma elujooksul olen pidanud palju jamasid läbima ja liiga palju võitlema selle eest, et üldse asjad kuhugi liikuma hakkaksid. Praegugi käin 4 aasatat arstil ühe probleemi pärast ja null tulemust. Ta lihtsalt ei tee mitte midagi! Jube raske on end neile usaldada, kui näed sellist tuimust. Valikut ei ole , püüad end heaga meelestada ja ära tulles küsid ja mis muutus? Mitte midagi.
    On olemas selline asi nagu arstide ringkaitse. Sa ei saa nendega sõdida . kuidas sa sõdid kellegiga kes peaks sind aiatama aga ,,,, LOLL olukord, eks. Kas keegi aitaks mind ilma nõudmiseta palun. See on nii vastik situatsioon ja siis tuled sa oma …… juraga siin näppu viibutama. Kas sa pole arusaanud, et pole midagit siinilmas mida usaldada. Ka mitte “teadust” kahjuks. Sinu positsioon annab sulle suure eelise, ära seda unusta.
    Just arstid ise räägivad ohtudest aga paraku salaja, et mitte kaotada oma tööd ja mitte sattuda vaenulikku valgusesse. Loomulikult ei ole neid julgeid palju ja seda ei öelda igaühele. Kui sa oled 6-7 aastat õppinud oma ametit siis sa ei saa endale lubada oma peaga mõtlemist. Või noh mõelda ja uurida võid aga sellest pajatada -no-no-no. Ühiskondlik surve ja karjamentaliteet hävitab su. Nii on neil mõistlikum kaasa minna nõutud suundadega ja olla vagurad. Mõnel siiski süda piinab ja nö vaikimisi anda muud infot, vihjeid.